Jag skulle handla våtrums spackel igår för att jämna till min putsade leka vägg före tätskiktet (LIP) och kakel. Till badrummet. Säljaren visade direkt på en burk med våtrumspackel men det stod inget om att det var avsett för kakel eller att det var gips eller cement baserat. Men han visste med säkerhet att detta var det jag skulle ha, "det är speciellt för skivskarvar i våtrum" berättade han. Och som sagt, på burken stod det bara en hänvisning till produktbladet. (Tror det var en Beckers produkt)

Jag har alltså murade leka väggar som har blivit putsade med tegelspackel (vad det motsvarar i Sverige vet jag inte men det är ett cement baserad "pulver" spackel för tegelväggar). Ytan är hyfsat jämn men jag är osäker på om den är tillräkligt bra för tätskiktet och vill därför dra på nått finspackel först.

3 Frågor:
-Finns det våtrums spackel på burk som är lämpligt för mig eller är det nån produkt på påse jag ska ha?
-Skulle det funka att spackla med fix? (Får man en tillräckligt fin yta då?)
-Hur fin yta måste man ha före tätskiktet? Rollat LIP system 17.

Redigerat:
Det ska alltså vara ett pulver som blandas med vatten, absolut inte färdigblandat våtrumsspackel som man använder under färgsystem och liknande.. Cement- eller gipsbaserat ska det vara. Om pulvret ligger i burk eller påse spelar ingen roll ;)

Det skulle nog gå med fix, men det är lite svårarbetat och brinner långsamt. Jag rekommenderar det inte.

Se BBV, där beskrivs vilken yta det ska vara.

jon_h skrev:
Se BBV, där beskrivs vilken yta det ska vara.
Jag har kollat där men jag är fortfarande osäker... Jag måste läsa ytterligare en gång.

Så här står det:
"Ytjämnheten vid spackling av väggar skall
minst motsvara struktur 1–2 enligt fotobilaga,
putsstrukturer, i Hus AMA."

Inte så lätt att veta för en "amatör" mao.

Ytan på min vägg är lite liknande en brädriven putsad grundmur, ganska jämn men med en markant "sandpappers" känsla.

Redigerat:
Just det, de hänvisar till HusAMA. I alla fall, den ska vara slät i ytan, så som den blir när man spacklar dit massan. Små ojämnheter gör ingenting, men ytan ska naturligtvis vara plan för plattornas skull.

jon_h skrev:
Om pulvret ligger i burk eller påse spelar ingen roll ;)
Jag trodde att pulver produkter alltid kom i påse..
Men det var alltså som jag trodde eftersom det var nån färdigblandad gucka som han försökte sälja åt mig.
Tur att Byggahus.se kan mer än färghandlaren :)
(Eller kanske inte....)

jon_h skrev:
J den ska vara slät i ytan,
Med slät, menar du då som en slipad sandspackel yta eller är det ok med en ganska grov sandPAPPER yta, typ korn 80 eller liknande?

Jag tror inte du behöver bekymra dig egentligen, det som blir när du spacklat ut den blir bra. Båda exemplen du ger ovan funkar, men har man som ett grovt sandpapper, till exempel som det blir med Finjas VäggROT så är det dumt att filta ner den så den blir slät. Vissa sorter, särskilt de gipsbaserade, blir toksläta, och det funkar det med.

Edit: Prima sedan första vändan med VS20 spädd med fem delar vatten.

Ok, tusen tack för din hjälp.
:)

Varsågod. :)

Wikipedia har faktiskt bra sammanställningar som jag läste innan jag tog itu med mitt badrum. Grunden är att cementbaserade produkter inte torkar utan bränner. Vattnet avdunstar alltså inte utan skapar en kemisk förening i cementen. Spackel och andra sidan blir hårt genom att vatten avdunstar. Man kan således dra följande slutsatser:

• Man kan inte köpa färdigblandad (med vatten) cementbaserade produkter eftersom det då skulle bränna i förpackningen.
  • Spackel krymper när den tokar eftersom vattnet avdunstar och försvinner. (Det gör inte cementbaserade produkter eftersom vattnet inte försvinner.) Detta kan leda till sprickor vid för tjocka påstrykningar.
  • Cementbaserade produkter får inte torka eftersom det då inte finns tillräckligt med vatten kvar för att det ska bli rätt kemisk reaktion. Håll betong, fix, puts och andra cementbaserade produkter fuktiga under tiden de bränner så blir det hårdare. (Spraya eller svabba över fixen med en blöt svamp någon gång eller två dygnet efter de lagts på, och låt inte din 500W halogenlampa stå och värma och torka ut fixen.)

Cement:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cement
"Cement är ett hydrauliskt bindemedel, vilket kännetecknas av att det hårdnar genom reaktion med vatten till en produkt som ej är löslig i vatten."

Betong:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betong
"Betong är ett byggnadsmaterial som består av bergmaterial (ballast) sammanbundet av cementpasta (cement och vatten). "

Spackel (färg)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spackelfärg
"Spackelfärg består av ett fyllnadsmedel och ett bindemedel. Som fyllnadsmedel används bl a krita eller finmalen sand och som bindemedel bl a linolja eller syntetharts"

Det stämmer inte helt. De flesta cementbaserade produkter har mer vatten i sig än vad som binds kemiskt, och detta vattenöverskott måste alltså torka ut när produkten väl har brunnit.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.