Har tänkt göra i ordning ett utrymme (tvättstuga) i vår källare där väggarna består av målade lecablock. Är det någon som har erfarenhet av att ha putsat eller spacklat målade lecablock? Finns det något som fäster bra utan att man behöver förbehandla?
Oklart vad det är för färg, troligtvis en vanlig väggfärg.
Tacksam för tips och tankar!
Enklast är väl att limma fast gipsskivor på väggenE Elisabet_H skrev:Har tänkt göra i ordning ett utrymme (tvättstuga) i vår källare där väggarna består av målade lecablock. Är det någon som har erfarenhet av att ha putsat eller spacklat målade lecablock? Finns det något som fäster bra utan att man behöver förbehandla?
Jag tvättade väggen och använda vanligt väggspackel. Jag hade en stor hink över från ett tidigare projekt. Hinken tog nästan slut på en yta av 2,5mx5m.E Elisabet_H skrev:
Spacklet krymper, jag kommer inte ihåg om det blev tre eller fyra varv.
Det är inte så bra. Efter färg är det svårt att använda cementbaserade produkter.pacman42 skrev:
Skulle föreslå bredspackling med våtrumsspackel innan ny målning om man vill släta till sådana väggar.
Det kanske var våtrumsspackel jag använde? Det är några år sedan så det kan ha varit efter senaste våtrumsrenoveringen de hade lämnat en stor hink..M MagHam skrev:
Ja, på färg t o m direkt på tapet (även om det inte är att rekommendera) sålänge underlaget sitter fast brukar jag gå med på det.E Elisabet_H skrev:
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/spackel/golvspackel-och-flytspackel/primer-mapei-eco-prim-grip-5-kg/p-1166405?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQk-0MoXYCYvg-3mf69cjRk0h&gclid=CjwKCAiA-sXMBhAOEiwAGGw6LC2BFNROS82-u1_oQgABG2_KRu8f7i4uVbJ0HVt311FDpyii2qj-WxoCKowQAvD_BwE
Biter på det mesta, vägglagningsbruk brukar bli lip 320 eller webers wallplaster rapid. Lip är mer lättjobbad. Spacklar ut hål o ojämnheter i en första omgång och lägger sen en tunn omgång till som jag filtar till ytan på.
Tack för svar!D Drburr skrev:Ja, på färg t o m direkt på tapet (även om det inte är att rekommendera) sålänge underlaget sitter fast brukar jag gå med på det.
[länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQk-0MoXYCYvg-3mf69cjRk0h&gclid=CjwKCAiA-sXMBhAOEiwAGGw6LC2BFNROS82-u1_oQgABG2_KRu8f7i4uVbJ0HVt311FDpyii2qj-WxoCKowQAvD_BwE
Biter på det mesta, vägglagningsbruk brukar bli lip 320 eller webers wallplaster rapid. Lip är mer lättjobbad. Spacklar ut hål o ojämnheter i en första omgång och lägger sen en tunn omgång till som jag filtar till ytan på.
Klicka här för att svara