Hejsan.

Har börjat planera lite inför vårens måleriprojekt, och kan inte komma fram till ett beslut angående en fasadsida:

Väldigt många av träpanelerna är spruckna, se bilder. Uppskattar att nästan 40% av hela fasaden har likadan sprickor.

Det jag står och klurar över är: kan man måla över detta eller är det bäst i långa loppet att byta ut träet?

I måla över fallet:
Finns det något man kan foga sprickorna med som är övermålningsbart?

Just denna fasad är hårt utsatt av väder och vind.

Hur hade ni gjort?

• Sprucken träpanel med avskalad röd färg på fasad, tydliga sprickor och skador från väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken träpanel med avskavd röd färg som visar slitage och väderpåverkan, med betydande sprickor och flagnande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har råd/tips?😀

Ser ut som torrsprickor. inget ovanligt om fasaden är utsatt för väder och vind.
Du kan skrapa rent så du kommer ner till vitt trä, dvs alla lösa träfibrer skrapas bort. sen kan du måla om med väggfärg så klarar sig fasaden några år till, men utsatta väggar kräver tätare underhåll. Om du målar med bra färg så träet blir mättat med färg behöver du inte fylla sprickorna med något, om dom inte är väldigt stora.

Om det är halva väggen så får du troligen ett bättre resultat om du byter fasadbrädorna. Troligen går det också fortare.

V Vanbeasten skrev:
Ser ut som torrsprickor. inget ovanligt om fasaden är utsatt för väder och vind.
Du kan skrapa rent så du kommer ner till vitt trä, dvs alla lösa träfibrer skrapas bort. sen kan du måla om med väggfärg så klarar sig fasaden några år till, men utsatta väggar kräver tätare underhåll. Om du målar med bra färg så träet blir mättat med färg behöver du inte fylla sprickorna med något, om dom inte är väldigt stora.

Om det är halva väggen så får du troligen ett bättre resultat om du byter fasadbrädorna. Troligen går det också fortare.
Tack för svar.

Ja just denna fasad är hårt utsatt av västkust-väder, regn i sidledes och hårda vindar.

Just nu lutar det åt att byta hela fasaden, känns på något sätt enklare.

Att köpa träet, måla de i garaget och sedan sätta upp dem när vädret tillåter😄

R RiverBear skrev:
Tack för svar.

Ja just denna fasad är hårt utsatt av västkust-väder, regn i sidledes och hårda vindar.

Byte helt klart enklare och ger bättre resultat. Lycka till.

R RiverBear skrev:
Tack för svar.

Väljer du linoljefärg kan du grunda* alla sidorna på brädorna för bättre skydd för trät.

*om "grundfärgen" är färg spädd med linolja som minst två tillverkare rekommenderar.

Z z_bumbi skrev:
Väljer du linoljefärg kan du grunda* alla sidorna på brädorna för bättre skydd för trät.

*om "grundfärgen" är färg spädd med linolja som minst två tillverkare rekommenderar.
Humm..

Jag håller på att titta på färdig-grundade paneler, men det kanske inte är det bästa?
Har noll erfarenhet av detta, men kanske är bättre att köpa obehandlade paneler och grunda själv med något som forskningen rekommenderar, typ det du skriver?🤔😅

Jag kom in på linoljefärg eftersom det var det enda som skulle klara alla olika färgtyper vi hade på förrådet.
Sen såg jag dels sett hur slitet torrt trä reagerade på oljan och dels hur långt oljan tränger in även i färskt trä (gjorde testbitar).
När det gäller hus rekommenderas man att använda oljefärg till fönster och vindskivor då de är mest utsatta så logiken att använda något annat till en fasad är för mig fel. Linoljefärg är den oljefärg jag använt som jag tycker är trevligast att jobba med men också den med mest olja. Olja är det djupverkande skyddet.
Så på en utsatt fasad skulle jag personligen inte vilja något annat och eftersom färgen inte är tät så kan man alltså behandla alla sidor för bättre skydd.
Nackdelarna är att det tar mer tid att vänta mellan strykningarna och att färgen mattas snabbare. Tiden spelar mindre roll om man inte jobbar som målare och då speciellt om man kan grunda och stryka ett eller två lager färg i lugn och ro i ett garage.
Sen slipper man andningsmask.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Fasaden ser bra ut så det finns egentligen ingen anledning att byta panel, men det beror lite på vad den är målad med för färgtyp/er tidigare.

På utsatta fasader använder jag rödtjära, men det är för att huset är målat med faluröd slamfärg i övrigt. I utsatta lägen på västkusten är trätjära, (eller t ex rödtjära), samt linoljefärg de två bästa. På västkusten var man först ut med att anamma linoljefärg pga dess bättre egenskaper för att hantera fukt. Vanlig rödfärg/slamfärg dög inte i det tuffa klimatet med mkt fukt både uppifrån och sidledes.

Är fasaden sedan tidigare målad med plastfärg eller alkydoljefärg så behöver den slipas trären för att linolja eller trätjära ska kunna tränga in och gör sitt jobb. Det är ett drygt jobb och då är det nog definitivt enklare att byta panel.

På vårt hus vänder jag den befintliga panelen ut-och in samt vänder de friska toppändarna nedåt. Det bör fungera då fasaden är målad med lasyr (sliten) som är en tunn "färg" och verkar vara mer fuktgenomsläpplig än vanlig tjockare färg. Det lär visa sig om x antal år hur det fungerar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fyi.

Jag har nu under påskhelgen köpt in och påbörjat målning av nya paneler.

Uppskattar alla svar från alla.
Glad påsk

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.