Hej,
Den senaste veckan har vi haft symptom att vi först har bra tryck i kranen men relativt fort tar trycket slut och det kommer inget vatten alls. Man får vänta minst 15 minuter eller mer innan det är tryck igen och det kommer vatten och då fortsätter det på samma sätt. Vi har en ejektorpump och tror hydrofor i egen brunn som fanns då vi flyttade in. Jag funderar vad orsakerna kan vara och funderar på att ta in någon rörfirma som får se över anläggningen. Vad är era tips och råd?
Med vänlig hälsning,
MO
Den senaste veckan har vi haft symptom att vi först har bra tryck i kranen men relativt fort tar trycket slut och det kommer inget vatten alls. Man får vänta minst 15 minuter eller mer innan det är tryck igen och det kommer vatten och då fortsätter det på samma sätt. Vi har en ejektorpump och tror hydrofor i egen brunn som fanns då vi flyttade in. Jag funderar vad orsakerna kan vara och funderar på att ta in någon rörfirma som får se över anläggningen. Vad är era tips och råd?
Med vänlig hälsning,
MO
Kan vara lite av olika sort
För lite luft i kärlet för det mesta när trycket försvinner fort
Startar och stoppar pumpen ofta är det luftproblem eller en blåsa som är trasig i kärlet
Tryckströmbrytaren bråkar
Dåligt med vatten i brunnen
E.T.C
För lite luft i kärlet för det mesta när trycket försvinner fort
Startar och stoppar pumpen ofta är det luftproblem eller en blåsa som är trasig i kärlet
Tryckströmbrytaren bråkar
Dåligt med vatten i brunnen
E.T.C
Jag noterar nu efter att försökt pumpa in luft i hydrofor att det inte gör större skillnad. Det låter som att pumpen är igång hela tiden. Lite bilder men kanske inte de bästaR rävlyan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilket tryck startar och stoppar pumpen på ? vad visar manometern
Du säger försökt att pumpa in luft . pyser det till när du trycker hastigt på ventilen , den ska normalt förtryckas tom , för att göra det så stänger du av pumpen och öppnar en Kallvattenkran så det slutar att rinna , fyller på med luft ( då kan det komma mer vatten ut gör inget bara bra ) ända tills trycket är
ca 1 bar Under det tillslagstryck som tryckströmbrytaren är instäld på Ex start 2,5 bar , trycket ska då vara ca 2 bar med luft , ( lyssna om det bubblar i kärlet ) stäng kranen och starta upp pumpen
Börja dör om du inte gjort det tidigare och återkom
Du säger försökt att pumpa in luft . pyser det till när du trycker hastigt på ventilen , den ska normalt förtryckas tom , för att göra det så stänger du av pumpen och öppnar en Kallvattenkran så det slutar att rinna , fyller på med luft ( då kan det komma mer vatten ut gör inget bara bra ) ända tills trycket är
ca 1 bar Under det tillslagstryck som tryckströmbrytaren är instäld på Ex start 2,5 bar , trycket ska då vara ca 2 bar med luft , ( lyssna om det bubblar i kärlet ) stäng kranen och starta upp pumpen
Det pyser till när jag hastigt trycker på ventilen men när jag sätter kompressorn mot och försöker fylla mer luft kan jag inte konstatera om det kommer in i hydroforen men får känslan av att det inte gör det. Slagit av pump och kran öppen då jag gjort detta. Jag vet inte hur eller vart jag skall se vilket tryck pump startar eller stoppar på, den verkar gå hela tiden då man slår på kran för att få vatten. Jag känner just nu att jag får försöka hitta någon bra firma som kan se över systemet alternativt byta det till något enklare om det nu går dvs. Det svåra är att veta vilken firma som kan titta på problem som detta.R rävlyan skrev:Vilket tryck startar och stoppar pumpen på ? vad visar manometern
Den svarta fyrkanten på röret som kablarna går in i är tryckströmbrytaren som startar och stoppar pumpen och bredvid den så är det en svart ratt med en mutter på , du kan ta bort muttern och sätta på en gardenakoppling med slang
Sen vrider du på den svarta ratten , kan vara lite trög och hoppa över så den stänger igen , man får vrida försiktigt och kanske hålla i den , då ska det spruta vatten i slangen och se om det sprutar bra
Se ditt foto
Vi tar ett steg i taget annars blir det som att stoppa korv
Sen vrider du på den svarta ratten , kan vara lite trög och hoppa över så den stänger igen , man får vrida försiktigt och kanske hålla i den , då ska det spruta vatten i slangen och se om det sprutar bra
Se ditt foto
Vi tar ett steg i taget annars blir det som att stoppa korv
Rörkille varit ute och kollat hydrofor och tryck men kan inte se något där, han tror pump så pumpkunnig kommer om 2 veckor.
Idag var vi nere i krypgrund och försökte följa slangar och hitta brunn, vi grävde ca 40 cm i makadam men hittar ej brunn. Svårt att gräva vidare pga platsbrist under krypgrund och brunn kan lika gärna vara utanför krypgrund. Kände även på rör för luft och vatten och de vibrerar som att det finns vatten och tryck.
Idag var vi nere i krypgrund och försökte följa slangar och hitta brunn, vi grävde ca 40 cm i makadam men hittar ej brunn. Svårt att gräva vidare pga platsbrist under krypgrund och brunn kan lika gärna vara utanför krypgrund. Kände även på rör för luft och vatten och de vibrerar som att det finns vatten och tryck.