4 402 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Våtområde utanför vikbar duschvägg i glas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Hmm, jag måste ha varit asfull när jag valde den bildenJ jbergq skrev:
Men texten är rätt, man ska inte kunna använda duschen med dörrarna öppna så att man når TM när man duschar och så att TM hamnar i vatten. Men nu handlar detta om villkoren för att TM hamnar i oklassat område.
Med dessa duschdörrar ni tänker på så hamnar TM i område 1, och det är helt i sin ordning även om man bör försöka undvika det. Normalt kommer det ju att vara torrt på platsen för TM.
Område 1 innebär att TM måste upp på en sarg (vilket är bra för ryggen) och att den ansluts fast. Anslutningsdosan får vara placerad i område 1, men bör sitta högre än vad din bild visar, 140 cm är standardmåttet. Det är uttag som måste ut i oklassat område.
Frågan om man får klippa stickproppen har diskuterats livligt. Det kanske finns nåt enstaka fall där man blivit vägrad garantireparation. Men sannolikheten är låg så tänk inte på det, klipp och anslut (det är behörighetskrävande. Det tillkommer ett antal moment.).
Jag kanske har använt ord som "slanglängd" i artikeln, och det är rätt att man ska mäta avståndet med en böjlig måttstock, men det mått som gäller är 120 cm. inte slangens längd. Det handlar om armräckvidden som man har satt till 120 cm, det är egentligen hur man kan böja armen som gäller. Man ska (normalt, utan akrobatik) inte kunna nå fram till oklassat område.J jbergq skrev:
Underbart, tack för det utförliga förtydligandet! Då får det bli TM/TT på en sarg med fast anslutning och placeringen jag tänkt från början.Bo.Siltberg skrev:
Hmm, jag måste ha varit asfull när jag valde den bilden. Den stämmer ju dåligt med bildtexten. Ingen har upptäckt det före dig.
Men texten är rätt, man ska inte kunna använda duschen med dörrarna öppna så att man når TM när man duschar och så att TM hamnar i vatten. Men nu handlar detta om villkoren för att TM hamnar i oklassat område.
Med dessa duschdörrar ni tänker på så hamnar TM i område 1, och det är helt i sin ordning även om man bör försöka undvika det. Normalt kommer det ju att vara torrt på platsen för TM.
Område 1 innebär att TM måste upp på en sarg (vilket är bra för ryggen) och att den ansluts fast. Anslutningsdosan får vara placerad i område 1, men bör sitta högre än vad din bild visar, 140 cm är standardmåttet. Det är uttag som måste ut i oklassat område.
Frågan om man får klippa stickproppen har diskuterats livligt. Det kanske finns nåt enstaka fall där man blivit vägrad garantireparation. Men sannolikheten är låg så tänk inte på det, klipp och anslut (det är behörighetskrävande. Det tillkommer ett antal moment.).
Jag kanske har använt ord som "slanglängd" i artikeln, och det är rätt att man ska mäta avståndet med en böjlig måttstock, men det mått som gäller är 120 cm. inte slangens längd. Det handlar om armräckvidden som man har satt till 120 cm, det är egentligen hur man kan böja armen som gäller. Man ska (normalt, utan akrobatik) inte kunna nå fram till oklassat område.
Redigerat:
Jag hade nog valt en smalare, grundare och/eller rundad modell av kommod för att lättare komma in i duschen.
Och flyttat toaletten lite bort från ingången så man får plats att röra armbågen när man sitter på tronen. Det bör vara 20 cm fritt bredvid.
Och flyttat toaletten lite bort från ingången så man får plats att röra armbågen när man sitter på tronen. Det bör vara 20 cm fritt bredvid.
Klicka här för att svara