5 582 läst ·
71 svar
6k läst
71 svar
Vattenburen golvvärme, ingen värme
Ja, den står på max. Och det konstiga är att det är varmt på övervåningen. Stänger jag ventilen till övervåningen så blir det bara jättevarmt på den övre fördelaren, men ingen skillnad på temperatur på den undre.
Det logiska i min värld är att varmvattnet stannar vid den övre fördelaren. När jag har öppet till övervåningen, så tar flödet den vägen pga att det är minst motstånd där.
MEN, borde inte rörkillen som spolade ha märkt något om det är en blockering någonstans? Kan vattnet ta en annan väg, så man tror att man spolar en slinga, fast vattnet spolas på en annan slinga? Blir inte riktigt klok på det här...
MEN, borde inte rörkillen som spolade ha märkt något om det är en blockering någonstans? Kan vattnet ta en annan väg, så man tror att man spolar en slinga, fast vattnet spolas på en annan slinga? Blir inte riktigt klok på det här...
Då har du något att jämföra med, uppe och nere, om du följer alla slangar från pannan och ser hur dom går och vart. Syns lite dåligt på första fotot. en tunn rackare går ut från pannan och vart ? . Försökte se men lite virvar där.
Om du följer den varmaste slangen, går den till den övre fördelaren på ÖV och lika nere. Det ser ut som att den grova slangen med rött går iväg, kanske till ÖV och den smala dom sitter på gaveln på pannan gåt till nere. Då är den grova som ligger på golvet fram till pumpen gemensam retur för uppe och nere. Ser inte men är det en ventil på gaveln på pannan, där den tunna slangen går. Inte säker men ser nästan ut som ett öra/vred där.
Dem två grova från pannan går till GV tur & retur. Den tunna till pannan är påfyllning/öka tryck och sedan är det en för "dränering" som ligger vid golvbrunn. Turen och returen är sammankopplade en en t-koppling.
Sen grova på topp pannan, tur går till ett T-stycke, samt går till båda fördelarnas övre rör. Dom svarta hattarna på BV är uppskruvad/borttagna ( helt öppet då. ) På ÖV ,hur är flödesmätarnas inställning bara som jämförelse.
Är det övre fördelningsröret på ÖV varmast och det röret/slangen går ner och kopplat i T-stycket som går till det övre på BV. och sen till pannans övre anslutning.
Är det övre fördelningsröret på ÖV varmast och det röret/slangen går ner och kopplat i T-stycket som går till det övre på BV. och sen till pannans övre anslutning.
Nu börjar jag förstå hur du tänker. =)
Jag har varit och tittat på fördelaren på övervåningen nu. Och det verkar vara samma som här ner. Alltså tilloppet på övre fördelare, där man sätter ställdon (har inga där heller, så det står öppet).
Men, har googlat runt en del nu och undrar är det helt rätt? Läst på olika ställen att det ska vara tvärtom, alltså att tilloppet ska gå till fördelare med flödesjusterare och returen ska vara på den med ställdon?
Isf, vad blir konsekvenserna? Tittar man på min byggpump, vad är utgående och retur på den? Känner mig helt förvirrad nu.
Jag har varit och tittat på fördelaren på övervåningen nu. Och det verkar vara samma som här ner. Alltså tilloppet på övre fördelare, där man sätter ställdon (har inga där heller, så det står öppet).
Men, har googlat runt en del nu och undrar är det helt rätt? Läst på olika ställen att det ska vara tvärtom, alltså att tilloppet ska gå till fördelare med flödesjusterare och returen ska vara på den med ställdon?
Isf, vad blir konsekvenserna? Tittar man på min byggpump, vad är utgående och retur på den? Känner mig helt förvirrad nu.
PÅ dom mätarna du har ska trycket komma underifrån tydligen, då markeringen börjar på 0,5 och i topp 2,5. Annars då brukar det vara tvärsom, har i priinsip ingen betydelse , bara dom mäter. Sen hur dom andra ventilerna är invändigt kan jag inte säga om dom är öppna nere eller uppe. Finns tydligen olika på det. Sista fotot visar att det finns avstängare,( uppe ) rött vred, men inte nere, ska/bör vara där med ( stå på dig om det )
Vet du fabrikat på fördelarna. Öppet eller stängt vid nedskruvade hattar ? Piggarna är rätt tröga, men prova att ta bort en hatt eller skruva ned och se/känn vd som händer. Tänker på om dom är stängda nere så kan dom kanske stänga om flödet kommer på den delen. Går inte riktigt in hur dom är.
Vet du fabrikat på fördelarna. Öppet eller stängt vid nedskruvade hattar ? Piggarna är rätt tröga, men prova att ta bort en hatt eller skruva ned och se/känn vd som händer. Tänker på om dom är stängda nere så kan dom kanske stänga om flödet kommer på den delen. Går inte riktigt in hur dom är.
Jag tror att det röda vredet är en elementnyckel för avluftning, som har blivit kvar. Ventilerna på övre fördelare är jag ganska säker på att dem står fullt öppna, då jag har tagit bort ställdonen. Ställdonen trycker på den blå pinnen, pinnarna går att trycka ner och dem fjädrar tillbaka.




