hsd hsd skrev:
Många kommuner har låga priser till det laboratorium som kommunen själva anlitar, så det är en bra ide att kontakta kommunens miljö o hälsa avdelning , kan tom. finnas info på hemsidan
Jag har läst om det många gånger att kommunen kan hjälpa till med prover.
Men jag har aldrig stött på någon kommun som gör det. Jag misstänker att skulle det finnas någon rabatt så är det provföretaget själva som är generösa. Avtalen som kommunen har brukar vissa saker vara bra pris på. Men allting där över kostar mer än om du köper det själv.
Att kommunen skulle göra en upphandling där kommunens medborgare får billigare eller gratis provtagning? Kommunen får inte konkurrera med andra aktörer på den öppna marknaden. Å de skulle de verkligen göra
Idag en myt. Tidigare kanske sanning

T Talisman skrev:
Den här SGU-sökningen förstår jag mig inte på. Först är det en massa blå prickar, som sedan förvandlas gröna droppar och en massa siffror när man zoomar in.

Finns det inget vanligt register, där man bara skriver in fastighetsbeteckningen och får fram information om brunnen...?
Har bara använt den med karta.
Man zoomar tills man ser sin egen brunn, en droppe, klickar på den och så får du den information du frågar efter.
Har inte färgerna med hur noggrant brunnen är positionerad på kartan?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag har aldrig stött på någon kommun som gör det. Jag misstänker att skulle det finnas någon rabatt så är det provföretaget själva som är generösa. Avtalen som kommunen har brukar vissa saker vara bra pris på. Men allting där över kostar mer än om du köper det själv.
Att kommunen skulle göra en upphandling där kommunens medborgare får billigare eller gratis provtagning? Kommunen får inte konkurrera med andra aktörer på den öppna marknaden. Å de skulle de verkligen göra
Vet inte inget om prisskillnad och bryr mig inte.:cool:
Men hos Vimmerby kommun har jag hämtat provflaskor och lämnat in dem flr vattenprov, hantering görs av analysföretag. Betalar gör man till analysföretag.

T Talisman skrev:
Den här SGU-sökningen förstår jag mig inte på. Först är det en massa blå prickar, som sedan förvandlas gröna droppar och en massa siffror när man zoomar in.

Finns det inget vanligt register, där man bara skriver in fastighetsbeteckningen och får fram information om brunnen...?
Zooma in med plustecknet och leta reda på där ni bor och klicka på droppen så får du alla information om brunnen.

Men då brunnen aldrig har blivit spolad så är det bortkastade pengar att ta vattenprov innan ni har spolat rent den.
Låt ett företag spola rent den och så vänta en par veckor innan ni ta vattenprovet.
Företaget talar om hur länge ni ska vänta innan ni tar provet. Först då får ni rättvisande svar på kvalitén på vattnet.

Har du provat att hälla upp vatten i en bunke och vispa runt i det och låta det stå en stund, några timmar, så att eventuell gas försvinner?

Redigerat:
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Stickan56
L Lynexen skrev:
Hej, börja med att kolla anoden på vvb. Låter väldigt sannolikt att det är den som behöver bytas.
Och vad har offeranoden med saken att göra?
Problemet finns redan innan vattnet kommer in i huset.

Stickan

Stickan56
P pipsqueek skrev:
En tanke: har varmvattnet varit varmt nog? Om inte så kan det vara bakterier som byggts upp det varit under 60grader- det vattnet skall man absolut inte dricka isåfall. Det gäller då att tömma & sanera och höja värmen.
Du har ju redan svarat på hur man löser problemet genom att syresätta vattnet.
Varför då komma med en galen teori om bakterier.

Stickan

hsd
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja det är labbet som subventioner kraftigt och provflaskorna brukar man få hämta från kommunen samt skicka tillsammans med kommunens prover i särskilda kylväskor

Stickan56
T Talisman skrev:
Tack för all information!

Vare sig mamma eller jag har någonsin tänkt tanken att brunnen skulle behöva regelbundet underhåll.

Det låter kanske korkat, men vattnet har alltid varit påtagligt gott och fräscht, och trots att fritidshuset står tomt oktober-april, så har det alltid varit perfekt från det första glaset som hälls upp i maj, när mamma kommer dit.

Så det är först nu, som det här har aktualiserats.

Vi ska börja med att låta göra en vattenanalys.

Det lilla problemet nu är bara att jag måste hitta en firma som skickar ett "kit" som går ned i mammas brevlåda (fysisk låda, ej brevinkast), eftersom det blir rätt besvärligt om hon måste ta sig till ett ombud.

I en idealisk värld ska sedan vattenprovet kunna skickas in genom att helt enkelt läggas i närmaste postlåda, men det gissar jag är för mycket begärt...
Hoppa över det där med spolning och beställ ett provkit.
Först efter provet kan man diskutera .åtgärder.
"If it ain't broken, don't fix it"

Stickan

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Och vad har offeranoden med saken att göra?
Problemet finns redan innan vattnet kommer in i huset.

Stickan
Hej och tack för frågan. Ts upplevde lukt på både kallt och varmt vatten till en början har jag för mig han skrev men inom ganska kort övergick det till att lukta mest på varmvattnet vill jag minnas han skrev. När en offeranod är nedbruten brukar det lukta ruttna ägg, har varit med om de minst 10-15 ggr, jag har då bytt anoden och vattnet har då blivit bra igen.

B Bichonen skrev:
Zooma in med plustecknet och leta reda på där ni bor och klicka på droppen så får du alla information om brunnen.

Men då brunnen aldrig har blivit spolad så är det bortkastade pengar att ta vattenprov innan ni har spolat rent den.
Låt ett företag spola rent den och så vänta en par veckor innan ni ta vattenprovet.
Företaget talar om hur länge ni ska vänta innan ni tar provet. Först då får ni rättvisande svar på kvalitén på vattnet.

Har du provat att hälla upp vatten i en bunke och vispa runt i det och låta det stå en stund, några timmar, så att eventuell gas försvinner?
Intressant.

De flesta andra i tråden har sagt att vi ska börja med att ta ett vattenprov.

Ja, vi har låtit vatten stå framme. Det blev ingen skillnad, såvitt jag kunde bedöma.

Kallvattnet är nu oerhört mycket bättre än då tråden startades. Men varmvattnet luktar/smakar fortfarande illa.

Vad är det för typ av företag du tänker på, som i så fall skulle spola rent brunnen?

• Ledsen
Stickan56
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Intressant.

De flesta andra i tråden har sagt att vi ska börja med att ta ett vattenprov.

Ja, vi har låtit vatten stå framme. Det blev ingen skillnad, såvitt jag kunde bedöma.

Kallvattnet är nu oerhört mycket bättre än då tråden startades. Men varmvattnet luktar/smakar fortfarande illa.

Vad är det för typ av företag du tänker på, som i så fall skulle spola rent brunnen?
Vad dom andra säger här kan ju bero på att dom ingen erfarenhet har.
Man får otroligt många konstiga svar när man frågar på nätet.
Jag har varit med om att spola 3 brunnar, därför vet jag vad jag pratar om.

Följ rekommendationerna du får från företag som jobbar med såna här brunnar.
Ring dom och fråga så får du svar från någon som kan detta.
En brunn som inte är spolad så länge ni vet behöver spolas. Det kallas för underhåll och det är bortkastade pengar att ta vattenprov från en brunn full med slagg. Det blir alltid slagg i en brunn.
Pumpen mår heller inte bra av mycket slagg i en brunn. Den är inte billig att byta.
Att ta vattenprov innan den är rengjord är inte stor idé. Ni får ändå ta ett prov till när den är renspolad.
Enda anledning till att ta ett prov innan spolning är för att slippa spola och ta den kostnaden.
Men då brunnen är gammal och inte underhållen så bör den spolas.

Har du låtit vattnet rinna både från kallvatten och beredaren? Vattnet i beredaren behöver också få rinna igenom länge.
Du måste ju låta det rinna länge för att märka om det blir någon skillnad.
Helst till du har tömt brunnen för att märka någon skillnad.
Men har du en brunn som ger mycket vatten kan du inte tömma den genom kranar.
Det kan bara en spolbil som suger upp vattnet. Eller rättare sagt, trycker upp vattnet i den.

Googla "spola djupborrad brunn" och din ort så hittar du företag.

Hittade en film på en brunn som inte är spolad på 20 år. Det var mycket slagg i den brunnen men mest järn, trots det smakade inte vattnet järn. Spolkillen hade sett värre.
Synd jag inte filmade när dom spolade brunnen här. Det kom brunsvart gegga och jag hade jättegott vatten trots det. Men dom där flagorna som kom och täppte igen alla kranar gjorde att brunnen spolades.
Min brunn var också 70 meter djup och säkert inte spolad på minst lika länge.
Hur det går till? Dom drar upp vattenslangen med pumpen. Trär ner en slang från spolbilen till botten av brunnen och trycker ner vatten med högt tryck.

Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Vad dom andra säger här kan ju bero på att dom ingen erfarenhet har.
Man får otroligt många konstiga svar när man frågar på nätet.
Jag har varit med om att spola 3 brunnar, därför vet jag vad jag pratar om.

Följ rekommendationerna du får från företag som jobbar med såna här brunnar.
Ring dom och fråga så får du svar från någon som kan detta.
En brunn som inte är spolad så länge ni vet behöver spolas. Det kallas för underhåll och det är bortkastade pengar att ta vattenprov från en brunn full med slagg. Det blir alltid slagg i en brunn.
Pumpen mår heller inte bra av mycket slagg i en brunn. Den är inte billig att byta.
Att ta vattenprov innan den är rengjord är inte stor idé. Ni får ändå ta ett prov till när den är renspolad.
Enda anledning till att ta ett prov innan spolning är för att slippa spola och ta den kostnaden.
Men då brunnen är gammal och inte underhållen så bör den spolas.

Har du låtit vattnet rinna både från kallvatten och beredaren? Vattnet i beredaren behöver också få rinna igenom länge.
Du måste ju låta det rinna länge för att märka om det blir någon skillnad.
Helst till du har tömt brunnen för att märka någon skillnad.
Men har du en brunn som ger mycket vatten kan du inte tömma den genom kranar.
Det kan bara en spolbil som suger upp vattnet. Eller rättare sagt, trycker upp vattnet i den.

Googla "spola djupborrad brunn" och din ort så hittar du företag.

Hittade en film på en brunn som inte är spolad på 20 år. Det var mycket slagg i den brunnen men mest järn, trots det smakade inte vattnet järn. Spolkillen hade sett värre.
Synd jag inte filmade när dom spolade brunnen här. Det kom brunsvart gegga och jag hade jättegott vatten trots det. Men dom där flagorna som kom och täppte igen alla kranar gjorde att brunnen spolades.
Min brunn var också 70 meter djup och säkert inte spolad på minst lika länge.
Hur det går till? Dom drar upp vattenslangen med pumpen. Trär ner en slang från spolbilen till botten av brunnen och trycker ner vatten med högt tryck.
[media]
Tack för all info!

Vad kostar en brunnsspolning, på ett ungefär?

RoTe
T Talisman skrev:
Tack för all info!

Spolbil kostar väl ett par tusen i timmen. Ska man betala för att nån drar upp pumpen tickar väl tiden på dock.

C
T Talisman skrev:
Tack för all info!

vi använde Peekab (finns i GBG) och spolning inklusive att ta upp pump kostade ca 9000kr

• Gilla
Talisman och 1 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Tack för all info!

Det beror på tidsåtgången. Ring runt och fråga men du får nog bara ett cirkapris då ni inte vet hur djup brunnen är. Räkna på mellan 5-10.000 kr.
Slangen ska dras upp och innan den ska ner i brunnen igen ska den också rengöras.
70 meter slang här tog sin tid.

Hittade en film från en annan brunn som spolades och så såg det ut här när brunnen spolades.Här är mycket mangan i vattnet också.
Men spolningen gjordes pga av flagorna som täppte igen kransilarna, inte för att det smakade eller luktade illa.
Så mycket brunsvart gegga och lite chockande att vattnet smakade gott ändå :surprised:
Slangen fick också tvättas rent innan den stoppades ner i brunnen igen.

Du ser ju på mina tidigare bilder hur vattnet såg ut när det rann till igen för vattnet sipprar ju in i brunnen genom sprickor i berggrunden och dom kom inte spolningen åt.
Fick spola kranarna i en par dagar innan vattnet blev klart igen.

HUH det är ju faktiskt lite äckligt att veta att man har druckit vattnet från en brunn när spolvattnet ser ut så där :sick:

Texten till filmen.
3 dec. 2014
Mycket mangan i dricksvattennätet när vi spolade med Luft- och vattenspolning. Så här ser det ut på många orter i Sverige. Det är inga farliga ämnen men det orsakar missfärgningar och/eller luktproblem. Efter en luft-vattenspolning är vattnet helt rent igen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.