U
S Snikholt skrev:
Det jag läst om pumpbrunnar som anordnas i äldre hus där det fungerat i många år och upptäckts först vid arbeten med plattan, är att det kan orsaka sättningar.

Därav att jag avstått som jag sa tidigare - men det kanske inte är ett problem?
Tänker att det spelar roll vilken typ av jordmån det handlar om också.
Helt rätt, i synnerhet lera då dess bärighet bygger på att den innehåller vatten.

Går ju alltid sätta pumpbrunn bara det att man inte pumpa ur nivån så den blir lägre än sulan. När vi renoverar vår källare kommer jag behöva en pumpbrunn för att övervaka nivån och kunna pumpa ur vid behov, men som sagt så är nivån i brunnen rätt kritisk för bärigheten i många typer av jord.
Men jag får vattenpölar inomhus genom betonggolvet vid skyfall, så vi har ett faktiskt problem, till skillnad mot TS.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Tack för alla svar, har nu läst igenom allt och landat i att detta är inget problem egentligen. Inte just nu iallafall.
Källaren är så torr och fin, varken platta eller väggar suger någon fukt underifrån. Men visst man blir ju fundersam när man stöter på vatten såhär!

En dränering finns i tankarna men det är inget som ligger runt hörnet precis.
Men när den väl kommer så kanske man kan försöka lägga den så djupt man vågar med det du skriver @MagHam i åtanke!
Inkommande rör ligger precis under sulan, kanske att man kan våga sig på att lägga dräneringen precis under detta rör?

@largab Vi gör så, gjuter igen skiten och går vidare med livet :)

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.