Har under julledigheten roat mig med lite avloppsbyte i källaren.
Huset är från 1957 och troligen aldrig omdränerat.

Avloppsrören ligger djupt så har fått gräva en hel del. Och som ni ser så trycker det ju på lite vatten i den långa graven.
Det har även börjat trycka lite "bakåt" sen jag fyllde igen graven.

Är det normalt? Borde jag ta till åtgärder av nåt slag? Hade en dränering av huset avhjälpt detta?
För övrigt är det en "snustorr" källare utan några direkta tecken på fukt. Därav har jag vilat lite på hanen med att dränera.

Grävd grav i källargolv med vattenansamling, omgiven av jord och plastduk, del av avloppsbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör i en uppgrävd källare från 1957, med vatten i graven och synliga kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen schakt i källargolv med synliga avloppsrör och vatten. Verktyg och kablar ligger kring arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G GeggH skrev:
Har under julledigheten roat mig med lite avloppsbyte i källaren.
Huset är från 1957 och troligen aldrig omdränerat.

Avloppsrören ligger djupt så har fått gräva en hel del. Och som ni ser så trycker det ju på lite vatten i den långa graven.
Det har även börjat trycka lite "bakåt" sen jag fyllde igen graven.

Är det normalt? Borde jag ta till åtgärder av nåt slag? Hade en dränering av huset avhjälpt detta?
För övrigt är det en "snustorr" källare utan några direkta tecken på fukt. Därav har jag vilat lite på hanen med att dränera.

[bild]

[bild]

[bild]
Utan att vara expert så ser det där defintiivt ut som ett case av att dränering bör göras, ser otroligt blött ut direkt nedanför plattan, skall aldrig vara stående vatten på så grund nivå under ett hus skulle jag säga...

Sen hur akut det är, också givet att du inte upplever fukt i källaren/huset, är en annan fråga.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Utan att vara expert så ser det där defintiivt ut som ett case av att dränering bör göras, ser otroligt blött ut direkt nedanför plattan, skall aldrig vara stående vatten på så grund nivå under ett hus skulle jag säga...

Sen hur akut det är, också givet att du inte upplever fukt i källaren/huset, är en annan fråga.
Nja direkt under plattan är det ju inte. Svårt att se på bilderna hur djupt jag grävt men säg 40-50cm varav 20-25 cm av det översta lagret va "torrt" men sen blev massorna blötare ju djupare jag grävde.
Bifogar bild på spade i hålet som referens.

Spade stående i ett delvis uppgrävt hål på ett kakelgolv i en källare, omgiven av jord och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hade jag inte varit en regelföljande person, och det var mitt rör, så hade jag borrat några små hål i överkant på avloppsröret och limmat fast lite finmaskigt nät över. Då dränerar det där grundvattnet ut i avloppet, men så får man naturligtvis inte göra.
 
  • Haha
JonasSun och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Hade jag inte varit en regelföljande person, och det var mitt rör, så hade jag borrat några små hål och limmat fast lite finmaskigt nät över. Då dränerar det där grundvattnet ut i avloppet, men så får man naturligtvis inte göra.
Eller så blir resultatet att du då släpper ut ditt avloppsvatten under huset med medföljande problem (tex bajslukt osv) - jag skulle inte rekommendera det !
 
  • Gilla
gaia och 16 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Eller så blir resultatet att du då släpper ut ditt avloppsvatten under huset med medföljande problem (tex bajslukt osv) - jag skulle inte rekommendera det !
Jag talar om 2 stycken 8-10 mm hål i överkant av röret. Ja, har du stopp utt till gatan och röret fylls så kommer det komma ut lite. Men hur ofta händer det.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Herregud, vilket tips?!

Borde TS inte börja med att pumpa ur allt vatten först för att också kunna bedöma hur stort ev tillflöde är?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag talar om 2 stycken 8-10 mm hål i överkant av röret. Ja, har du stopp utt till gatan och röret fylls så kommer det komma ut lite. Men hur ofta händer det.
Aldrig borra hål i ett avloppsrör. Det ska vara tätt, förutom avluftningen till tak.
Är det bara delar av rören som du byter, annars om det är hela vägen mot ut, så går det att lägga en dränering under rören och kanske få en djup stenkista strax innanför grundmuren. Och hoppas på att det sjunker ner. I övrigt så är det nog bara en pumpgrop som gäller, med utfart ovan golv in i avloppsröret. Ingeet bra med vatten runt gjutjärnsrör, dom kommer att ge sig ( genomrosta ) förr eller senare och börja läcka skitvatten.
Så tänk till redan i dag, för åtgärd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Aldrig borra hål i ett avloppsrör. Det ska vara tätt, förutom avluftningen till tak.
Är det bara delar av rören som du byter, annars om det är hela vägen mot ut, så går det att lägga en dränering under rören och kanske få en djup stenkista strax innanför grundmuren. Och hoppas på att det sjunker ner. I övrigt så är det nog bara en pumpgrop som gäller, med utfart ovan golv in i avloppsröret. Ingeet bra med vatten runt gjutjärnsrör, dom kommer att ge sig ( genomrosta ) förr eller senare och börja läcka skitvatten.
Så tänk till redan i dag, för åtgärd.
Bytte från gatan och 1,5 meter in i huset för 5 år sedan. Nu tog jag resten. Så allt som ligger nedgrävt är av plast. Endast en stående stam i gjutjärn till övervåningen kvar.

Öppen del av golv med synlig grå avloppsledning installerad i marken. Kaklade plattor runtomkring och verktyg synliga vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag talar om 2 stycken 8-10 mm hål i överkant av röret. Ja, har du stopp utt till gatan och röret fylls så kommer det komma ut lite. Men hur ofta händer det.
Insttämmer i att detta är ett dåligt råd. Lär helle inte hjälpa då de två 8-10 mm hålen med fint nät över snabbt slammar igen och blir täta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är ju inte alls säkert att dränering hjälper mot vatten under plattan. Kan även vara hög grundvattennivå.
(Är ju också svårt att säga att dränering INTE skulle hjälpa).
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Dränering som ligger tillräckligt djupt hela vägen runt huset hjälper definitivt. Vattnet under plattan kommer inte stå högre än vad dräneringen tillåter.

Fast det där är ganska långt ner under huset så det är antagligen inget problem. Möjligen kan det vara ett problem att det saknas kapillärbrytande skikt under golvet men det är ju också väldigt vanligt i gamla hus.

Jag har ett dränerat hus men grundvattennivån är antagligen inte mer än 40-50 cm under golvet. Kommer inte ihåg exakt mått nu.
 
  • Gilla
GeggH
  • Laddar…
Är det så farligt? Jag har en pumpbrunn i min gamla källare, uppskattningsvis 60-70 cm under golvnivå. Har en dräneringspump som pumpar ut det om det blir för mycket.

Nu är det kanske svårt för TS men det är ju olika mycket vatten under året, för mig mer eller mindre endast under snösmältning så jag anser inte att det är ett "dräneringsproblem".

TS - Skulle det gå att gjuta en brunn?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E Eld skrev:
Dränering som ligger tillräckligt djupt hela vägen runt huset hjälper definitivt. Vattnet under plattan kommer inte stå högre än vad dräneringen tillåter.

Fast det där är ganska långt ner under huset så det är antagligen inget problem. Möjligen kan det vara ett problem att det saknas kapillärbrytande skikt under golvet men det är ju också väldigt vanligt i gamla hus.

Jag har ett dränerat hus men grundvattennivån är antagligen inte mer än 40-50 cm under golvet. Kommer inte ihåg exakt mått nu.
Är det grundvatten spelar inte dränering någon roll. Kan bara pumpas undan (och då spelar dränering roll).
 
Var
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det grundvatten spelar inte dränering någon roll. Kan bara pumpas undan (och då spelar dränering roll).
Var har du fått det ifrån?
Om man dränerar så sänks grundvattennivån till dräneringens nivå. Givetvis med förutsättningen att det dränerade vattnet har någonstans att ta vägen. Om inte så är det ju ingen dränering.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.