Såhär ser den ut

• Värmeinstallation, flervägsfördelare med termostatventiler och påskrivna siffror, rörsystem, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att någon ventil kan säkert kärva, men sex stycken??

Inga av dom kärvar. Är den fördelaren varmast. ( tillopp värme ) I glasen så syns det vilket flöde per minut som går till respektive slinga. Hur visar det, har röris justerat in dom efter anvisning i förhållande till längder Ta ett foto på kanske 3 st så det syns hur indikeringen står..

Jag tror att detta är retur, denna fördelare är kall. Den andra fördelaren är varm. Det går inte att avläsa något i dessa glas, då dem är så fulla med smuts. Problemet har uppkommit nu sen dem började renovera tvättstugan och satte dit en byggpump. Men vi har haft värme efter det också, alltså med byggpumpen. Första gången killen var här och spolade våra slingor, så var det varmt och skönt i ca 4-5 dagar.

Den andra ventilen från vänster läcker nu också, så den är helt nedskruvad. Som tur är så går den till ett rum som vi använder som förråd och där inne är det mycket kallare än 16⁰.

Är markeringen på glasen med noll längst upp, den svarta ringen nertill går att vrida och ställa flödet för en slinga.

Ja precis, dessa går att vrida. Sedan ska det finnas en markering inuti för att kunna avläsa. Men denna syns inte nu pga smuts i glaset.

F-N det finns inga avstängare på fördelarna. Tycker jag ser markeringar på sista fotot., dom sitter på utsidan glaset, vill gärna se vad det står.

Ja, men det ska finnas en indikator inuti i glaset. Jag kan försöka ta en närbild.

Såhär

• Mätglas på industriell utrustning med graderade mätningar, rost och användningsspår synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp bra. den markerar ett flöde som ska gå från den fördelaren och just nu verkar det som inget, flödet ska då trycka indikeringen uppåt. Pluggen verkar vara uppskruvad så långt det går, vad händer om du skruvar ner den.

Hur ser du att det inte är något flöde? Om jag skruvar ner den så stryper jag väl flödet, eller?

Jag tänkte mera på om det har blivit växling på flödet in/ut för GV. Men skruva ner den för att prova. På den övre fördelarens översida, så sitter det som inställningar för varje slinga, är dom nedskruvade så blir det dåligt flöde. Ta bort hattarna.

Nej, varmt vatten går till övre fördelare. Alla dem är helt öppna och "pinnen" går att trycka ner och fjädrar sedan upp igen. Ingen där verkar kärva. Om jag skruvar ner den där flödesmätaren så stryper jag flödet. En har jag skruvat ner helt för att den läcker, och i rummet till den slingan är det svinkallt.
Så jag är ganska säker på att om jag skruvar ner dessa flödesmätare så stryper jag flödet på den slingan. Men jag kan förstås ha fel.
Men om det är någon blockering, borde han inte ha märkt det när han spolade slingorna?

OK då är jag med. tillopp är på den övre då den blir varm och den nedre ska markera på indikatorn med tryck uppåt. Pumpen som sitter på värmaren, är den ställd till max. Går att trycka på pilen och då förändras farten, tryck några ggr på den tills det visar 3 staplar till vänster, då är det maxfart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.