Tittar man på den här bilden från Danfoss, så går ju tilloppet in på fördelaren med flödesmätare och returen på den med ställdon. Alltså tvärtom mot hur det ser ut hemma hos mig. Om det är fel här, hur skulle felet visa sig?

• Schematisk illustration av värmesystem med temperaturangivelser och flödesmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat frågetecken jag har... Har försökt avlufta på fördelare flera ggr och läste sedan att man ska stänga av pumpen när man avluftar. Så jag provade att stänga av pumpen och avlufta. Nu slog det mig att borde det inte vara tryck I systemet när pumpen är på? Alltså borde kanske komma en starkare stråle med vatten vid avluftning när pumpen är igång, eller? För det är, tror jag, samma tryck oavsett om pumpen är påslagen eller avstängd. Bara en tanke, varför ska annars pumpen stängas av liksom...

• Mässingsrör, ventiler, kablar, vit vägg, och några vattenfläckar. Röd pil målad på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Reza Rabiei
  • Laddar…
Nu verkar det som att värmen har kommit ut i slingorna. Kanske för att jag luftade med avstängd pump!? Märkte inte att det kom någon luft men men. Bara hoppas att det är varmt imorgon bitti också.

Någon som kan tala om vad det är för fabrikat på mina fördelare? Kan man byta enbart flödesmätare/ventiler eller måste jag byta hela fördelare?
Vill byta för att en läcker och några går inte att vrida på.

Har tullat nätet och inte hittat något som liknar ditt. Det är nyinstallation och då ska det finnas papper på vad anläggningen innehåller Enär flödesmätarna visar max uppåt, ska dom ändra sig med trycket underifrån och vara på returen. ( Om man ser på olika montage så är dom satta så att dom pressas nedåt med maxmärkning nederst. Har inte så stor betydelse, bara dom mäter, Som synes har någon gjort det enkelt för sig, inga ventiler för att stänga av någon fördelare, Ska/bör vara så man inte behöver tömma systemet vid byte av något. Se till att få det, men blir trångt med en ventil, skit i det och kräv det. 90% av andra fabrikat har ventiler. Om flödesmätarna sitter så pumpen trycker mot dom, kan dom stänga, eftersom dom är öppna uppåt. På pumpen finns en pil för riktning av flödet, se så den är mot övre fördelaren

Detta är ingen nyinstallation utan från ca -03, -04 kanske. Ska ta en diskussion när rörfirman kommer och ska installera VP och allt enligt "säkert vatten".
Har haft en vattenskada i tvättstugan, så bygget är ett försäkringsärende. Men jag ska betala mycket pengar för en bättre standard (säkert vatten), vet dock inte exakt vad detta innebär. Förstår att det blir lite bättre än vad det var förut iaf.

Jepp 3.e fotot baklänges måste plockas isär helt. Det finns ingen installtionslåda "" säker vatten " där. Nere så är det låda. Sen att få dit en ventil nere blir nog problem med.

J jonaserik skrev:
Jepp 3.e fotot baklänges måste plockas isär helt. Det finns ingen installtionslåda "" säker vatten " där. Nere så är det låda. Sen att få dit en ventil nere blir nog problem med.
Du skrev i början av tråden att det var klena slangar/rör. Kan det vara det som är felet att vi inte får någon värme? Vi har fortfarande kallt ca 13 grader... är lite oense med hantverkarna just nu.

Jepp de slangar som går ut från den tillfälliga pannan ser lite klena ut, ser knappt ut som 15 mm men ögat kan luras via foto. Matning till fördelare min 20 mm.

J jonaserik skrev:
Jepp de slangar som går ut från den tillfälliga pannan ser lite klena ut, ser knappt ut som 15 mm men ögat kan luras via foto. Matning till fördelare min 20 mm.
Dem är max 12 utvändigt, tror du att det är det som är felet?

Mycket motstånd , det finns inget direkt flöde i dom slangarna. Det brukar användas till KV och VV , men då är det allt i tryck mellan 3 - 7 bar och då finns kraft för flödet, inte som nu med kanske ett statiskt tryck på max
1 bar från pumpen. Troligtvis blir att lägga fram 20 mm till fördelare för att rätt mängd på flödet.

Jag förstår precis vad du säger och det låter logiskt. Men är det inte väldigt dåligt att en rörfirma har installerat detta? Borde dem inte veta bättre? Jobbar du inom vvs branschen?

S Sverkele skrev:
Jag förstår precis vad du säger och det låter logiskt. Men är det inte väldigt dåligt att en rörfirma har installerat detta? Borde dem inte veta bättre? Jobbar du inom vvs branschen?
Men är det inte så att det är lite provisoriskt för att få lite värme och senare ska det dras rör permanent, oavsett så är det för klena slangar för att försörja något.j ust nu.

Ja, visst är det provisoriskt under tiden tvättstugan renoveras. Det har pågått i snart 4 månader och vi har en temperatur på 13-16 grader i huset. Rörfirman har varit här och spolat slingorna 3 ggr nu pga att dem tror det är smuts som ställer till det. Det har alltså inte blivit varmare efter spelningar.

Kan du ta foton på fördelare, så allt syns och ev säga till vilken del som är varmast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.