Hej,
Köpt nytt hus och har stora problem med radiatorerna i källaren. Jag är dels intresserad av alla förslag på felsökning men också på hur jag lossar/byter ”rörelementen.
Har ringt runt till rörmokarna här i orten men alla är fruktansvärt upptagna och har inte tid.
Bild 1-3: vanlig radiator i tvättstugan. Skruvat och lossat hur mycket som helst. Har luftat. Röret in är varmt fram till ca 1 m ifrån elementet. Sen svalnar det av.
Vad gör jag?
Bild 4-6:
Har två gigantiska rörelement i två av rummen i källaren. Det andra elementet går in i detta (som jag tolkar det) och sitter på andra sidan väggen. Sen är det här anslutet till värmen.
Dessa element har ingenstans att lufta och jag skulle vilja byta ut dem. Tyvärr har jag inte den blekaste aning om hur jag ska göra. Tips?
Köpt nytt hus och har stora problem med radiatorerna i källaren. Jag är dels intresserad av alla förslag på felsökning men också på hur jag lossar/byter ”rörelementen.
Har ringt runt till rörmokarna här i orten men alla är fruktansvärt upptagna och har inte tid.
Bild 1-3: vanlig radiator i tvättstugan. Skruvat och lossat hur mycket som helst. Har luftat. Röret in är varmt fram till ca 1 m ifrån elementet. Sen svalnar det av.
Vad gör jag?
Bild 4-6:
Har två gigantiska rörelement i två av rummen i källaren. Det andra elementet går in i detta (som jag tolkar det) och sitter på andra sidan väggen. Sen är det här anslutet till värmen.
Dessa element har ingenstans att lufta och jag skulle vilja byta ut dem. Tyvärr har jag inte den blekaste aning om hur jag ska göra. Tips?
Dåligt/lite flöde genom radiatorn.J JoshiSushi skrev:
- Det kan bero på att ventilkäglan i radiatorventilen har fastnat i nästan stängt läge. -> Banka/slå på ventilhuset, som en hackspett, med hammare.
- Det kan bero på att returventilen är nästan stängd och/eller igensatt av skräp. -> Öppna ventilen.
- Det kan bero på för dålig hastighet på cirkulationspumpen. -> Höj hastigheten.
Eftersom framledningen kommer uppifrån samt att kamflänsradiatorn lutar lite så samlas ingen luft i radiatorn, därav behövs ingen luftningsventil.J JoshiSushi skrev:
Där lärde jag mig något nytt med ditt sista tillägg. Har samma fel hemma, nu ska det knackas på element! 👍🏻👍🏻Demmpa skrev:
Dåligt/lite flöde genom radiatorn.
- Det kan bero på att ventilkäglan i radiatorventilen har fastnat i nästan stängt läge. -> Banka/slå på ventilhuset, som en hackspett, med hammare.
- Det kan bero på att returventilen är nästan stängd och/eller igensatt av skräp. -> Öppna ventilen.
- Det kan bero på för dålig hastighet på cirkulationspumpen. -> Höj hastigheten.
Eftersom framledningen kommer uppifrån samt att kamflänsradiatorn lutar lite så samlas ingen luft i radiatorn, därav behövs ingen luftningsventil.
Tack för snabb respons!Demmpa skrev:
Dåligt/lite flöde genom radiatorn.
Jag öppnade termostaten och tryckte på ventilen, den funkar som den ska och fjädrar fram och tillbaka.
Det andra jag testade var att öppna upp returventilen. Det droppade lite vatten men det var genomskinligt, inget skräp.
Tvättstugan ligger precis bredvid fjärrvärmepumpen. Så tycker det är konstigt om pumpen skulle brista där. Det är ett stort hus med två våningsplan så höjde trycket till 1,5 bar från 1,3. Ska se om det gör någon skillnad men alla element i övriga huset är varma.
Aha, hade ingen aning. Tack för svar men hur stänger man av dessa för att byta ut? Vilka kopplingar behöver man för det? 😊Demmpa skrev:
Klicka här för att svara