Hej!

Vi ska renovera vårt badrum och tvättstuga efter en vattenläcka. Hantverkaren har tänkt ta hit en underentreprenör för att göra arbetet med allt som hör till förarbete / tätskikt / kakling etc.
Företaget som ska utföra jobbet saknar våtrumsbehörighet och vill då ta in en besiktningsman som har behörighet att skriva intygen.. Hantverkaren menar på att det är bättre att göra så! Och jag undrar om det verkligen är det? Någon som har erfarenhet av detta!
 
BirgitS
Så vitt jag vet är det plattsättaren som ska vara behörig och underteckna kvalitetsdokumentet. Men för säkerhets skull se om du hittar information om det på BKR:s sidor eller fråga dem.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Säg att det är ok om du får välja besiktningsman. Om dom backar så har du svaret på om det skulle blivit ok eller inte.
 
  • Gilla
ASBJER
  • Laddar…
Finns väl inget som heter "behörig" i det här sammanhanget.
 
M MagHam skrev:
Finns väl inget som heter "behörig" i det här sammanhanget.
Vad menar du?
 
BirgitS
Paul-Staffanstorp
A ASBJER skrev:
Hej!

Vi ska renovera vårt badrum och tvättstuga efter en vattenläcka. Hantverkaren har tänkt ta hit en underentreprenör för att göra arbetet med allt som hör till förarbete / tätskikt / kakling etc.
Företaget som ska utföra jobbet saknar våtrumsbehörighet och vill då ta in en besiktningsman som har behörighet att skriva intygen.. Hantverkaren menar på att det är bättre att göra så! Och jag undrar om det verkligen är det? Någon som har erfarenhet av detta!
Nej nej nej.... STOPP... det är den som utför arbetet och företaget den har eller är anställd på som ska vara behörig och ingen besiktningsman.

Besiktningsman kanske du borde anlita en som kommer in vid olika tillfällen och besiktigar det de gör om de inte är behöriga och har koll på vad som ska göras och ens hur det fungerar.

Fortfarande trots att det ska skötas online idag och bara ska kunna skrivas kvalitetsdokument av behöriga företag så fuskas det en hel del tyvärr då det finns s.k målvaktsbolag som skriver papper till andra. 😠
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vad BKR kallar det, se här: [länk]
Byggkeramikrådet är ingen myndighet. Det är en branchorganisation som använder ordet "behörig" på ett missledande sätt.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M MagHam skrev:
Byggkeramikrådet är ingen myndighet. Det är en branchorganisation som använder ordet "behörig" på ett missledande sätt.
Det är inte missledande på något sätt eftersom många försäkringsbolag och t.ex bostadsrättsföreningar kräver att den som utför jobbet är ansluten till några av dessa branschorganisationer och då s.k behörig enligt dessa att utföra arbetena.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Farstatjej90
Jo men det är ju en medveten grej branschen gjort för att stärka sig själva att dom säger just "behörig"..... Dom hade kunnat säga "certifierad" men dom väljer det för att är man inte det är man ju "obehörig" och det är en medveten grej att förvirra folk med elektrikernas krav....🤔
Jag tycker det är uppenbart vad dom sysslar med!
 
  • Gilla
Bullmorsa och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M MagHam skrev:
Byggkeramikrådet är ingen myndighet. Det är en branchorganisation som använder ordet "behörig" på ett missledande sätt.
Det finns flera betydelser av ordet behörig, bara en har att göra med myndigheter. I det här fallet passar väl det här:
"2 som uppfyller de formella kraven för tjänst, studier etc.
JFR kompetent 1"
https://svenska.se/tre/?sok=behörig
 
  • Gilla
  • Älska
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Att ord kan betyda och uppfattas olika är väl känt. Och just denna fråga har varit uppe i tidigare trådar.
Men det är fortfarande stor skillnad på att vara "behörig" till studier eller elarbeten vs. att följa en branchorganisations rekommendationer om hur våtrum ska utföras.
I de förstnämnda exemplen stipuleras behörighetskraven av myndigheter/lagar vilket inte är fallet med VVS och keramik.
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns flera betydelser av ordet behörig, bara en har att göra med myndigheter. I det här fallet passar väl det här:
"2 som uppfyller de formella kraven för tjänst, studier etc.
JFR kompetent 1"
[länk]
Jag menar inte att ordet är fel använt språkligt, eller att dom inte borde få säga det, men jag menar att det finns flera ord dom hade kunnat använda och att det är inte någon slump att dom valt just "behörig"....Det är ju en organisation för ett visst intresse. Men det som är lite tråkigt tycker jag är att duktiga hemmafixare ska få problem med försäkringen även om inte något är fel...
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M MagHam skrev:
Att ord kan betyda och uppfattas olika är väl känt. Och just denna fråga har varit uppe i tidigare trådar.
Men det är fortfarande stor skillnad på att vara "behörig" till studier eller elarbeten vs. att följa en branchorganisations rekommendationer om hur våtrum ska utföras.
I de förstnämnda exemplen stipuleras behörighetskraven av myndigheter/lagar vilket inte är fallet med VVS och keramik.
Nu har väl Elsäkerhetsverket övergått från behörig till auktoriserad eftersom auktoriserad har en betydligt snävare betydelse.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har väl Elsäkerhetsverket övergått från behörig till auktoriserad eftersom auktoriserad har en betydligt snävare betydelse.
Ja dom mixtrar lite med orden. Det är fortsatt så att en firma måste ha minst en auktoriserad installatör och ett egenkontrollprogram (som är meningslöst, men det är en annan tråd).
En ensamföretagare måste alltså själv ha den auktorisationen (som tidigare kallades behörighet).
Men nomenklaturen inte det viktiga i denna diskussionen, utan att våtrumsbranchen använder "starka" begrepp för att få det att framstå som att det finns lagkrav inom sitt område - vilket det inte gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.