Hej!

Jag håller på att fixa ett litet badrum i en timmerstuga och har hela tiden tänkt mig klinker men nu har jag börjat tveka pga oro för rörelser i stugan.

Stugan är byggd år 2000 och är som sagt en timmerstuga med trossbotten som står på lecablock. Stugan står i Härjedalen och marken är ganska mjuk och sandig.
När jag förstärkte bjälklaget såg jag att stugan satt sig och lutar inåt mot mitten av stugan (som en glad mun).

Är det en dum idé att sätta klinker i badrummet med tanke på risken att stugan fortsätter sjunka och att det uppstår sprickor i klinker/tätskikt?

Kanske bättre med våtrumsmatta?

MVH Fredrik

• Oisolerat rum med träpanel, upphängda kablar och rördragning; byggprojekt pågår. Fönster på väggen. Verktyg och byggmaterial placerade på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billwood86 billwood86 skrev:
Hej!

Jag håller på att fixa ett litet badrum i en timmerstuga och har hela tiden tänkt mig klinker men nu har jag börjat tveka pga oro för rörelser i stugan.

Stugan är byggd år 2000 och är som sagt en timmerstuga med trossbotten som står på lecablock. Stugan står i Härjedalen och marken är ganska mjuk och sandig.
När jag förstärkte bjälklaget såg jag att stugan satt sig och lutar inåt mot mitten av stugan (som en glad mun).

Är det en dum idé att sätta klinker i badrummet med tanke på risken att stugan fortsätter sjunka och att det uppstår sprickor i klinker/tätskikt?

MVH Fredrik
Vi har en timmerstuga från 70 talet på plintar.
Skulle definitivt rekommendera våtrumsmatta.
Förutom att det kan ta upp viss rörelse så ser du lättare om det spricker/läcker än om en duk under klinkersen skulle gå sönder.

Men du kan ju också se till att stärka upp bjälklaget ordentligt och kortla så det inte rör sig i badrummet så minskar risken. Men då får du riva ned till trossbotten och bygga upp det därifrån

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
billwood86 billwood86 skrev:
Hej!

MVH Fredrik
Ett problem med våtrumsmatta, slog det mig, är att jag har ett vattenmätarskåp intill duschen där jag tänkt använda mig av en tätskiktsram (uponor aqua plus). Då jag läst mig till att underlaget skall vara sugande när man använder våtrumsmatta antar jag det inte kommer funka med en tätskiktsram? Någon som har någon tanke kring hur man kan lösa detta problemet?

• Vit inspektionslucka monterad i en vägg med öppen lucka och blå bakgrund, visar finjustering för åtkomst till väggutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
billwood86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.