Hej,

Vi planerar att riva ut nedervåningen och jag undrar om följande plan är rimlig. Tanken är att lägga in vattenburen golvvärme. Huset är från 58 och träbjälklaget vilar på en betongplatta, därefter råspont och sedan parkett. Genom inspektionshål har jag sett tunt gammalt lager isolering, plattan verkar torr och fin (väldränerat område på sprängsten..).

Min idé är att riva ut parketten och sponten, lägga ny isolering i bjälklaget och sedan lägga på spårad golvspån direkt på bjälklaget. Tänker jag rätt? För nackdelar? Är det onödigt att riva ut sponten? Ytterligare poäng med att faktiskt komma åt plattan är att kunna sätta upp gnagargaller, vi har haft lite problem då och då med det.

och, kan någon kunnig hjälpa mig med en genomskärning? Hur ska jag tänka kring ev. platon, ångspärr etc?

obs, kommer självklart ha hjälp av snickare, men sitter och planerar upp arbetet nu.

alex

Hej, Jag sitter i samma sits som dig just nu.

körde du på din plan? eller blev det ändringar?

Vi körde bjälklagsplåtar från json golvvärme. De kan anpassa plåtarna så de passar även om man inte har 60cc. Fördelen är att de gör att golvet inte bygger så mycket på höjden. Annars skulle jag nog rivit allt in till bjälklaget och lagt spånskiva om det är ok att det bygger lite på höjden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.