Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej,
Vi är nyinflyttade sen sep 2025, jag undrar kring dränering
Huset är från 1994
Vi har ca 100m2 krypgrund. På bilderna ser ni den av markvatten mest utsatta sidan på krypgrunden.
Vad tänker ni kring de mörka "nivån" man kan ser på grundmuren, är det något fel på dräneringen? Där markvattnet trycker på. Huset är som sagt 32 år i år. Den mörka randen ligger uppskattningsvis ca 1 m u markytan.
Tacksam för lite kunniga tankar.
Vi är nyinflyttade sen sep 2025, jag undrar kring dränering
Huset är från 1994
Vi har ca 100m2 krypgrund. På bilderna ser ni den av markvatten mest utsatta sidan på krypgrunden.
Vad tänker ni kring de mörka "nivån" man kan ser på grundmuren, är det något fel på dräneringen? Där markvattnet trycker på. Huset är som sagt 32 år i år. Den mörka randen ligger uppskattningsvis ca 1 m u markytan.
Tacksam för lite kunniga tankar.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Det är väl saltutfällning. Det finns ju fukt i marken, men så länge det inte är en källare hade jag inte gjort något åt det, mer än att övervaka luftfuktigheten i grunden. Att dränera om ett hus bara för saltutfällning i krypgrunden är nog dåligt investerade pengar.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Ok, saltutfällningen tolkar jag som de vita kristallerna, detta är mer som en mörk rand som man kan se framför allt i hörnet...
Hej
Svårt att säga något utifrån bilderna, men det var en mycket välstädad krypgrund. Lite underligt att det är så många öppna ventiler då råden brukar vara att stänga ventilerna och täcka marken med plast för att minska luftfuktigheten.
Känns muren fuktig där det är mörkare?
Vad är den relativa luftfuktigheten i krypgrunden?
Utifrån de öppna ventilerna antar jag att ingen luftavfuktare finns i krypgrunden?
Svårt att säga något utifrån bilderna, men det var en mycket välstädad krypgrund. Lite underligt att det är så många öppna ventiler då råden brukar vara att stänga ventilerna och täcka marken med plast för att minska luftfuktigheten.
Känns muren fuktig där det är mörkare?
Vad är den relativa luftfuktigheten i krypgrunden?
Utifrån de öppna ventilerna antar jag att ingen luftavfuktare finns i krypgrunden?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Det är nog totalt ca 14-15 ventiler, alla öppna. Har bara satt invändigt gnagarnät för dom det första jag gjorde då vi hade lite besök
Ingen avfuktare
Har inte känt på muren inser jag nu
Har beställt rh mätare som kommer i veckan
Finns ingen funktion att stänga dom, brukar man ha det?
Ingen avfuktare
Har inte känt på muren inser jag nu
Har beställt rh mätare som kommer i veckan
Finns ingen funktion att stänga dom, brukar man ha det?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Såg att du startat en annan tråd med frågor om plasten. Hade gått bra att ställa dem i samma tråd.
Öppna eller stängda ventiler finns det olika åsikter om. Är luftfuktigheten på en rimlig nivå så fungerar det uppenbarligen med öppna ventiler.
Är luftfuktighet hög är rådet att stänga ventilerna helt, det vill säga gjuta igen dem eller täta med något, och sedan ha en luftavfuktare. Med öppna ventiler och luftavfuktare så kommer det hela tiden in ny fukt utifrån.
Angående plasten så är råden numera att den ska sättas fast 15-20 cm upp på grundmuren. Så du kan tejpa för de största hålet nu och sedan byta ut all plast längre fram om du har mycket tid över.
Öppna eller stängda ventiler finns det olika åsikter om. Är luftfuktigheten på en rimlig nivå så fungerar det uppenbarligen med öppna ventiler.
Är luftfuktighet hög är rådet att stänga ventilerna helt, det vill säga gjuta igen dem eller täta med något, och sedan ha en luftavfuktare. Med öppna ventiler och luftavfuktare så kommer det hela tiden in ny fukt utifrån.
Angående plasten så är råden numera att den ska sättas fast 15-20 cm upp på grundmuren. Så du kan tejpa för de största hålet nu och sedan byta ut all plast längre fram om du har mycket tid över.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Jag tänker att det ryms inom en arbetsdag att lägga ny plast och fästa upp på murarna. Funderar mest hur den fästs bäst, om man behöver något tätningsmassa eller om det räcker att fästa med en bräda t.ex.
Det bör vara så tätt som möjligt. Så om muren är rak så kan det räcka att fästa med en bräda.
Är muren ojämn så går det säkert att fylla ojämnheterna med fogskum.
Hur mycket det är värt att lägga ned ned tid på beror på hur hög luftfuktighet är. Du kan säkert vänta till efter sommaren när du har hunnit se hur temperaturen och luftfuktigheten ändras i det sommaren och hösten.
Är muren ojämn så går det säkert att fylla ojämnheterna med fogskum.
Hur mycket det är värt att lägga ned ned tid på beror på hur hög luftfuktighet är. Du kan säkert vänta till efter sommaren när du har hunnit se hur temperaturen och luftfuktigheten ändras i det sommaren och hösten.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Tack för alla input, det blir nog bra detta
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Har det funkat i 32 år kommer det högst sannolikt inte sluta fungera om 10-20 år. Fortsätt du kontrollera att det är oförändrade förhållanden istället.K KennyRogers skrev:
Större risk att du om du ändrar något nu så visar det sig efter några år ha försämrat klimatet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden