Har tänkt göra i ordning ett utrymme (tvättstuga) i vår källare där väggarna består av målade lecablock. Är det någon som har erfarenhet av att ha putsat eller spacklat målade lecablock? Finns det något som fäster bra utan att man behöver förbehandla?
Oklart vad det är för färg, troligtvis en vanlig väggfärg.
Tacksam för tips och tankar!

• Målade lecablock med grynig yta i en källare, för byggprojekt med eventuellt puts eller spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg byggd av lättklinkerblock med en grov, ojämn yta och tydliga fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elisabet_H skrev:
Har tänkt göra i ordning ett utrymme (tvättstuga) i vår källare där väggarna består av målade lecablock. Är det någon som har erfarenhet av att ha putsat eller spacklat målade lecablock? Finns det något som fäster bra utan att man behöver förbehandla?
Oklart vad det är för färg, troligtvis en vanlig väggfärg.
Tacksam för tips och tankar!
Enklast är väl att limma fast gipsskivor på väggen

• Gilla
Elisabet_H
  • Laddar…
Är det en källare så är ju puts ett bättre val än gips eller spackel då det tål fukt och kan torka ut utan problem.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Man sätter en våtrumsväv utanpå o sen våtrumsfärg förstås så blir det tvättstuge klass på vägg

• Gilla
Elisabet_H
  • Laddar…
Jag har spacklat målad lecavägg, det drar sjukt mycket spackel. Men det blev bra.

• Gilla
Elisabet_H
  • Laddar…
D
Gripprimer och vägglagningsbruk.

• Gilla
Elisabet_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har spacklat målad lecavägg, det drar sjukt mycket spackel. Men det blev bra.
Tack för svar! Kul att höra att det kan bli bra. Minns du vad du använde för spackel?

E Elisabet_H skrev:
Tack för svar! Kul att höra att det kan bli bra. Minns du vad du använde för spackel?
Jag tvättade väggen och använda vanligt väggspackel. Jag hade en stor hink över från ett tidigare projekt. Hinken tog nästan slut på en yta av 2,5mx5m.

Spacklet krymper, jag kommer inte ihåg om det blev tre eller fyra varv.

• Gilla
Elisabet_H
  • Laddar…
Försent nu, men varför i *** har dom inte putsat väggen innan dom klabbade på färg!

• Gilla
  • Haha
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Försent nu, men varför i *** har dom inte putsat väggen innan dom klabbade på färg!
Det hade kunnat fråga mig om där jag spacklade. Svaret är enkelt, jag ville bara ha en ljusare yta och hade bråttom...

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade kunnat fråga mig om där jag spacklade. Svaret är enkelt, jag ville bara ha en ljusare yta och hade bråttom...
Det är inte så bra. Efter färg är det svårt att använda cementbaserade produkter.
Skulle föreslå bredspackling med våtrumsspackel innan ny målning om man vill släta till sådana väggar.

M MagHam skrev:
Det är inte så bra. Efter färg är det svårt att använda cementbaserade produkter.
Skulle föreslå bredspackling med våtrumsspackel innan ny målning om man vill släta till sådana väggar.
Det kanske var våtrumsspackel jag använde? Det är några år sedan så det kan ha varit efter senaste våtrumsrenoveringen de hade lämnat en stor hink..

D Drburr skrev:
Gripprimer och vägglagningsbruk.
Tack för svar! Är detta något du har testat på målad yta? Någon speciell primer eller vägglagningsbruk du rekommenderar?

D
E Elisabet_H skrev:
Tack för svar! Är detta något du har testat på målad yta? Någon speciell primer eller vägglagningsbruk du rekommenderar?
Ja, på färg t o m direkt på tapet (även om det inte är att rekommendera) sålänge underlaget sitter fast brukar jag gå med på det.
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/spackel/golvspackel-och-flytspackel/primer-mapei-eco-prim-grip-5-kg/p-1166405?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQk-0MoXYCYvg-3mf69cjRk0h&gclid=CjwKCAiA-sXMBhAOEiwAGGw6LC2BFNROS82-u1_oQgABG2_KRu8f7i4uVbJ0HVt311FDpyii2qj-WxoCKowQAvD_BwE
Biter på det mesta, vägglagningsbruk brukar bli lip 320 eller webers wallplaster rapid. Lip är mer lättjobbad. Spacklar ut hål o ojämnheter i en första omgång och lägger sen en tunn omgång till som jag filtar till ytan på.

D Drburr skrev:
Ja, på färg t o m direkt på tapet (även om det inte är att rekommendera) sålänge underlaget sitter fast brukar jag gå med på det.
[länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gbraid=0AAAAAD8-GQk-0MoXYCYvg-3mf69cjRk0h&gclid=CjwKCAiA-sXMBhAOEiwAGGw6LC2BFNROS82-u1_oQgABG2_KRu8f7i4uVbJ0HVt311FDpyii2qj-WxoCKowQAvD_BwE
Biter på det mesta, vägglagningsbruk brukar bli lip 320 eller webers wallplaster rapid. Lip är mer lättjobbad. Spacklar ut hål o ojämnheter i en första omgång och lägger sen en tunn omgång till som jag filtar till ytan på.
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.