5 645 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Vattenburen golvvärme och träbjälklag.
Nu mina vänner har jag börjat. För att hålla nere bygghöjden så har jag istället för att använda den gamla råsponten på 28 mm så åkte jag och köpte 22x120 panel och har börjat glesa. Eftersom jag vill hålla nere bygghöjden men samtidigt inte riskera att det blir för slappt med bara 1 golvgips så kommer jag eftersom jag ändå har massor av, skruva 7 mm plywood på glesen. Över det blir det gips. Så långt har jag tänkt men nu behöver jag råd igen. Vad ska jag använda för lim mellan plywooden och gipsen eller räcker det med skruv?
Det kanske är korkat att skruva fast plyfan mot glespanel? Bör jag skruva fast tipsen i plyfan?
En annan fråga. Jag har ett betongbjälklag i en del av huset. Kan jag skruva gles direkt emot eller bör jag använda cellplast? Diffspärr?
Källare under.
En annan fråga. Jag har ett betongbjälklag i en del av huset. Kan jag skruva gles direkt emot eller bör jag använda cellplast? Diffspärr?
Källare under.
LIM: Jag skulle använda vitt lim + skruv mellan gips och plyfa. Har gjort det på några väggar som har lite klenare stomme och det verkar väldigt stabilt även många år senare.
Gips + gips brukar man dock limma med andra saker speciellt avsett för det (blandar ett bruk).
Gips + gips brukar man dock limma med andra saker speciellt avsett för det (blandar ett bruk).
En liten undran bara ni som lagt golvvärme under dubbelgips och klinkergolv, isolerar inte dubbelgipsen väldigt mycket så att ni får ha höga framledningstemperaturer för att få värme i golvet? Normal förordar man ju klinker som golvbeklädnad på värmegolv före trä/laminat just för att det leder värmen bättre, men då pratar man som jag förstår om slingor direkt i avjämningsmassa eller betong. I detta fall blir det ett ganska tjock lager material på slingorna.
Nu förstår jag givetvis att andra parametrar spelar in i konstruktionsval också, som t ex pris.
Nu förstår jag givetvis att andra parametrar spelar in i konstruktionsval också, som t ex pris.
Klicka här för att svara