7 077 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
vatten rening
Sida 1 av 2
Hej är just på gång att köpa nytt vattenreningsfilter. En del filter backspolas med kaliumpermanganat. Kruxet med det är att det är inte så bra för miljön, att släppa ut det i marken.
Har hittat en firma som rensar sitt filter med SALT som backspolas .. www.bravatten.se
Är det någon som känner till denna firma ? Deras hemsida går inte in på hur deras filter är uppbyggt
och hur det funkar. Jag fick till svar att det är en företagshemlighet och att dom använder absolut den nyaste tekniken men kan man lita på dem?
Lasse Nerlander Uppsala
Har hittat en firma som rensar sitt filter med SALT som backspolas .. www.bravatten.se
Är det någon som känner till denna firma ? Deras hemsida går inte in på hur deras filter är uppbyggt
och hur det funkar. Jag fick till svar att det är en företagshemlighet och att dom använder absolut den nyaste tekniken men kan man lita på dem?
Lasse Nerlander Uppsala
Trodde nästan alla backspolades med salt. Nuförtiden tar ju alla som har kommunalt VA i Uppsala bort sina filter (avhärdningsfilter) så det bör du kunna hitta billigt på blocket. Är det annat du vill ta bort än kalk?
Jo våran borrade brun har , humus järnavlagring lukt och en del andra saker .
lasse
lasse
Har själv funderingar angående vattenfilter och vad man gör av backspolningsvattnet - vad kom du fram till?
Att spola ut salt verkar inte heller vara det bästa, även om det är bättre än kaliumpermanganat... (men kaliumpermanganat används till järnfilter och salt till avhärdning och om man har lägre järnhalter).
Att spola ut salt verkar inte heller vara det bästa, även om det är bättre än kaliumpermanganat... (men kaliumpermanganat används till järnfilter och salt till avhärdning och om man har lägre järnhalter).
Det finns många sätt att åtgärda järn på, det mest miljövänligaste är att syresätta vatten och sedan rena det oxiderade järnet med olika skikt av sand (för övrigt det äldsta sättet att rena järn).
Sen finns det olika kombifilter på marknaden. Det finns avhärdningsfilter för kalk (backspolar med salt) dessa kan ta väldigt små mängder järn, bör vara under 0,3 och små mängder mangan.
Sen finns det kombifiltet som tar klar järn tillsammans med kalk. Rek. Upp till ca 3,0 i metalltal. Backspolar också med salt.
Har du högre värden på järn är det bästa att jobba med syresättning och sand, och montera ett avhärdningsfiltet efteråt.
Rena med hjälp av kaliumpermanganat är idiotiskt med tanke på att det kostar ca 350:- kilot och att det skadar vår miljö. Ett gammalt och framför allt dyrt sätt att rena vattnet på. (Men billigt att köpa in).
Vattenrening är inget annat än kemi, och inte fysik som många vill tro.
Leta upp ett företag som kommer hem till dig och tittar på brunn, tryckkärl samt avlopp. Där efter lännar dom ett kostnadsförslag och dom ska kunna förklara vad deras filter gör och hur dom gör det.
Ett filter stoppar utan underhåll ca 5-8 år, sen måste massan bytas. Vill du att din investering ska hålla efter den tiden ska du ställa dig frågan, hur underhåller jag mina filter.
Vad vill du göra själv? Eller måste du köpa in den tjänsten en gång per år? Vad kostar det?
När du köper ett vattenfilter på nätet köper du ett vattenfilter! Det vill säga om det är rätt eller fel filter för just din brunn och dina förutsättningar är inte deras problem.
Ursäkta om jag är lite rak på sak.
Men blir så jä-a trött på oseriösa företag. Jobbar själv med vattenrening och var ute hos ett ungt par med hummus och järn problem idag. Och företaget har satt in en hummus jonbytare och sagt att den tar hummus, kalk och järn. Dom köpte den i januari och idag går det inte ens att spola vatten igenom filtret, företaget vägrar stå för ny filtermassa utan dom påstår att kundens vatten har förändrats så deras återköpsgaranti gäller inte. (dom har exakt samma vatten idag som dom har analys på från januari).
Efter som dom inte hade varit ute hos kunden innan så visste dom inte att dom saknade avlopp i jordkällaren där filtret skulle sitta. Detta löste dom genom att lägga en slang ut på gräsmattan, detta resulterade att saltet rann längs berget ner i borrhålet vilket idag inte ens går att dricka pga saltsmak.
Ungt par i 25 års åldern, första huset och ett litet barn på 3 mån. Nackskott!!
Blev lite längre än jag tänkt mig! Sorry! Hoppas ni blev klokare!
Fråga på annars.
Sen finns det olika kombifilter på marknaden. Det finns avhärdningsfilter för kalk (backspolar med salt) dessa kan ta väldigt små mängder järn, bör vara under 0,3 och små mängder mangan.
Sen finns det kombifiltet som tar klar järn tillsammans med kalk. Rek. Upp till ca 3,0 i metalltal. Backspolar också med salt.
Har du högre värden på järn är det bästa att jobba med syresättning och sand, och montera ett avhärdningsfiltet efteråt.
Rena med hjälp av kaliumpermanganat är idiotiskt med tanke på att det kostar ca 350:- kilot och att det skadar vår miljö. Ett gammalt och framför allt dyrt sätt att rena vattnet på. (Men billigt att köpa in).
Leta upp ett företag som kommer hem till dig och tittar på brunn, tryckkärl samt avlopp. Där efter lännar dom ett kostnadsförslag och dom ska kunna förklara vad deras filter gör och hur dom gör det.
Ett filter stoppar utan underhåll ca 5-8 år, sen måste massan bytas. Vill du att din investering ska hålla efter den tiden ska du ställa dig frågan, hur underhåller jag mina filter.
Vad vill du göra själv? Eller måste du köpa in den tjänsten en gång per år? Vad kostar det?
När du köper ett vattenfilter på nätet köper du ett vattenfilter! Det vill säga om det är rätt eller fel filter för just din brunn och dina förutsättningar är inte deras problem.
Men blir så jä-a trött på oseriösa företag. Jobbar själv med vattenrening och var ute hos ett ungt par med hummus och järn problem idag. Och företaget har satt in en hummus jonbytare och sagt att den tar hummus, kalk och järn. Dom köpte den i januari och idag går det inte ens att spola vatten igenom filtret, företaget vägrar stå för ny filtermassa utan dom påstår att kundens vatten har förändrats så deras återköpsgaranti gäller inte. (dom har exakt samma vatten idag som dom har analys på från januari).
Efter som dom inte hade varit ute hos kunden innan så visste dom inte att dom saknade avlopp i jordkällaren där filtret skulle sitta. Detta löste dom genom att lägga en slang ut på gräsmattan, detta resulterade att saltet rann längs berget ner i borrhålet vilket idag inte ens går att dricka pga saltsmak.
Fråga på annars.
Redigerat:
Lite OT men vill bara tacka mogge för hans många och informativa inlägg om vattenrening. Sitter själv med humus i vattnet ibland och efter misslyckade försök att byta foderrör och blåsa nuvarande brunn samt borrat ny så försöker vi nu hitta en spricka i berget och sedan täta bort denna . Misslyckas detta så kommer även jag ställa frågor om rening. (om jag inte hittar svaren i någon av mogges tidigare inlägg)
Tack för svar, det uppskattas att någon som verkar veta vad de pratar om tar sig tid.mogge_73 skrev:Det finns många sätt att åtgärda järn på, det mest miljövänligaste är att syresätta vatten och sedan rena det oxiderade järnet med olika skikt av sand (för övrigt det äldsta sättet att rena järn).
Fråga på annars.![]()
Jag undrar dock fortfarande hur man på bästa sätt tar hand om backspolningsvatten från olika typer av filter (järnfilter som oxiderar genom syresättning, järnfilter med kaliumpermanganattillsats, kalkfilter med salt)?
Jag har också funderat kring detta med att inte ansluta backspolning till enskilt avlopp. Det låter som moment 22. Helt ovetenskapligt skulle jag påstå att nästan alla med egen brunn har enskilt avlopp. Med kommunalt vatten så antar jag att vattenkvaliten är såpass bra att filter inte behövs, alltså sitter nästan alla filter i anläggningar med egen brunn och enskilt avlopp. Får man inte ansluta backspolningen till detta avlopp så borde dessa filter inte ha någon marknad.
Har jag missat något? Vart ska man göra av vattnet om det inte får gå till det egna avloppet?
Har jag missat något? Vart ska man göra av vattnet om det inte får gå till det egna avloppet?
Precis vad jag också undrar... det verkar verkligen vara ett moment 22, och filtertillverkarna verkar bara bry sig om vad som händer med vattnet som kommer ut i kökskranen, inte vattnet som går ut åt andra hållet.Tompa01 skrev:Jag har också funderat kring detta med att inte ansluta backspolning till enskilt avlopp. Det låter som moment 22. Helt ovetenskapligt skulle jag påstå att nästan alla med egen brunn har enskilt avlopp. Med kommunalt vatten så antar jag att vattenkvaliten är såpass bra att filter inte behövs, alltså sitter nästan alla filter i anläggningar med egen brunn och enskilt avlopp. Får man inte ansluta backspolningen till detta avlopp så borde dessa filter inte ha någon marknad.
Dels så blir det hög belastning på slamavskiljaren vid returspolning ,dom flesta klarar inte den mängden vatten som kommer på kort tid ,vilket gör att det bräddar o sätter igen efterpoleringen ,sedan så är det mycket grejor i spolvattnet som tar död på bakteriefloran i avloppet
Socialstyrelsen och kommuner Rek. Att man ska backspola vattenfilter i en separat stenkista och inte i avloppanläggningar. Jag tycker det är lite konstigt att tillverkarna av avlopp idag lägger över ansvaret på vattenfilterföretagen. Kaliumpermanganat köper jag för att det är inte så nyttigt för miljön.
Salt förstår jag också att vi ska försöka hålla på en låg nivå. Det är dock så att stort sätt varenda diskmaskin har ett avhärdningsfiltet som backspolar salt och dom sitter i nästan varenda hushåll i sverige. Det är mycket salt!!!
Det finns dock avhärdningsfilter som är flödesstyrda och som backspolar extrem låga salttal. Men det finns förståss också billigare filter.
Järn/mangan kan alltid renas med syre, enkelt, billigt och miljövänligt.
Nackdelen är att det väldigt sällan är bara järn som är problemet.
Järn är inget vi tillför marken, den fanns redan där.
Salt förstår jag också att vi ska försöka hålla på en låg nivå. Det är dock så att stort sätt varenda diskmaskin har ett avhärdningsfiltet som backspolar salt och dom sitter i nästan varenda hushåll i sverige. Det är mycket salt!!!
Det finns dock avhärdningsfilter som är flödesstyrda och som backspolar extrem låga salttal. Men det finns förståss också billigare filter.
Järn/mangan kan alltid renas med syre, enkelt, billigt och miljövänligt.
Nackdelen är att det väldigt sällan är bara järn som är problemet.
Järn är inget vi tillför marken, den fanns redan där.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer