Hej,

Har som projekt att leda bort dagvatten från mina stuprör. Vattnet dumpas idag direkt vid husgrund och det vill jag leda bort några meter för att skydda krypgrunden. Jag bor på landet så det finns inget kommunalt nät att koppla på.

Då jag bor på en höjd med lutning från huset och med berg under, så jag tror inte att jag kan gräva ner ett dagvattenrör så djupt.

Att leda bort vattnet med ovanjordsrör hade funkat men hade inte varit så estetiskt vackert.

En tanke jag har är istället att såga ett dagvattenrör i två delar på längden och ta och gräva ner halvröret precis så det inte syns under gruset. Sedan fylla med lite större grus/sten för att underlätta vattenflödet.

Är det en vettig lösning?

(Stuprören behöver såklart även förlängas så de ligger närmare marken)

• Två stuprör vid en röd träfasad, grusgård och en trädgårdsstol och bord. Lila cirklar markerar stuprören vid husets hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
O Oscarx skrev:
Är det en vettig lösning?
Inga problem i sig, men vattnet måste ha någonstans att ta vägen också, dvs. du får i så fall anlägga en eller flera stenkistor eller leda ut rören i ett dike eller nåt.

Jag skulle inte oroa mig så mycket om huset inte har källare. Eller om det typ bildas sjöar runt huset eller liknande. Se till att inte panelen blir blöt så...

• Gilla
Oscarx
  • Laddar…
Hur stor stenkista behöver man? Finns det någon tumregel?
Är en stenkista egentligen bara ett hål i backen, en geoduk och grov sten, sen röret från stupröret dit?

Min erfarenhet (dock från källargrund som i normalfallet är torr) är att det är vid de stora regnmängderna som man helst vill få bort vattnet från huset. Så jag skulle försöka dimensionera för några liter per sekund och köra helrör så långt bort från huset det går.

• Gilla
Oscarx
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.