Har sökt och sökt men blir inte klok på alla svar.

Jag har reglat upp 30cm cc till att börja med. Kan jag skruva fast 28mm gles som jag lägger golvvärmeplåt i för att sedan skriva 1 lager golvgips och sedan fix och klinker? Hur gör fackmän?

När jag gjorde detta föreslogs en konstruktion med reglar cc30, gles och sedan dubbel hellimmad golvgips ovanpå det för att få bärighet nog för klinker. Fackmän gillar inte denna metod eftersom det tar för lång tid - gissar att de flesta förordar en konstruktion med flytspackel. Går väldigt fort men kostar mer.

Alltså gles med plåt/rör sedan flytspackel och sedan sedvanlig fix o klinker?

Näe då lär nog det mesta av flytspacklet rinna ner i bjälklaget. Ska man flyta lägger man nog golvspån och sedan rör på det som man flyter in. Är det en mindre yta skulle jag göra så (flytspackel är dyrt) men är det en stor yta skulle jag göra som jag gjort tidigare, gles och dubbelgips (vet ju att detta fungerar bra).

Behöver man dubbelgips?

ja, alternativt något annat över glesen, tex golvspån och sedan ett lager golvgips.

Hmm. Jag kan inte bygga mer än 50 mm. Från bjälkarna. Tips?

Golvspån + golvgips + plåt=35,5mm.
Plats över till golvbeklädnad=14,5mm.

Jag hade lagt golvspån direkt, sedan flytspaklat in slang. Så har jag gjort själv i kök, hall och tvättstuga (totalt ca 30m2). Min slang var mellan 12 och 16 mm och spacklet låg jäms med slangen på vissa ytor, andra ca 5mm över.

Det viktiga är att bjälklaget är stabilt, vilket du har enligt beskrivning.

evertb skrev:
Då räknar du bara med en gipsskiva? Det ska väl vara två.

Känns som att det får bli flytspackel på spån.

evertb skrev:
14,5 räcker inte för klinker, fix och tillräckligt mycket flytspackel för att ersätta ett lager gips...

Borde det inte fungera med cc 30 på bjälkar. 21 mm gles. 1 lager golvgips som bara skarvas över gles. skruvas. Sedan klinker. Hur mycket bygger klinker?

Skarvar du på gles får du som jag ser det inte en "död" skarv utan det riskerar röra på sig när glesen blir fuktig eller torkar under året.

Räkna med 12-15mm för fix och klinker, ungefär.

Lånar tråden och undrar om det skulle gå att jacka ur några mm i bjälklaget (mest vid golvbrunnen) för fallets skull, och sedan ett lager spån, ett lager gips och lite spackel på det?

Normalt bygger klinker + fix 8mm, räknat med marazzi 10x10 6,8-7mm tjocka. Har du större plattor blir dom 10-12mm men är jobbiga att få till bra fall med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.