Det finns vattenfilter som backspolar upp till 250 Liter vatten (alltså ett normalt badkar), ett normalt hemma spa kan idag rymma upp till 300- 500 Liter.larsson r skrev:
Jag skulle nog klaga på avloppstillverkarna om deras system inte fungerar till vårat behov.
Hur fungerar det en stenkista i detta fall?mogge_73 skrev:Socialstyrelsen och kommuner Rek. Att man ska backspola vattenfilter i en separat stenkista och inte i avloppanläggningar. Jag tycker det är lite konstigt att tillverkarna av avlopp idag lägger över ansvaret på vattenfilterföretagen. Kaliumpermanganat köper jag för att det är inte så nyttigt för miljön.
Salt förstår jag också att vi ska försöka hålla på en låg nivå. Det är dock så att stort sätt varenda diskmaskin har ett avhärdningsfiltet som backspolar salt och dom sitter i nästan varenda hushåll i sverige. Det är mycket salt!!!
Det finns dock avhärdningsfilter som är flödesstyrda och som backspolar extrem låga salttal. Men det finns förståss också billigare filter.
Järn/mangan kan alltid renas med syre, enkelt, billigt och miljövänligt.
Nackdelen är att det väldigt sällan är bara järn som är problemet.
Järn är inget vi tillför marken, den fanns redan där.![]()
Om man t.ex. har ett avhärdningsfilter som backspolar till en stenkista, vad händer då med saltet?
Vi har lerjord så det är svårt att få bra infiltration till marken, plus att man vill ju inte att saltet ska hamna i grundvattnet.
Och spelar det någon roll för miljön om backspolningen går till en stenkista eller enskilda avloppet? Eller tar infiltrationen stryk av backspolning?SaraMaria80 skrev:
Om folk nämner att dom har vatten filter eller planerar ett ,kontra att dom har stora badkar så går det att dimensionera för det ,men många gånger har folk ett avlopp för normalt bruk ,sedan sätter dom in vattenfilter o badkar med följd av att avloppet dämmer upp o tätnar
Vissa avloppsreningsystem tål inte salt. Därför rek. Man idag stenkista helt enkelt för att man har inget bättre alternativ.SaraMaria80 skrev:
För mycket Salt är inte bra i grundvattnet, men det är inte oljespill från båtmotorer, diskmedel, avfettningsmedel heller...
Att ha ett hårt vatten som ökar energi förbrukningen i huset och kemikalie användandet är inte heller bra för miljön.
Det är som man alltid ska göra vid alla tillfällen, Så gott man kan.
Känns inte som det är "folks" problem, utan avloppstillverkarna att producera produkter som fungerar för olika behov. Ett vattenfilter backspolar ofta på natten, inte ofta det krockar med badande.larsson r skrev:
Mogge
Visst går det att fixa avlopp som klarar alla behov ,det är ju bara det att det kommer att kosta betydligt mera kanske flera 100 000 tals kronor mera men visst det går att lösa ,det är ju bara att ta allas behov o lägga dom i en korg ,liksom gardera sej för allt som kan bli i ett hus i framtiden ,blir ju värst där det är dåligt med utrymme på tomten mm
Visst går det att fixa avlopp som klarar alla behov ,det är ju bara det att det kommer att kosta betydligt mera kanske flera 100 000 tals kronor mera men visst det går att lösa ,det är ju bara att ta allas behov o lägga dom i en korg ,liksom gardera sej för allt som kan bli i ett hus i framtiden ,blir ju värst där det är dåligt med utrymme på tomten mm
En diskmaskin förbrukar ca 25liter vatten. En tvättmaskin ca 40-50liter, ett normalt badkar ca 250liter. En normal kran i huset ca 15 l i min om inte mer, dvs en dusch på tio min = 150liter. Man räknar på att en person gör över med ca 200 liter per person och dag. Fyra i familjen ca 800 liter per dag,
Det borde inte vara ett problem med ett vattenfilter som nattetid backspolar mellan 50 - 200 liter inom loppet av 7-10 min. Vill inte bråka på nåt sätt, men tycker inte att det borde vara ett sånt stort problem som alla säger, snarare i så fall en brist i reningsprocessen.
Det borde inte vara ett problem med ett vattenfilter som nattetid backspolar mellan 50 - 200 liter inom loppet av 7-10 min. Vill inte bråka på nåt sätt, men tycker inte att det borde vara ett sånt stort problem som alla säger, snarare i så fall en brist i reningsprocessen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden