Hej!
Vi ska renovera vårt badrum och tvättstuga efter en vattenläcka. Hantverkaren har tänkt ta hit en underentreprenör för att göra arbetet med allt som hör till förarbete / tätskikt / kakling etc.
Företaget som ska utföra jobbet saknar våtrumsbehörighet och vill då ta in en besiktningsman som har behörighet att skriva intygen.. Hantverkaren menar på att det är bättre att göra så! Och jag undrar om det verkligen är det? Någon som har erfarenhet av detta!
Vi ska renovera vårt badrum och tvättstuga efter en vattenläcka. Hantverkaren har tänkt ta hit en underentreprenör för att göra arbetet med allt som hör till förarbete / tätskikt / kakling etc.
Företaget som ska utföra jobbet saknar våtrumsbehörighet och vill då ta in en besiktningsman som har behörighet att skriva intygen.. Hantverkaren menar på att det är bättre att göra så! Och jag undrar om det verkligen är det? Någon som har erfarenhet av detta!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är vad BKR kallar det, se här: https://www.bkr.se/om-behorighet/bli-behorig-guideM MagHam skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nej nej nej.... STOPP... det är den som utför arbetet och företaget den har eller är anställd på som ska vara behörig och ingen besiktningsman.A ASBJER skrev:Hej!
Vi ska renovera vårt badrum och tvättstuga efter en vattenläcka. Hantverkaren har tänkt ta hit en underentreprenör för att göra arbetet med allt som hör till förarbete / tätskikt / kakling etc.
Företaget som ska utföra jobbet saknar våtrumsbehörighet och vill då ta in en besiktningsman som har behörighet att skriva intygen.. Hantverkaren menar på att det är bättre att göra så! Och jag undrar om det verkligen är det? Någon som har erfarenhet av detta!
Besiktningsman kanske du borde anlita en som kommer in vid olika tillfällen och besiktigar det de gör om de inte är behöriga och har koll på vad som ska göras och ens hur det fungerar.
Fortfarande trots att det ska skötas online idag och bara ska kunna skrivas kvalitetsdokument av behöriga företag så fuskas det en hel del tyvärr då det finns s.k målvaktsbolag som skriver papper till andra. 😠
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är inte missledande på något sätt eftersom många försäkringsbolag och t.ex bostadsrättsföreningar kräver att den som utför jobbet är ansluten till några av dessa branschorganisationer och då s.k behörig enligt dessa att utföra arbetena.M MagHam skrev:
Jo men det är ju en medveten grej branschen gjort för att stärka sig själva att dom säger just "behörig"..... Dom hade kunnat säga "certifierad" men dom väljer det för att är man inte det är man ju "obehörig" och det är en medveten grej att förvirra folk med elektrikernas krav....🤔
Jag tycker det är uppenbart vad dom sysslar med!
Jag tycker det är uppenbart vad dom sysslar med!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns flera betydelser av ordet behörig, bara en har att göra med myndigheter. I det här fallet passar väl det här:M MagHam skrev:
"2 som uppfyller de formella kraven för tjänst, studier etc.
JFR kompetent 1"
https://svenska.se/tre/?sok=behörig
Att ord kan betyda och uppfattas olika är väl känt. Och just denna fråga har varit uppe i tidigare trådar.
Men det är fortfarande stor skillnad på att vara "behörig" till studier eller elarbeten vs. att följa en branchorganisations rekommendationer om hur våtrum ska utföras.
I de förstnämnda exemplen stipuleras behörighetskraven av myndigheter/lagar vilket inte är fallet med VVS och keramik.
Men det är fortfarande stor skillnad på att vara "behörig" till studier eller elarbeten vs. att följa en branchorganisations rekommendationer om hur våtrum ska utföras.
I de förstnämnda exemplen stipuleras behörighetskraven av myndigheter/lagar vilket inte är fallet med VVS och keramik.
Jag menar inte att ordet är fel använt språkligt, eller att dom inte borde få säga det, men jag menar att det finns flera ord dom hade kunnat använda och att det är inte någon slump att dom valt just "behörig"....Det är ju en organisation för ett visst intresse. Men det som är lite tråkigt tycker jag är att duktiga hemmafixare ska få problem med försäkringen även om inte något är fel...BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu har väl Elsäkerhetsverket övergått från behörig till auktoriserad eftersom auktoriserad har en betydligt snävare betydelse.M MagHam skrev:Att ord kan betyda och uppfattas olika är väl känt. Och just denna fråga har varit uppe i tidigare trådar.
Men det är fortfarande stor skillnad på att vara "behörig" till studier eller elarbeten vs. att följa en branchorganisations rekommendationer om hur våtrum ska utföras.
I de förstnämnda exemplen stipuleras behörighetskraven av myndigheter/lagar vilket inte är fallet med VVS och keramik.
Ja dom mixtrar lite med orden. Det är fortsatt så att en firma måste ha minst en auktoriserad installatör och ett egenkontrollprogram (som är meningslöst, men det är en annan tråd).BirgitS skrev:
En ensamföretagare måste alltså själv ha den auktorisationen (som tidigare kallades behörighet).
Men nomenklaturen inte det viktiga i denna diskussionen, utan att våtrumsbranchen använder "starka" begrepp för att få det att framstå som att det finns lagkrav inom sitt område - vilket det inte gör.