5 167 läst ·
83 svar
5k läst
83 svar
Vatten kommer upp från diskhon
Kommunalt. Ingen aning angående avluftning, hur kan jag eller var kan jag se detDemmpa skrev:
Diskmaskin spolar även den upp vatten i diskhon.
Ja, insexnyckel i mittenhålet så kan du skriva loss den och göra rent om det är något där. Hade det varit något där så skulle inte diskmaskinen spola upp vatten, stoppet måste ligga någon annanstans.K kaningenting1 skrev:
Okej. Får kalla hit spolbil igen eller räcker det med atf jag lägger in rensband från högtryckstvätten i det hålet var räfflade röret går och spolar??D D.anne_85 skrev:
Har du lossat det tjocka flexröret och gjort rent det, lossar du det kan du ju se i om det är något i vägen. Löser det inte sig då så är felet längre ner i avlopp, nedanför botten i ditt diskbänksskåp. Har du ett rensband till högtryckstvätten så hade jag provat med det före spolbilen, är ju billigare om det löser problemet.
Yes gjorde allt det var inget i röret. Tänkte testa bikarbonat och ättika imorgon. Därefter rensband om det inte funkar med ovan nämntD D.anne_85 skrev:Har du lossat det tjocka flexröret och gjort rent det, lossar du det kan du ju se i om det är något i vägen. Löser det inte sig då så är felet längre ner i avlopp, nedanför botten i ditt diskbänksskåp. Har du ett rensband till högtryckstvätten så hade jag provat med det före spolbilen, är ju billigare om det löser problemet.
Tack alla för att ni tog er tid att svara en fredag, stort tack till den stora perfekta mannen RoTe med, alltid kul att träffa på genier och ingenjörer.
Mvh
En man som tog sig från "no go zoner" men inte kan hantera ett stopp😘
Mvh
En man som tog sig från "no go zoner" men inte kan hantera ett stopp😘
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ett vanligt tips i forumet är att man kokar upp så mycket vatten som man kan och sen häller man först i några dl diskmedel i diskhons sil och sen allt det kokheta vattnet. Det kan få fettet i proppen att lösa upp sig så att stoppet försvinner.K kaningenting1 skrev:
Bikarbonat och ättika har jag för mig är mer för fläckborttagning och definitivt svårt att få till den kemiska reaktionen just där stoppet är.
Om även diskmaskinen fyller hon så är hindret inte i vasken. Om firman spolade avloppet och hittade ingen hinder där så säger min logik att det måste vara avluftningen som spökar. Leta efter avluftningsröret och kolla om det är fritt där. Avluftningsrör kan gå genom vinden och taket och sticker ur över taket ibland är den böjd neråt. Det kan också vara avluftnings vaccumventil som sitter på avloppsröret oftast på ovanvåningen ( om du har övervåning). Den kan sitta under vasken och efter vattenlåset. Det set ut som en svamp i plast. Dina avloppsrör under vasken ser nya ut. Har det ändrats något nyligen? Kanske en sån vacuum ventil blev bortplockat?
Hej! Allting renoverades 2019 och har inte gjorts något i efterhand. Får se om jag kan se var den vacuumventilen är. Inget du ser i bild kanske?G gaia skrev:Om även diskmaskinen fyller hon så är hindret inte i vasken. Om firman spolade avloppet och hittade ingen hinder där så säger min logik att det måste vara avluftningen som spökar. Leta efter avluftningsröret och kolla om det är fritt där. Avluftningsrör kan gå genom vinden och taket och sticker ur över taket ibland är den böjd neråt. Det kan också vara avluftnings vaccumventil som sitter på avloppsröret oftast på ovanvåningen ( om du har övervåning). Den kan sitta under vasken och efter vattenlåset. Det set ut som en svamp i plast. Dina avloppsrör under vasken ser nya ut. Har det ändrats något nyligen? Kanske en sån vacuum ventil blev bortplockat?
Avluftningen kan se ut på olika sätt,
Avluftning genom yttertak kan se ut som följande:
Vacuumventil kan vara placerad "var som helst", ser tex ut som följande,
Avluftning genom yttertak kan se ut som följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder