47 047 läst ·
172 svar
47k läst
172 svar
Vatten från borrad brunn stinker, och smakar, ruttet ägg.
OK, då får vi försöka göra det.B Bästerortarn skrev:Alltså, nu när du har analyssvaren hade jag definitivt hört av mig till så många konkurrenter som möjligt för att höra deras utlåtande. Kanske någon mindre lokalt förankrad firma.
Det finns som sagt en anledning att dom erbjuder "gratis" analyser. Analysen finns det ingen anledning att misstro men tolkningen är det nog klokt att förhålla sig skeptisk till.
Provet är inte "gratis". Ett gratisprov testar dem på firman och erbjuder dålig noggranhet på sånt grundskoleelever skulle kunna testa på en kemilektion. Få ämnen kan fås fram utan labbutrustning som delar upp i många olika maskiner. Duktig personal behövs som kör maskinerna också. Runt 25 personer är inblandade i ett vattenprov.Bananskalare skrev:
Uran är ett av alla tester i riktiga testpaket. Så jag är inte förvänad över trådskaparens kompletta bilder som publicerades.
Jag hade otjänligt med bly i kranen, men inte ur brunnen. Brunnen var tjänlig. Handverkarklåpet kastades ut, rubbet. Sen satte jag filter för komfortproblem, lite järn och rätt så mycket kalk. Uran tog samma filter så det kostade inget extra, tyckte det var bra på köpet-grej och samma logik gäller även här. De vill ändå inte ha svavel i vattnet.
Men ja, söka fler offerter är väl aldrig dumt, men resultatet blir liknande antar jag.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag amvände citat tecken för att markera ordet.H HBerggren skrev:Provet är inte "gratis". Ett gratisprov testar dem på firman och erbjuder dålig noggranhet på sånt grundskoleelever skulle kunna testa på en kemilektion. Få ämnen kan fås fram utan labbutrustning som delar upp i många olika maskiner. Duktig personal behövs som kör maskinerna också. Runt 25 personer är inblandade i ett vattenprov.
Uran är ett av alla tester i riktiga testpaket. Så jag är inte förvänad över trådskaparens kompletta bilder som publicerades.
Jag hade otjänligt med bly i kranen, men inte ur brunnen. Brunnen var tjänlig. Handverkarklåpet kastades ut, rubbet. Sen satte jag filter för komfortproblem, lite järn och rätt så mycket kalk. Uran tog samma filter så det kostade inget extra, tyckte det var bra på köpet-grej och samma logik gäller även här. De vill ändå inte ha svavel i vattnet.
Men ja, söka fler offerter är väl aldrig dumt, men resultatet blir liknande antar jag.
Jag har inte funderat över kvaliteten på provet
Men för ts var det "gratis" ts behövde inte betala för provet. Men provet kostar. Hur gör då företaget? jo de försöker sälja på en massa dyra filter.
Detta för att kunna tjäna in pengarna
eftersom ingenting är gratis.
Alltså anser jag att det är ännu viktigare att ta in fler offerter än normalt. Ta in offerter från företag där man inte står på minus.
Vattenanalysen är inte utförd av firman, utan av Eurofins.H HBerggren skrev:Provet är inte "gratis". Ett gratisprov testar dem på firman och erbjuder dålig noggranhet på sånt grundskoleelever skulle kunna testa på en kemilektion. Få ämnen kan fås fram utan labbutrustning som delar upp i många olika maskiner. Duktig personal behövs som kör maskinerna också. Runt 25 personer är inblandade i ett vattenprov.
Jag maskade allt utom själva provresultaten, för att mammas kontaktuppgifter inte skulle synas.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Provresultat behöver du inte ifrågasätta. Eurofins är stora.T Talisman skrev:
Deras resultat är korrekta.
Hade det var gymnasievatten AB som gjort testet så hade jag inte trott på svaret.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Hur vet man att det är frågeställarens vatten som testades och inte ett annat, som ger merförsäljning av vattenreningsutrustningar?Bananskalare skrev:
Skickade ni själva in vattnet till Eurofins?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Då hade de nog valt ett vatten där man kan sälja på många och dyra.MultiMan skrev:
Framförallt, de skulle förlora alldeles genom att hålla på och rent av luras. Även förfalska protokollet.
Men visst vem vet. Ts kanske får ett paket med fel adress på och allt.
stor risk liten belöning
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
En intressant fråga är hur ett företag kan erbjuda en fullständig brunnsanalys gratis. Dessa analyser kostar normalt ett par tusen från ackrediterade analysföretag som Eurofins.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag hade aldrig litat på ett vattenprov när ett uppsökande säljföretag med massor av pengar i potten, erbjuder "gratis" prov när man inte har kontroll på hanteringen. Ingen risk för företaget som bara kan hävda slarv och förväxling av prover vid inskickning till Eurofins, men massor att vinna.
Tyvärr sker det förväxlingar helt utan uppsåt också som exempel vid cellprover inom vården. Ett tråkigt exempel där cancer missas eller patienter får gå igenom onödiga behandlingar.
Innan jag hade beställt något arbete hade jag själv ordnat ett specifikt vattenprov på de viktigaste sakerna.
Tyvärr sker det förväxlingar helt utan uppsåt också som exempel vid cellprover inom vården. Ett tråkigt exempel där cancer missas eller patienter får gå igenom onödiga behandlingar.
Innan jag hade beställt något arbete hade jag själv ordnat ett specifikt vattenprov på de viktigaste sakerna.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Varför gjorde ni inte det själva? Ska det gå en omväg via säljaren så har du med tur bara förlorat en dag troligtvis fler. Det är viktigt att det kommer in till labbet så fort som möjligt.T Talisman skrev:
Om de var på plats och gjorde provet? Då blir jag livrädd..Det skulle kosta så mycket att de skulle få svårt att tjäna in allt. vattenprovet kostar en del pengar. Sen säljaren på plats. Det är ännu mer pengar de måste lura av dig.
Bara det ena går att räkna hem. Men båda? Visst säljarens jobb är att åka runt och försöka sälja sina saker. Det är inte alltid man lyckas. Alla besök slutar inte i ett sälj. Men ska du dessutom bjuda på provet i ett fritidshus dessutom.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Svaret är enkelt. Det handlar om hur många prover man köper av EurofinsH Harald Blåtumme skrev:
Desto fler prover.s
desto lägre pris. Sen är vissa prover dyrare andra billigare att ta fram.
Så enkelt är det. Man väljer då det billigare ämnet att testa. Det ser jättebra ut med många prover ...
Det är samma sak överallt. En produkt kostar i butik 20:- Men om du köper 100st så kostar de bara 10:-
Så enkelt är det.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Inte helt övertygad i detta fallet. Det är omfattande analyser som gjorts och jag begriper ärligt talat inte hur ett företag kan driva dessa analyser mot Eourofins "gratis".
Visst de kan betala vad det kostar, ett par tusen som privatkund och kanske ner till en dryg hundralapp eller två storskaligt.
Ser inte incitamenten här för ett filterföretag, köra via ackrediterad analysfirma Eurofins, hitta grejer att filtrera och dona med. Något känns skumt här.
Fråga: varför skulle detta filterföretag erbjuda en fullskalig brunnsvattenanalys till att börja med? Gratis?
____
PS. Följdfrågor är givetvis; tolkning av analysresultat, samt inte minst ett kompetent val av filterlösning efter aktuella förutsättningar vilket är det som verkligen behöver expertkompetens.
Visst de kan betala vad det kostar, ett par tusen som privatkund och kanske ner till en dryg hundralapp eller två storskaligt.
Ser inte incitamenten här för ett filterföretag, köra via ackrediterad analysfirma Eurofins, hitta grejer att filtrera och dona med. Något känns skumt här.
Fråga: varför skulle detta filterföretag erbjuda en fullskalig brunnsvattenanalys till att börja med? Gratis?
____
PS. Följdfrågor är givetvis; tolkning av analysresultat, samt inte minst ett kompetent val av filterlösning efter aktuella förutsättningar vilket är det som verkligen behöver expertkompetens.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Börja med att kolla vad det kostar att göra en full analys. det varierar beroende på företag.H Harald Blåtumme skrev:Inte helt övertygad i detta fallet. Det är omfattande analyser som gjorts och jag begriper ärligt talat inte hur ett företag kan driva dessa analyser mot Eourofins "gratis".
____
Sen kolla de prover som är med.
Hittade nått prov som var väldigt omfattande, mer än Livsmedelsverket. Det skulle kosta 1600:-.
Priserna varierar stort beroende på var du köper och innehållet.