1 055 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
60x60 Klinker på träbjälklag med vattenburen golvvärme
VI ska dra igång en större köksrenovering under våren. Köket är på 30 m2. Vårt hus byggt i slutet av 70 talet, krypgrund med träbjälklag i golvet, cc 60 mellan golvbjälkarna.. Vi ska ha vattenburen golvvärme i golvet. För att minska bygghöjden så är min tanke på att använda spårad 22 mm spånskiva där golvvärmeslangen placeras. Värmefördelningsplåtar ska användas för att fördela värmen.
På spånskivan så limmas golvgips och på golvgipset monteras klinker. Mina funderingar:
Någon som har erfarenhet av att bygga på det här sättet?
Vilket golvvärmesystem har ni i så fall använt?
Vilket lim har använts för att limma gipsskivan. Har ni både limmat och skruvat gipsen(någon tillverkare rekommenderar att skruvarna tas bort efter att limmet härdat??). Vilken primer har använts för att få limmet att fästa på plåtarna?
En del rekommenderar att ha cc 30 i golvbjälklaget. Jag vill naturligtvis försöka undvika det men krävs det det så löser jag det.
På spånskivan så limmas golvgips och på golvgipset monteras klinker. Mina funderingar:
Vilket lim har använts för att limma gipsskivan. Har ni både limmat och skruvat gipsen(någon tillverkare rekommenderar att skruvarna tas bort efter att limmet härdat??). Vilken primer har använts för att få limmet att fästa på plåtarna?
En del rekommenderar att ha cc 30 i golvbjälklaget. Jag vill naturligtvis försöka undvika det men krävs det det så löser jag det.
Det håller inte för klinkers, dels för att du inte får en homogen limning mellan golvspån och gips i och med golvvärme plåtarna…W wildpig skrev:VI ska dra igång en större köksrenovering under våren. Köket är på 30 m2. Vårt hus byggt i slutet av 70 talet, krypgrund med träbjälklag i golvet, cc 60 mellan golvbjälkarna.. Vi ska ha vattenburen golvvärme i golvet. För att minska bygghöjden så är min tanke på att använda spårad 22 mm spånskiva där golvvärmeslangen placeras. Värmefördelningsplåtar ska användas för att fördela värmen.
Rekommenderar dig att flytspackla med rotnät i..
Sedan behöver du kolla vad det är för bjälklag samt hur långa spännvidder du har på bjälkarna..
Klicka här för att svara