Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Paul säger det! Och nu "Behörig" med stor bokstav också! Lite extra behörig.


Jag menar bara att tycker man det är så viktigt att det ska heta "behörig" enligt BKRs egenpåhittade språkbruk så behöver man ju inte byta till termen "certifierad" i nästan inlägg. Det här BKR-systemet är svårbegripligt som det är. Och det är ju hela det kommersiella syftet, att skapa mystik och osäkerhet så att konsumenter betalar mer för tjänsterna och samtidigt se till att företagen köper ens kurser så BKR går runt och inte förlorar medarbetare. Geschäft!
Som sagt .. hade du läst det man skriver och visar dig så är det knappast något egenpåhittat språkbruk men du har ju fortfarande svårt för detta. 🫣😴

Nu är det ju inte heller BKR som kräver att man ska vara behörig utan det är ju försäkringsbolagen som i många fall kräver detta och då är BKR bara en av de olika organisationerna som ombesörjer detta med kurser etc.

Inbillade mig att du hade koll. 🫣😜
 
Upprinnelsen till sidospåret om BKR och "behörighet" är att det finns många olika tolkningar av ordet. Jag tillhör dom, som likt många andra, uppfattar det i betydelsen: "tillstånd att".
Eftersom BKR inte kan utfärda tillstånd enligt någon slags lag att följa deras rekommendationer, så är ordvalet olämpligt och borde ersättas med certifierad.

Så här skriver SAOL - och det skiljer sig från digitaljuristernas exempel (som mest verkade handla om fullmakter)
Utsnitt från Svenska Akademiens ordlista som visar definitionen av adjektivet "behörig".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt .. hade du läst det man skriver och visar dig så är det knappast något egenpåhittat språkbruk men du har ju fortfarande svårt för detta. 🫣😴
Visst är användningen av termen "behörig" egenpåhittat av BKR. Det har du ju själv visat med dina länkar. Det är Byggkeramikrådet AB som har hittat på det. Önskar Byggkeramikrådet AB att det ska heta något annat, t ex "diplomerad" så kan de införa det som de behagar. Men nu har man valt något som låter formellt och som att det är ett krav enligt författning. Rimligenär det inte en slump av man väljer en term som förvirrar, det är affärsidén.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är det ju inte heller BKR som kräver att man ska vara behörig utan det är ju försäkringsbolagen som i många fall kräver detta och då är BKR bara en av de olika organisationerna som ombesörjer detta med kurser etc.

Inbillade mig att du hade koll. 🫣😜
Försäkringsbolag kräver sällan att objekten som försäkrats har underhållits eller utförts via företag som har samarbete med Byggkeramikrådet AB. Något undantag till försäkringsbolag finns det väl om jag minns Byggahus undersökning för några år sedan.

Men det står ju privata försäkringsbolag fritt att införa om de vill det.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Upprinnelsen till sidospåret om BKR och "behörighet" är att det finns många olika tolkningar av ordet. Jag tillhör dom, som likt många andra, uppfattar det i betydelsen: "tillstånd att".
Eftersom BKR inte kan utfärda tillstånd enligt någon slags lag att följa deras rekommendationer, så är ordvalet olämpligt och borde ersättas med certifierad.

Så här skriver SAOL - och det skiljer sig från digitaljuristernas exempel (som mest verkade handla om fullmakter)
[bild]
Så lärarna är inte heller behöriga ?
Detta ifrågasatte jag tidigare i tråden men som vanligt maler och älter vissa härinne sitt eget hela tiden utan att läsa vad andra skriver. 😉

Så nu får vi nog döpa om det till Certifierade lärare också 🫣😴😴

Tycker själv punkten 2 i SAOL passar ypperligt in både på lärare och andra som utför arbete där det ofta krävs en viss speciell kunskap, typ våtrumsarbeten. 😉
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst är användningen av termen "behörig" egenpåhittat av BKR. Det har du ju själv visat med dina länkar. Det är Byggkeramikrådet AB som har hittat på det. Önskar Byggkeramikrådet AB att det ska heta något annat, t ex "diplomerad" så kan de införa det som de behagar. Men nu har man valt något som låter formellt och som att det är ett krav enligt författning. Rimligenär det inte en slump av man väljer en term som förvirrar, det är affärsidén.



Försäkringsbolag kräver sällan att objekten som försäkrats har underhållits eller utförts via företag som har samarbete med Byggkeramikrådet AB. Något undantag till försäkringsbolag finns det väl om jag minns Byggahus undersökning för några år sedan.

Men det står ju privata försäkringsbolag fritt att införa om de vill det.
Som jag skrivit redan så finns det ganska många Brf som kräver att arbetena ska utföras av behörigt företag och det grundar sig enbart i att de är trötta på problem som ofta uppstår när kreti och pleti kan själv. 😉
...och då får de ofta problem med försäkringsbolagen.
 
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så lärarna är inte heller behöriga ?
Detta ifrågasatte jag tidigare i tråden men som vanligt maler och älter vissa härinne sitt eget hela tiden utan att läsa vad andra skriver. 😉

Så nu får vi nog döpa om det till Certifierade lärare också 🫣😴😴

Tycker själv punkten 2 i SAOL passar ypperligt in både på lärare och andra som utför arbete där det ofta krävs en viss speciell kunskap, typ våtrumsarbeten. 😉
Så här kan en behörighet regleras i lag så att du får se ett exempel. Skollagen:

Text från skollagen om krav för legitimation och behörighet för lärare och förskollärare i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså detta som BKR vill att du associerar till genom att använda termen "behörig". De vill lura dig att tro att det finns lagstiftning kring detta.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag skrivit redan så finns det ganska många Brf som kräver att arbetena ska utföras av behörigt företag och det grundar sig enbart i att de är trötta på problem som ofta uppstår när kreti och pleti kan själv. 😉
...och då får de ofta problem med försäkringsbolagen.
Upplägget med bostadsrättsföreningar, d v s att olika parter ansvarar för olika delar av underhållet i samma hus är ju som upplagt för tvister och problem med försäkringsbolagen. Och försäkringsbolagen tackar och tar emot, minskar deras utbetalningar. Men det har verkligen inget med tråden att göra.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så lärarna är inte heller behöriga ?
Lärare blir behöriga efter ansökan hos Skolverket och vad som gäller i skolan regleras av Skollag (2010:800).
Någon sådan myndighet respektive lag finns inte för våtrumsarbete.

Edit: tvåa på bollen
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Men det är skillnad på sk skyddade titlar som kräver legitimation som man söker och en behörighet som BKR som man går en kort utbildning för och dessutom köper. Det skulle vara intressant att se data på om någon blir ”kuggad” för BKR behörighet? 😂
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Mig veterligen finns det inget som heter "behörighet" inom våtrum och vatten, utan det är certifikat av olika slag gällande att man följer BKR, behärskar ett visst tätskiktssystem eller liknande.
Så sant
 
Ska du inte ta in besiktningsman istället? Du BÖR ta in besiktning UNDER byggets gång och EFTER för att helgardera dig att allt blir rätt. Ett badrum är viktigt att det blir rätt och en certifiering från BKR ger dig inga garantier över huvud taget. Kolla på instagramkontot Badrumsbesiktningar så ser du att det där certifikatet är värdelöst och hindrar inte hantverkare från att bygga dåliga badrum med massor av fel.

Om du svarar att firman tar in en egen besiktningsman så hoppas jag inte att du är så naiv och tror att denna kommer vara opartisk. Ta in en egen.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt .. hade du läst det man skriver och visar dig så är det knappast något egenpåhittat språkbruk men du har ju fortfarande svårt för detta. 🫣😴

Nu är det ju inte heller BKR som kräver att man ska vara behörig utan det är ju försäkringsbolagen som i många fall kräver detta och då är BKR bara en av de olika organisationerna som ombesörjer detta med kurser etc.

Inbillade mig att du hade koll. 🫣😜
Att BKR viftar med en logga som säger "Behörig våtrum" är deras marknadsföring i syfte att sälja certifieringskurser.
Detta är nästan så långt man kan komma från din kommentar om behöriga lärare, i det fallet har ordet "behörighet" en helt annan betydelse då det finns nationellt definierade krav och en myndighet som utfärdar personliga behörigheter till de lärare som ansöker om och uppfyller kraven.

Vad gäller försäkringsbolagen så lägger de stor vikt på att arbetet är utfört fackmannamässigt och ett BKR intyg är ingen garanti för att arbetet är fackmannamässigt gjort (som många BH trådar också vittnar om)

Håll också gärna en trevligare ton gentemot Clas och andra som bidrar till tråden
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men det är skillnad på sk skyddade titlar som kräver legitimation som man söker och en behörighet som BKR som man går en kort utbildning för och dessutom köper. Det skulle vara intressant att se data på om någon blir ”kuggad” för BKR behörighet? 😂
Jag gick denna kurs för några år sen och då var det ett antal som inte klarade slutprovet och blev underkända.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag gick denna kurs för några år sen och då var det ett antal som inte klarade slutprovet och blev underkända.
Skammen hemma på badrumsrenoveringsfirman när man kommer hem från dyra kursen och inte har klarat provet...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skammen hemma på badrumsrenoveringsfirman när man kommer hem från dyra kursen och inte klarat provet...
Klarar man inte de kurserna handlar det troligast om språksvårigheter för annars ska man nog byta inriktning på sin dagliga sysselsättning
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.