11 234 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
Våtrumscertificat, kopplat till firma eller hantverkare?
Nog är det relevant att TS förstår vad man kan förvänta sig avseende "behörighet" när man skriver ett avtal om att arbetet ska utföras enligt BKRs kvalitetssäkringssystem eller allmänt med en firma som är BKR-ansluten. Att det alltså inte rör sig om något statligt säkrat system med behöriga hantverkare.
Notera vidare att det är företaget som BKR anger blir behörigt. Inte de anställda, underentreprenörer o s v.
Notera vidare att det är företaget som BKR anger blir behörigt. Inte de anställda, underentreprenörer o s v.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ni kan fortsätta tjafsa men man är likförbannat behörig att utföra arbetena enligt t.ex BBV om man har gått kurserna via t.ex BKR för det ger en behörighet och det är dessa branschregler försäkringsbolagen följer i sina bedömningar.
Att det inte är lagstadgat vet nog de flesta men det har inte med ordet behörighet att göra i detta fallet... bara att läsa bilden jag länkade innan.
Behörighet = Att man kan utföra enligt fullmakt vilket jag i detta fallet likställer med kurserna då de är godkända av BKR och de har gett en "fullmakt" att utföra arbetena enligt BBV.
Man får lov att utföra jobbet själv om man utför det fackmässigt men det gäller att vara extra noga och dokumentera allting ifall man senare skulle få problem.
Bor man i Brf så kan föreningarna ha krav på att det måste utföras av behörigt företag så man måste kolla detta noga.
Sen är det inte alls "bara" företaget som är behörigt utan även dess anställda om de gått kurserna de ska och då innehar en behörighet att utföra arbetena men det är det behöriga företaget som utfärdar kvalitetsdokumentet och går i god för att deras anställda utför ett korrekt arbete.
Det är olika kurser om du är anställd eller om du är arbetsledare/egenföretagare.
Att det inte är lagstadgat vet nog de flesta men det har inte med ordet behörighet att göra i detta fallet... bara att läsa bilden jag länkade innan.
Behörighet = Att man kan utföra enligt fullmakt vilket jag i detta fallet likställer med kurserna då de är godkända av BKR och de har gett en "fullmakt" att utföra arbetena enligt BBV.
Man får lov att utföra jobbet själv om man utför det fackmässigt men det gäller att vara extra noga och dokumentera allting ifall man senare skulle få problem.
Bor man i Brf så kan föreningarna ha krav på att det måste utföras av behörigt företag så man måste kolla detta noga.
Sen är det inte alls "bara" företaget som är behörigt utan även dess anställda om de gått kurserna de ska och då innehar en behörighet att utföra arbetena men det är det behöriga företaget som utfärdar kvalitetsdokumentet och går i god för att deras anställda utför ett korrekt arbete.
Det är olika kurser om du är anställd eller om du är arbetsledare/egenföretagare.
Redigerat:
Jag tror inte det stämmer att de flesta vet att det inte finns någon lagstadgad behörighet avseende t ex rörmokeri eller badrumsrenovering. Tvärt om tycks många trådar startas med en felaktig utgångspunkt i frågan och min bekantskapskrets och mina grannar i bostadsrättsföreningen känner inte till hur det förhåller sig. Många blir mycket förvånande att det är helt oreglerat.
Redigerat:
Ja, jag tror du har rätt. Jag förvånades för ett antal år sedan att titeln "Jurist" inte är skyddad. Det innebär att det inte är olagligt för en person att bara kalla sig det. Det tog flera år av total inkompetens hos mig själv innan jag förstod att man måste fråga om detta.Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det stämmer att de flesta vet att det inte finns någon lagstadgad behörighet avseende t ex rörmokeri eller badrumsrenovering. Tvärt om tycks många trådar startas med en felaktig utgångspunkt i frågan och min bekantskapskrets och mina grannar i bostadsrättsföreningen känner inte till hur det förhåller sig. Många blir mycket förvånande att det är helt oreglerat.
Japp!H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jo de anställda som arbetar med det måste ha genomgått "godkänd" kurs. En firma som har behörighet/certifiering (vanligt som ren marknadsföring) och som skickar dit arbetskraft som inte har sin ´personliga certifiering bryter mot reglerna för sin certifiering. Då får de ex. inte skriva våtrumsintyg.Claes Sörmland skrev:
Bytte du nu term från behörig medarbetare till certifierad medarbetare?H hempularen skrev:Jo de anställda som arbetar med det måste ha genomgått "godkänd" kurs. En firma som har behörighet/certifiering (vanligt som ren marknadsföring) och som skickar dit arbetskraft som inte har sin ´personliga certifiering bryter mot reglerna för sin certifiering. Då får de ex. inte skriva våtrumsintyg.
Det stämmer. Men jag har erfarenhet av att många använder "målvakter" som får betalt för ansvaret och signerar intygen. Jag tror inte, det kanske du vet Hempularen, att det finns något personligt ansvar. Dvs att om det uppdagas att det är felbyggt trots intyg är det ändå svårt att ställa den enskilde hantverkaren till svars, utan det är företaget.H hempularen skrev:Jo de anställda som arbetar med det måste ha genomgått "godkänd" kurs. En firma som har behörighet/certifiering (vanligt som ren marknadsföring) och som skickar dit arbetskraft som inte har sin ´personliga certifiering bryter mot reglerna för sin certifiering. Då får de ex. inte skriva våtrumsintyg.
Hur fungerar detta upplägg i detalj? Vem sluter konsument avtal med och vem signerar? Mycket intressant för oss konsumenter hur vi blir lurade. Har bekanta som gick på pumpen, företaget var anslutet sas det men det var bara rent hittepå. Naturligtvis inget som stod i något avtal.Byggis1976 skrev:
Det stämmer. Men jag har erfarenhet av att många använder "målvakter" som får betalt för ansvaret och signerar intygen. Jag tror inte, det kanske du vet Hempularen, att det finns något personligt ansvar. Dvs att om det uppdagas att det är felbyggt trots intyg är det ändå svårt att ställa den enskilde hantverkaren till svars, utan det är företaget.
Det jag tror mig se är att ett företag som är behörigt har tex en behörig plattsättare och sen x antal ytterligare anställda för jobben där behörighet krävs. Alla gör jobb, men hen med behörighet utställer intygen. Eftersom jag inte bevakar hantverkare hela tiden så vet jag dock inte om den behöriga medarbetaren inspekterade. Men den gjorde inte arbetet i alla fall…Claes Sörmland skrev:
Jag är för dåligt insatt i hur BKR funkar. Kan det vara så att man betalar per person?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förstår att du gillar och trolla när du nu hackar på hempularens ordval också för du kan ju inte svara på det som jag pekar på i min bild...Claes Sörmland skrev:
...och det heter Behörig för man är behörig att arbeta utifrån BBV, punkt slut. 🤣
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Exakt... huvudet på spiken... du lär dig 😜🥰Claes Sörmland skrev:
Ett företag behöver knappast låta sina byggstädare eller ekonomer gå kurser för att bli behöriga...
Men ledningen behöver gå 3 kurser och anställda som utför arbetet går 2 kurser.
Minns jag inte fel länkade jag nog i början även till detta så passa på och läs det man ger dig så förstår du kanske hur systemet är uppbyggt och varför det kallas för att man blir behörig. 😉👍
Det är nog inte okej att den behöriga bara skriver papper. Det är nog inte intentionen med kurserna 😂 Men det går inte att upptäcka. Jag tror att de företag som satt detta i system inte är öppna med detClaes Sörmland skrev:
Paul säger det! Och nu "Behörig" med stor bokstav också! Lite extra behörig.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag menar bara att tycker man det är så viktigt att det ska heta "behörig" enligt BKRs egenpåhittade språkbruk så behöver man ju inte byta till termen "certifierad" i nästan inlägg. Det här BKR-systemet är svårbegripligt som det är. Och det är ju hela det kommersiella syftet, att skapa mystik och osäkerhet så att konsumenter betalar mer för tjänsterna och samtidigt se till att företagen köper ens kurser så BKR går runt och inte förlorar medarbetare. Geschäft!Paul-Staffanstorp skrev:
Redigerat:
Jag kan dra en liknelse till en entreprenad vi hade för flera år sedan. Det gällde iofs el (ännu värre pga lagkrav). Men vår slutbesiktning man tyckte elen såg dålig ut och ville ta in en elbesiktningsman, vilket vi gjorde. Denna förbjöd oss att ens vistas på övervåningen efter hans besiktning. Det intressanta var att företaget ville prompt ha betalt innan de rättar. Vi betalade inte så de stämde oss. Under förberedelserna framgick att el underleverantör hade en elektriker anställd men de som jobbade var inte elektriker. När besiktningsman brottsanmälde dem valde tingsrätten att lägga ner deras stämning mot oss med motiveringen att den helt saknade grund.
Det var väldigt påfrestande att hålla på. Och jag tror att tanken var att de som inte var elektriker skulle förbereda o elektriker skulle koppla in allt o inspektera. Men de hade kanske för mycket att göra? 😂
Det var väldigt påfrestande att hålla på. Och jag tror att tanken var att de som inte var elektriker skulle förbereda o elektriker skulle koppla in allt o inspektera. Men de hade kanske för mycket att göra? 😂