Hej!
Håller på att slipa 35 åriga fönster med excenterslipmaskin och det tar gaaalet lång tid, funderar på en bandslip kanske kan vara bättre men de jag hittar till rimligt pris är 1 cm breda band. Funkar det tror ni eller har ni något tips att ge mig?

Tänker max runt 500kr då jag redan köpt en excenterslip

Jag föreslår traditionell skrapa i första hand.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Paletten100
K Killen som behöver hjälp skrev:
Hej!
Håller på att slipa 35 åriga fönster med excenterslipmaskin och det tar gaaalet lång tid, funderar på en bandslip kanske kan vara bättre men de jag hittar till rimligt pris är 1 cm breda band. Funkar det tror ni eller har ni något tips att ge mig?

Tänker max runt 500kr då jag redan köpt en excenterslip
Speedheater Cobra funkar utmärkt för mig. Prisvärt om man har ett helt hus att fixa, men onödigt dyrt om man ska få ordning på bara ett fönster.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har 4 dubbelfönster att fixa, har skrapa men tycker inte riktigt färgen går bort.
Har inte testat med värmepistol då jag inte äger någon sådan. Men kanske mer ekonomiskt att köpa en värmepistol till skrapan?

Renoverat ett par fönster och dörrar - Speed heater och en bra skrapa kommer du långt på.
Då behöver du knappt slipa sedan. Kolla om du kan hyra, typ Hygglo eller liknande.

Annars kostar de typ 2500kr, du kan nog sälja för typ samma pris. Så inte världens största risk imo.

Paletten100
Jag har 4 dubbelfönster att fixa, har skrapa men tycker inte riktigt färgen går bort.
Har inte testat med värmepistol då jag inte äger någon sådan. Men kanske mer ekonomiskt att köpa en värmepistol till skrapan?
Jag borde ha skrivit Speedheater tillsammans med skrapa, enligt fribyggs förslag. Fast 2700kr är dyrt för ett sånt litet jobb. Kanske värmepistol och skrapa är ett bättre alternativ för dig?

Paletten100
Viktor.J Viktor.J skrev:
Annars kostar de typ 2500kr, du kan nog sälja för typ samma pris.
Bra idé - sälj för ungefär samma summa när man är klar! 😀

Paletten100 Paletten100 skrev:
Bra idé - sälj för ungefär samma summa när man är klar! 😀
Inte exakt samma så klart. Men säg 70% av nypris är nog inte så märkvärdigt. Många är dumsnåla i en renovering.

Tycker för övrigt att speedheatern är väldigt mycket enklare att använda (och få bra resultat) än varmluftspistolen.

Paletten100
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tycker för övrigt att speedheatern är väldigt mycket enklare att använda (och få bra resultat) än varmluftspistolen.
Håller med. Jag har alltid fått ett bättre och jämnare resultat med min Speedheater än med en varmluftspistol.

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vad är det du ska göra? Bara fixa till färgen, eller är det helrenovering där du tar ut glasen och "börjar om"? Oavsett vilket så är förmodligen excenterslip inte det smidigaste. Om du ska slipa bort all färg och har glasen kvar är det lite riskabelt. Vi har repor på en massa av våra fönster som en liten påminnelse om det från husets förra ägare.

Om du jobbar utan glas funkar värmepistol bra, men är glasen på plats är det mycket effektivare och mindre nervöst med en speedheater. Det är nog fler här än jag som har en liggande. Var bor du?

Hep Hep skrev:
Vad är det du ska göra? Bara fixa till färgen, eller är det helrenovering där du tar ut glasen och "börjar om"? Oavsett vilket så är förmodligen excenterslip inte det smidigaste. Om du ska slipa bort all färg och har glasen kvar är det lite riskabelt. Vi har repor på en massa av våra fönster som en liten påminnelse om det från husets förra ägare.

Om du jobbar utan glas funkar värmepistol bra, men är glasen på plats är det mycket effektivare och mindre nervöst med en speedheater. Det är nog fler här än jag som har en liggande. Var bor du?
bor i Uppsala 😀, jag känner att en speedheater är lite pricy för det här projektet då jag troligtvis inte kommer renovera några mer fönster. såg en video på yt där han använder en bandslip och det ser extremt smidigt och snabbt ut så är nog mer inne på att införskaffa en sådan. men ursprungsfrågan tror ni det funkar med en 1 cm tjockt band eller blir det för smått att få det jämt? det gäller kopplade fönster med 6 spröjsade rutor x 2 per fönster

en till fråga, de här fönstrena har stått ute i 4 månader ungefär och är lite fuktiga på sina ställen. hur länge uppskattar ni att det kan ta att de står inne innan det torkar upp så man kan börja olja/måla dem?
Såg att man inte skulle måla fuktiga fönster. karmen mår bra men fönsterna verkar ha blivit mest fuktiga av detta så första 1-2 mm är mjuka.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Renoverat ett par fönster och dörrar - Speed heater och en bra skrapa kommer du långt på.
Då behöver du knappt slipa sedan. Kolla om du kan hyra, typ Hygglo eller liknande.

Annars kostar de typ 2500kr, du kan nog sälja för typ samma pris. Så inte världens största risk imo.
hittade på hygglo! blir att hyra en sådan!

hittade på hygglo! blir att hyra en sådan!
Kör så det ryker (bokstavligt talat). Försök pejla in tekniken, med "rätt" färg så lyftera hela färgen efter 8-10 sekunder är du då snabb kan då få bort typ allt på en gång. Övning ger färdighet.

Rekomenderar också en arsenal av skrapor. Jag har gillat denna
Triangelformad skrapa med grått ergonomiskt handtag och metallspets, användbar för byggprojekt och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den minsta varianten av denna.
Handhållen skrapa med svart, gummerat handtag och grå metallspets, använd för att ta bort färg eller lim från ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Speedheater är bättre än värmepistol men värmepistol fungerar bra det också.

Jag renoverade 14 kopplade tvåluftfönster och tog bort all färg och även de flesta rutor med varmluftpistol skrapa och stämjärn.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Kör så det ryker (bokstavligt talat). Försök pejla in tekniken, med "rätt" färg så lyftera hela färgen efter 8-10 sekunder är du då snabb kan då få bort typ allt på en gång. Övning ger färdighet.

Rekomenderar också en arsenal av skrapor. Jag har gillat denna
[bild]

Och den minsta varianten av denna.
[bild]
tack för bra tips, blir att köpa dem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.