Har under julledigheten roat mig med lite avloppsbyte i källaren.
Huset är från 1957 och troligen aldrig omdränerat.
Avloppsrören ligger djupt så har fått gräva en hel del. Och som ni ser så trycker det ju på lite vatten i den långa graven.
Det har även börjat trycka lite "bakåt" sen jag fyllde igen graven.
Är det normalt? Borde jag ta till åtgärder av nåt slag? Hade en dränering av huset avhjälpt detta?
För övrigt är det en "snustorr" källare utan några direkta tecken på fukt. Därav har jag vilat lite på hanen med att dränera.
Huset är från 1957 och troligen aldrig omdränerat.
Avloppsrören ligger djupt så har fått gräva en hel del. Och som ni ser så trycker det ju på lite vatten i den långa graven.
Det har även börjat trycka lite "bakåt" sen jag fyllde igen graven.
Är det normalt? Borde jag ta till åtgärder av nåt slag? Hade en dränering av huset avhjälpt detta?
För övrigt är det en "snustorr" källare utan några direkta tecken på fukt. Därav har jag vilat lite på hanen med att dränera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Utan att vara expert så ser det där defintiivt ut som ett case av att dränering bör göras, ser otroligt blött ut direkt nedanför plattan, skall aldrig vara stående vatten på så grund nivå under ett hus skulle jag säga...G GeggH skrev:Har under julledigheten roat mig med lite avloppsbyte i källaren.
Huset är från 1957 och troligen aldrig omdränerat.
Avloppsrören ligger djupt så har fått gräva en hel del. Och som ni ser så trycker det ju på lite vatten i den långa graven.
Det har även börjat trycka lite "bakåt" sen jag fyllde igen graven.
Är det normalt? Borde jag ta till åtgärder av nåt slag? Hade en dränering av huset avhjälpt detta?
För övrigt är det en "snustorr" källare utan några direkta tecken på fukt. Därav har jag vilat lite på hanen med att dränera.
[bild]
[bild]
[bild]
Sen hur akut det är, också givet att du inte upplever fukt i källaren/huset, är en annan fråga.
Nja direkt under plattan är det ju inte. Svårt att se på bilderna hur djupt jag grävt men säg 40-50cm varav 20-25 cm av det översta lagret va "torrt" men sen blev massorna blötare ju djupare jag grävde.klaskarlsson skrev:
Utan att vara expert så ser det där defintiivt ut som ett case av att dränering bör göras, ser otroligt blött ut direkt nedanför plattan, skall aldrig vara stående vatten på så grund nivå under ett hus skulle jag säga...
Sen hur akut det är, också givet att du inte upplever fukt i källaren/huset, är en annan fråga.
Bifogar bild på spade i hålet som referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
Hade jag inte varit en regelföljande person, och det var mitt rör, så hade jag borrat några små hål i överkant på avloppsröret och limmat fast lite finmaskigt nät över. Då dränerar det där grundvattnet ut i avloppet, men så får man naturligtvis inte göra.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Eller så blir resultatet att du då släpper ut ditt avloppsvatten under huset med medföljande problem (tex bajslukt osv) - jag skulle inte rekommendera det !I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
Jag talar om 2 stycken 8-10 mm hål i överkant av röret. Ja, har du stopp utt till gatan och röret fylls så kommer det komma ut lite. Men hur ofta händer det.klaskarlsson skrev:
Aldrig borra hål i ett avloppsrör. Det ska vara tätt, förutom avluftningen till tak.I InsidersUnited skrev:
Är det bara delar av rören som du byter, annars om det är hela vägen mot ut, så går det att lägga en dränering under rören och kanske få en djup stenkista strax innanför grundmuren. Och hoppas på att det sjunker ner. I övrigt så är det nog bara en pumpgrop som gäller, med utfart ovan golv in i avloppsröret. Ingeet bra med vatten runt gjutjärnsrör, dom kommer att ge sig ( genomrosta ) förr eller senare och börja läcka skitvatten.
Så tänk till redan i dag, för åtgärd.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Bytte från gatan och 1,5 meter in i huset för 5 år sedan. Nu tog jag resten. Så allt som ligger nedgrävt är av plast. Endast en stående stam i gjutjärn till övervåningen kvar.J jonaserik skrev:Aldrig borra hål i ett avloppsrör. Det ska vara tätt, förutom avluftningen till tak.
Är det bara delar av rören som du byter, annars om det är hela vägen mot ut, så går det att lägga en dränering under rören och kanske få en djup stenkista strax innanför grundmuren. Och hoppas på att det sjunker ner. I övrigt så är det nog bara en pumpgrop som gäller, med utfart ovan golv in i avloppsröret. Ingeet bra med vatten runt gjutjärnsrör, dom kommer att ge sig ( genomrosta ) förr eller senare och börja läcka skitvatten.
Så tänk till redan i dag, för åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insttämmer i att detta är ett dåligt råd. Lär helle inte hjälpa då de två 8-10 mm hålen med fint nät över snabbt slammar igen och blir täta.I InsidersUnited skrev:
Dränering som ligger tillräckligt djupt hela vägen runt huset hjälper definitivt. Vattnet under plattan kommer inte stå högre än vad dräneringen tillåter.
Fast det där är ganska långt ner under huset så det är antagligen inget problem. Möjligen kan det vara ett problem att det saknas kapillärbrytande skikt under golvet men det är ju också väldigt vanligt i gamla hus.
Jag har ett dränerat hus men grundvattennivån är antagligen inte mer än 40-50 cm under golvet. Kommer inte ihåg exakt mått nu.
Fast det där är ganska långt ner under huset så det är antagligen inget problem. Möjligen kan det vara ett problem att det saknas kapillärbrytande skikt under golvet men det är ju också väldigt vanligt i gamla hus.
Jag har ett dränerat hus men grundvattennivån är antagligen inte mer än 40-50 cm under golvet. Kommer inte ihåg exakt mått nu.
Är det så farligt? Jag har en pumpbrunn i min gamla källare, uppskattningsvis 60-70 cm under golvnivå. Har en dräneringspump som pumpar ut det om det blir för mycket.
Nu är det kanske svårt för TS men det är ju olika mycket vatten under året, för mig mer eller mindre endast under snösmältning så jag anser inte att det är ett "dräneringsproblem".
TS - Skulle det gå att gjuta en brunn?
Nu är det kanske svårt för TS men det är ju olika mycket vatten under året, för mig mer eller mindre endast under snösmältning så jag anser inte att det är ett "dräneringsproblem".
TS - Skulle det gå att gjuta en brunn?
Är det grundvatten spelar inte dränering någon roll. Kan bara pumpas undan (och då spelar dränering roll).E Eld skrev:Dränering som ligger tillräckligt djupt hela vägen runt huset hjälper definitivt. Vattnet under plattan kommer inte stå högre än vad dräneringen tillåter.
Fast det där är ganska långt ner under huset så det är antagligen inget problem. Möjligen kan det vara ett problem att det saknas kapillärbrytande skikt under golvet men det är ju också väldigt vanligt i gamla hus.
Jag har ett dränerat hus men grundvattennivån är antagligen inte mer än 40-50 cm under golvet. Kommer inte ihåg exakt mått nu.
Var
Om man dränerar så sänks grundvattennivån till dräneringens nivå. Givetvis med förutsättningen att det dränerade vattnet har någonstans att ta vägen. Om inte så är det ju ingen dränering.
Var har du fått det ifrån?Farstatjej90 skrev:
Om man dränerar så sänks grundvattennivån till dräneringens nivå. Givetvis med förutsättningen att det dränerade vattnet har någonstans att ta vägen. Om inte så är det ju ingen dränering.
