5 340 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Vatten i krypgrund, vart börjar jag?
Hej
Jag gick av en annan anledning ner till krypgrunden ganska nyligen och möttes av en större pöl stående vatten. Det fanns inte där när vi köpte huset för ett år sedan. Jag hade ingen tid att undersöka det närmare eftersom jag hade en tid att passa. Tänkte ta tag i det litegrann nu under helgen och nästa vecka om det behövs.
Jag har ingen större lust att krypa runt i kolsvart mörker så jag tänker gå ner igen imorgon när jag har tid att verkligen undersöka lite mer samt ta lite bilder. Är det något speciellt jag ska tänka på?
Jag är som sagt en total novis när det kommer till detta. Skulle uppskatta om någon kan peta mig i rätt riktning.
Jag gick av en annan anledning ner till krypgrunden ganska nyligen och möttes av en större pöl stående vatten. Det fanns inte där när vi köpte huset för ett år sedan. Jag hade ingen tid att undersöka det närmare eftersom jag hade en tid att passa. Tänkte ta tag i det litegrann nu under helgen och nästa vecka om det behövs.
Jag har ingen större lust att krypa runt i kolsvart mörker så jag tänker gå ner igen imorgon när jag har tid att verkligen undersöka lite mer samt ta lite bilder. Är det något speciellt jag ska tänka på?
Jag är som sagt en total novis när det kommer till detta. Skulle uppskatta om någon kan peta mig i rätt riktning.
- Det finns mygg i samma "rum" i krypgrunden. Nu är jag ingen ekolog men jag gissar att det tyder på hur det varit åtminstone fuktigt en längre period(?).
- På den långsidan som är närmast pölen ser man tydligt två små partier på grunden som är mörkare, det såg ut som att det var därifrån vattnet kom.
- Ett par meter från samma långsida är marken någon meter högre än resterande mark som ligger runt huset, så jag antar att det är extra exponerat mot regnvatten och dyl.
- Det har regnat väldigt mycket i området de senaste dagarna. Och innan det var det väldigt mycket snö som smältes.
- Enligt förra ägaren ska de ha dränerat ganska nyligen. Kommer inte ihåg exakt men det var iaf inom de senaste 10 åren. Det gjordes i egen regi.
- Så vitt jag kan se står hela huset på berggrund.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vattnet kommer garanterat utifrån. Om husets avvattning kan antas fungera som det ska (hängrännor, stuprör etc) kan man misstänka att det är tomtens topografi och jordmån som har samverkat. Extrema vädersituationer ger extrema konsekvenser. Om problemet återkommer kan det vara läge att överväga en extra dränering som börjar i krypgrunden.
Klicka här för att svara