S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det grundvatten spelar inte dränering någon roll. Kan bara pumpas undan (och då spelar dränering roll).
Skönt att se att det inte bara är i trådar om el som du briljerar med dina gissningar. :)

• Gilla
  • Haha
mgranbom och 3 till
  • Laddar…
Vad är problemet?
Källaren är ju torr. Dräneringen fungerar nog helt perfekt då vattnet är bra bit under golvytan.
På äldre hus ligger oftast inte drän lägre än sulan.
Skotta igen, gjut och var glad!

• Gilla
växelventil och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E Eld skrev:
Var

Var har du fått det ifrån?
Om man dränerar så sänks grundvattennivån till dräneringens nivå. Givetvis med förutsättningen att det dränerade vattnet har någonstans att ta vägen. Om inte så är det ju ingen dränering.
Om du leder bort vattnet, ja.

L largab skrev:
Vad är problemet?
Källaren är ju torr. Dräneringen fungerar nog helt perfekt då vattnet är bra bit under golvytan.
På äldre hus ligger oftast inte drän lägre än sulan.
Skotta igen, gjut och var glad!
Håller med.

Du är ganska långt ner och krafsar nu.

Ingen idé att lösa ett problem som inte finns.

• Gilla
GeggH
  • Laddar…
Råkade ut för samma sak när jag gjorde stambyte och trodde det berodde på ett stopp i ett dräneringsrör. Kåken är byggd på 40-talet och var omdränerad på 90-talet så jag fixade bara stoppet.
Efter något år så kom det vatten ur en innervägg i källaren och det visade sig att dräneringen låg över sulan frän början och när de dränerande om på 90-talet så las den nya på samma höjd.
Min teori är att de gamla rören läckte lite och tog det under dräneringen men när det ersattes av plast rör så badade hela plattan i vatten.
Nu är hela huset omdränerat och rören ligger nu under plattan.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har likadant i fritidshusets källare (och upptäckte det tydligt när jag bytte avloppsstammar precis som du gjort).
Det huset ÄR dränerat för inte jättelänge sedan, men eftersom det är byggt -37 så står det på väggarnas sulor och man kan inte gräva hur djupt som helst runt dom utan att riskera bärighet.
Om en källare får vara källare, kanske med en avfuktare, så behöver man inte lösa problem som inte finns.
Det jag i så fall lutat mot är en pumpbrunn mitt i källaren. Man måste dock se till att man inte skapar rörelse i marken under huset när man börjar pumpa bort vatten.

• Gilla
GeggH och 1 till
  • Laddar…
När vi grävde våran uppfart, så upptäckte vi att det stod Grundvatten 60cm under sulan mellan Sprängstenen utanför vårat inbyggda Biorum (fd Garage). Vi visste sedan tidigare att det är högt grundvatten och som ibland trycks upp ovan mark hos grannarna vid Våren och kraftiga skyfall.
Men har ju varit så sedan huset byggdes -67 och vi har snustorrt inne i våran källare trots en gammal dränering, så det är inget problem för oss….den dagen det blir ett problem tar jag tu med det👍

S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du leder bort vattnet, ja.
Och att dränera är att leda bort vattnet

Det är som att säga att "bromsa är värdelöst för att stanna bilen, för att stanna bilen måste man sänka farten"

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S
Har precis samma som du. Upptäcktes vid stambyte. I mitt fall är det grundvatten, funderat på pumpbrunn men valt att skippa.

Varför jag gjorde det är för att jag resonerar som så att om jag flyttar det vattnet så kommer det rinna till och skapa ”kanaler” vilket kan skapa andra problem.
Rätt/fel - ingen aning.

• Gilla
GeggH och 1 till
  • Laddar…
Har svårt att se att det skulle vara ett problem med stående vatten 40-50cm ner under plattan. Flödande vatten som på sikt gröper ur och tar med sig material är en annan sak men inte stående.
Dock bör man vara säker på att det inte är stora variationer över årstider och vid vissa tider mkt högre än nu. Dvs försöka få koll på värsta läget och bedöma utifrån det.
Är det frekvent påtagligt att det är höga nivåer bör kanske på sikt en dränering planeras för men det förutsätter ju att vattnet går att leda bort eller i värsta fall pumpas men svårmotiverat om det inte är ett reellt problem.

Ett kapillär brytande skikt hade inte skadat men det motiverar inte att gräva ur insidan om det är torr på närmsta 15-20 cm och under förutsättning att du inte får för dig att lägga golvvärme med oisolerad platta, då kommer du skapa problem och dra upp fukten i plattan.
Gör den insatsen i så fall den dagen ska göra ett stort ingrepp och vill isolera och värma upp källaren/golvet.

Det stora problemet här är inte golvet, utan väggarna.
Som jag nämnde i #21 var det en vanlig lösning förr att huset vilade på väggarnas grundsula.
Att gräva dränering under den nivån är förenat med risk för sättningar, och det är ännu svårare att få in ett kapilärbrytande skikt under sulan om det inte finns från början.
(Därför suger många gamla källarväggar fukt underifrån även om man dränerar ihjäl sig)
Mitt råd till TS är att lägga igen golvet, ha diffusionsöppna ytskikt, ev ställa dit en avfuktare och sedan låta källaren förbli källare, d v s aldrig inreda med organiskt material.

• Gilla
GeggH och 3 till
  • Laddar…
G GeggH skrev:
Har under julledigheten roat mig med lite avloppsbyte i källaren.
Huset är från 1957 och troligen aldrig omdränerat.

Avloppsrören ligger djupt så har fått gräva en hel del. Och som ni ser så trycker det ju på lite vatten i den långa graven.
Det har även börjat trycka lite "bakåt" sen jag fyllde igen graven.

Är det normalt? Borde jag ta till åtgärder av nåt slag? Hade en dränering av huset avhjälpt detta?
För övrigt är det en "snustorr" källare utan några direkta tecken på fukt. Därav har jag vilat lite på hanen med att dränera.

[bild]

[bild]

[bild]
Jag har haft motsvarande problem efter stambyte i källaren. I mitt fall fanns det minst en otät skarv i den gamla gjutjärnsstammen som gjorde systemet självreglerande, blev det för hög nivå på grundvattnet dränerades det ut via avloppet. Jag var tvungen att pumpgrop för att hantera vissa dagar varje år, vid snösmältning eller riktigt häftiga regn då det visade sig att nivån kunde bli för hög.

Vi upptäckte samma sak när vi bytte stammar i källaren och byggde om lite för några år sedan. Vi gjorde en pumpbrunn för säkerhets skull och stoppade ner en pump med flottör. Den går igång ett oerhört fåtal gånger per år. Ibland vid de värsta skyfallen samt undantagsvis när det töar mycket och snabbt. Så jag hade inte varit alltför orolig.

S
J JonasSun skrev:
Vi upptäckte samma sak när vi bytte stammar i källaren och byggde om lite för några år sedan. Vi gjorde en pumpbrunn för säkerhets skull och stoppade ner en pump med flottör. Den går igång ett oerhört fåtal gånger per år. Ibland vid de värsta skyfallen samt undantagsvis när det töar mycket och snabbt. Så jag hade inte varit alltför orolig.
Har som sagt funderat på pumpbrunn här med, men avstått so far.
Var leder du ut vattnet från pumpen?

S
Det jag läst om pumpbrunnar som anordnas i äldre hus där det fungerat i många år och upptäckts först vid arbeten med plattan, är att det kan orsaka sättningar.

Därav att jag avstått som jag sa tidigare - men det kanske inte är ett problem?
Tänker att det spelar roll vilken typ av jordmån det handlar om också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.