Hejsan! Ska lägga laminatgolv i ett rum i källare (soutereänghus från 1971). När jag rev bort plastmattan som låg där, så ser och känns det som ett betonggolv under. Om jag förstått rätt så ska man lägga en fuktspärr närmast betong? Det som förbryllar är att der i besiktningsprotokollet står att det är en träkonstruktion under golvet i källare. Dessutom är golvsocklar i övriga rum av typen ventilerade. Det ser ut att vara en liten 1mm-springa mellan betonggolvet och väggarna. Lägga fuktspärr men inte täcka springan utmed väggarna? eller skippa fuktspärr helt?
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Problemet är ju att du inte kommer åt att lägga ett spärrskikt under den träkonstruktionen som står på betongen. Det är där du får problemet när kapillär krafterna får göra sitt över tiden. Då ruttnar reglar och papper och allt annat som är organiskt. Är det krypgrund eller är det platta på mark för platta på mark eller riskkonstruktion när den gjorts på sjuttiotalet.A androxe skrev:Hejsan! Ska lägga laminatgolv i ett rum i källare (soutereänghus från 1971). När jag rev bort plastmattan som låg där, så ser och känns det som ett betonggolv under. Om jag förstått rätt så ska man lägga en fuktspärr närmast betong? Det som förbryllar är att der i besiktningsprotokollet står att det är en träkonstruktion under golvet i källare. Dessutom är golvsocklar i övriga rum av typen ventilerade. Det ser ut att vara en liten 1mm-springa mellan betonggolvet och väggarna. Lägga fuktspärr men inte täcka springan utmed väggarna? eller skippa fuktspärr helt?
Tacksam för svar![]()
Klicka här för att svara