B
Var uppe på kallvinden och skulle dumpa julgrejerna så såg jag att det var vått vid skorstenen! Ser att det är gamla intorkade fläckar också men jag vet inte åldern på dom. Ser ut som att allt träffat plåten och spånskivorna, ej isolering. Skorstenen har kåpa och allt men det har regnat i 2 dar och förra veckan var rejält kall. Kan det vara någon slags kondens på skorstenen? Något att göra förutom att hålla koll?

Vattenfläckar på golv vid skorsten på kallvind, synlig plåt och mineralull, skymtar en skodd fot i bildens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kondens på en vit skorsten, placerad på en kallvind, med tydliga droppmärken efter fukt.
Skapa konto

Vattenfläckar och fukt på plåt och spånskivor vid skorsten på vind. Potentiell kondens vid regn och kyla, med inspektion av inkapslad skorsten.
Skapa konto

Eldar man varje dag borde man inte behöva hålla koll, då avdunstar nog allt..

B
F fribygg skrev:
Eldar man varje dag borde man inte behöva hålla koll, då avdunstar nog allt..
Alldeless för dyrt att elda för vår del. Sen får vi inte ens det för kommunen.

Redigerat:
Man får generellt elda hur mycket och ofta man vill.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Ser ut som att det är rinningar från toppen.
Det borde vara en gummiring mellan rökröret och plåttoppen.
Det behövs nog ett foto utifrån åxå

B
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hmm ok, jag ger mig inte upp i den isbeläggning vi har just nu så får bli en torr dag med plusgrader. :) Däremot kommer sotarn om en månad, jag kan kanske fråga om han kan kika. Jag har installations manualen här någonstans, ska se imorrn om jag hittar packningen i den.

Redigerat:
B
Är det detta du menar?

Instruktionssida med skisser för montering av huvtak och rökrör, röd pil markerar en specifik del.
Skapa konto

Nä sen svarta ringen på bilden till höger om den med pil..
Litet sammanträffande.. kollegan fick ett samtal från sambon att det var vatten på kaminen.. Då visade det sig att den översta plåten på skorstenen rostat sönder

B
Nä sen svarta ringen på bilden till höger om den med pil..
Litet sammanträffande.. kollegan fick ett samtal från sambon att det var vatten på kaminen.. Då visade det sig att den översta plåten på skorstenen rostat sönder
Ah, du menar denna?
Instruktionssida för montering av huv på skorsten, med illustrationer och en röd pil som pekar på ett steg i processen.
Skapa konto

Skorstenen är ganska exakt 20 år gammal vid det här laget. Ja får kolla som sagt. Kan ju också bara varit snö som blåst in på något vis kanske.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Precis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.