1 007 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Våtrumskrav på egengjutet badkar?
Försöker förstå om det finns våtrumskrav som kan påverka när man bygger ett egengjutet badkar? Kan man betrakta detsamma ett handfat helt enkelt?
funderar också på om det är något problem att ansluta det direkt till 75mm avloppet eller om jag borde vatten gå via en golvbrunn?
funderar också på om det är något problem att ansluta det direkt till 75mm avloppet eller om jag borde vatten gå via en golvbrunn?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Badkaret ska ju stå i ett rum som uppfyller kraven för våtrum och du får ju ha vilka föremål som helst i ett sånt rum just när det gäller våtrumskrav. Däremot kan det ju finnas andra krav som säkerhet mot olyckor.
Om du inte vill att det ska lukta illa från badkarets avloppshål så måste du ha ett vattenlås. Det är också dumt att låta t.ex. hår orsaka stopp längre ner i rören i stället för att det mesta fastnar i vattenlåset.
Om du inte vill att det ska lukta illa från badkarets avloppshål så måste du ha ett vattenlås. Det är också dumt att låta t.ex. hår orsaka stopp längre ner i rören i stället för att det mesta fastnar i vattenlåset.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ska badkaret vara platsgjutet är fristående?
Tack, bra kommentarer.BirgitS skrev:
Badkaret ska ju stå i ett rum som uppfyller kraven för våtrum och du får ju ha vilka föremål som helst i ett sånt rum just när det gäller våtrumskrav. Däremot kan det ju finnas andra krav som säkerhet mot olyckor.
Om du inte vill att det ska lukta illa från badkarets avloppshål så måste du ha ett vattenlås. Det är också dumt att låta t.ex. hår orsaka stopp längre ner i rören i stället för att det mesta fastnar i vattenlåset.
@Bernieberg Badkaret ska platsgjutas. @BirgitS: Vattenlås: yes, men insåg efter tips i annan tråd att använda standradbrunn och renslucka klokaste, då vattenlås och hårsilar "sällan sköter sig själv".
Tror jag kommer gå på att använda en vanlig Purus golvbrunn, göra ett urtag i underkant och täcka med en renslucka.
I så fall verkar det säkrast att först göra vanligt tätskikt och golv med fall mot brunnen precis som om du skulle bygga med ett köpt fristående badkar. Därefter platsgjuter du badkaret. Rummet i sig blir då tätt enligt konstens alla regler och du behöver inte följa några särskilda regler för själva badkaret
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Hade också gjort badkaret efter tätskiket. Kanske med någon våtrumsskiva som bas. Det går ju att tätskikta in hela kalaset också men många vinklar och vrår gör det bökigt.
Det är nog precis så man ska tänka så för att inte befinnas sig på fel sida våtrumsreglerna om man skulle få en vattenskada i badkaret.Bernieberg skrev:
Grymt, hoppas återkomma med bilder på spektaklet.
Klicka här för att svara