Tjaba!

Har bytt min avloppsstam och har då bilat upp en sträng i golvet och har sen lagt igen den med betong. Lade sedan på en platonmatta som har legat där sedan 5mån tillbaka.
Är nu klar i det ena rummet i källaren och ska nu gå lös på den andra delen av källaren.
Lyfte bort platonmattan och såg att det har bildats en vattenpöl under mattan. En plaskpöl alltså, stampar jag med foten i den så stänker det.
Var tusan kan det vattnet komma från? Det är bara i den "strängen" som är uppbilad. Resten av golvet är torrt.
I "spåret" så ligger det nya avloppsrör, el-rör, och rör till dom nya elementen, så det är rätt så varmt just där rören går, så det borde ju ha dunstat bort om inte annat. Och rören till elementen läcker inte, då skulle jag ha fått fyllt på pannan och den har jag inte rört.

Provade att mula in en pappersremsa under det färdiga golvet ,som syns rakt fram i första bilden, och lyckades få in den 20cm innan den började skrynkla sig och den var torr.
Golvet är uppbyggt med platon, spånskivor, foam och spånskivor. Ventilerade socklar och ventilerade väggar.

Det jag lurar på är, kan det vara vatten kvar från själva gjutningen? Om det skulle vara avloppet som har brustit så borde det väl lukta avlopp eller? Annars så är det väl markfukt, och väldigt mycket markfukt eller? Huset är dränerat för 3år sedan eftersom den gamla dräneringen var igensatt.

När jag tog bort golvet första gången för att bila upp golvet så var det tvärtorrt, iof så låg det golvvärme där då. Slingor direkt på plattan. Ni ser på bilden hur en slang drar iväg under golvet i gillestugan. Den ska oxå bort så småningom. EL kostar $$ och det är inte gratis att värma upp plattan.

Sista bilden visar hur snyggt det var från början. Värmer mycket? Nä! Såg lite bättre ut i resten av den delen vi rev ut, men det var inte kanon inte. Men golvet var torrt iaf, inte som det ser ut nu,

Nu har det torkat upp och jag ska testa att tejpa på en bit plast på golvet och se vad som händer.
Tycker det verkar lite knepigt om det ska vara så mycket fukt från marken just där!!!

• IMG_0857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0856.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0475.jpg
    Skapa konto
Du har nygjuten betong under platonmattan? Den innehåller mycket vatten som måste torka ut innan du lägger på golvet.

Måste vara så! Satt och kikade på lite bilder från bygget och såg att golvet i det färdiga rummet låg öppet i från 2011-10-01 - 2011-10-29 och i den ofärdiga delen så lade jag dit platonmattan och lite spånskivor att gå på 2011-10-05. Hur lång tid kan det ta för betongen att torka helt?

Man brukar säga 3mån torktid för ytor som byggs in med fuktspärrande ytskikt, typ badrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.