Hej!

Har haft spolbil som rensat allt och alla rör. Dock kvarstår problem med att vasken i köket är seg, vatten kommer upp från diskmaskin och när jag lägger i kokhetvatten bubblar det upp tillbaka. Tips på hur detta kan åtgärdas? Lägger bilder från rören under med.

Tack på förhand!

• Rör och avloppssystem under diskbänk med gråa och vita slangar samt ventil, omgiven av rengöringsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rengjort vattenlåset?
Har det fungerat tidigare utan problem?

• Gilla
kaningenting1 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du rengjort vattenlåset?
Har det fungerat tidigare utan problem?
Det har fungerat tidigare. Är vattenlåset det gula på bilden?

Hej.

Om inte det ovan funkar så kolla även den nedersta grå flexislangen, den räfflade. De kan klägga igen något djävulskt.

• Gilla
kaningenting1
  • Laddar…
H H Joakim skrev:
Hej.

Om inte det ovan funkar så kolla även den nedersta grå flexislangen, den räfflade. De kan klägga igen något djävulskt.
Är det den till vänster då som går från z röret typ? Ska ja ta bort den från röret där uppe? Är helt ny på detta..

Ja, det stämmer. Det räfflade flexiröret brukar gå lätt att ta loss.

• Gilla
kaningenting1
  • Laddar…
Börja med att ta fram en bytta och ställ under vattenlåset och skruva loss den gula pluggen.
Då töms vattenlåset på vatten och eventuellt skräp där neri rinner ut.
Kolla så det är rent och sätt tillbaka den gula proppen.
Sen kan du prova om det rinner undan bättte.

• Gilla
kaningenting1
  • Laddar…
H H Joakim skrev:
Ja, det stämmer. Det räfflade flexiröret brukar gå lätt att ta loss.
Super, ska testa det. Tack!
Vad är det gula? Är det sån som plockar upp smuts och man kan rensa då med eller? Kan man bara ta bort den gula eller tar jag bort hela den delen?

GoC GoC skrev:
Börja med att ta fram en bytta och ställ under vattenlåset och skruva loss den gula pluggen.
Då töms vattenlåset på vatten och eventuellt skräp där neri rinner ut.
Kolla så det är rent och sätt tillbaka den gula proppen.
Sen kan du prova om det rinner undan bättte.
Super. Tack!

K kaningenting1 skrev:
Super, ska testa det. Tack!
Vad är det gula? Är det sån som plockar upp smuts och man kan rensa då med eller? Kan man bara ta bort den gula eller tar jag bort hela den delen?
Det är en plugg, och den finns där för att man enkelt skall kunna rensa vattenlåset

K kaningenting1 skrev:
Hej!

Har haft spolbil som rensat allt och alla rör. Dock kvarstår problem med att vasken i köket är seg, vatten kommer upp från diskmaskin och när jag lägger i kokhetvatten bubblar det upp tillbaka. Tips på hur detta kan åtgärdas? Lägger bilder från rören under med.

Tack på förhand!
Ser ut som vattenlåset Lillängen från IKEA. Du rensar vattenlåset genom att vrida loss den gula grejen, se manual nedan. Ibland kan man behöva plocka isär lite fler av delarna/rören och göra rent där med.

https://www.ikea.com/se/sv/assembly...ttenlas-bottenventil-1-ho__AA-1989505-6-2.pdf

• Gilla
kaningenting1
  • Laddar…
K kaningenting1 skrev:
Det har fungerat tidigare. Är vattenlåset det gula på bilden?
Allt på bilden ska rengöras och tillsammans blir det ett vattenlås.

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Återkommer om det löser sig eller ej :) Ta hand om er i kommande storm!

• Gilla
Laurentiusson
  • Laddar…
Hej alla! Har varit utomlands och först nu tagit tag i problemet. Jag öppnade den gula och städa lite med flaskborste. Så länge den gula är öppen rinner vattnet som vanligt men så fort jag lägger på den fylls diskhon med vatten igen.

• En hand håller en gul plastkomponent framför ett diskbänksavlopp, omgivet av rör och slangar under diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Rinner var? Du borde va intelligent nog att förstå stopp eller ej

• Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.