Byggahus.se
En bekant har förut jobbat på både Falck och Securitas, han har en hel hög med dekaler i olika varianter liggandes hemma så det skulle vara synnerligen enkelt att falskskylta med äkta grejor.

En annan fråga, det går ju att köpa loss larm från både Falck och Securitas, ingår dekaler då? Eller ingår de bara i tjänsten med larmcentral?

Måste bara kommentera om värdet i ett varumärke.

Kan hålla med om att man har ett märke på en T-shirt så är det ingen som kommer att ta den från dig, men med vaktbolagens märken är det något annorlunda om det sitter på huset. Varumärket säger "jag kör larm eller annat skydd från FÖRETAGET". Blir det sedan inbrott eller annat händer så får FÖRETAGET badwill. Varumärken är otroligt viktiga för företag. Därav att FÖRETAGET är noga med falskskyltningar...

My few cents..

Tack så mycket för tipsen vart man kan skaffa dekaler, uppskattas.

Om jag köper en skylt av någon så har jag svårt för att se att den på något sätt skulle tillhöra Securitas, bara för det står Securitas på skylten ::)

Ifall grunden var (mitt exempel):
En bilverkstad köper en skylt med VOLVO på och sätter upp för att locka kunder (trots de inte har samarbetsavtal med Volvo) så äger Volvo rätt att be dom taga ner skylten: Via Domstol. Inte via egen "hantlangning" ;)

Securitas gör sig skyldig till brott ifall de går in på privata bostäder och skruvar bort och tar ner skyltar de inte äger!
(Vill Securitas agera så får de gå till domstol, inte skicka sin egen personal att stjäla skyltarna)

-> Givetvis gäller resonemanget i de fall där Securitas inte äger skylt via avtalet.

50 kronor STYCKET?! Det är HUTLÖST. :surprised: >:(

Angående falskskyltning så hade vi en larmdekal precis bredvid ytterdörren som blev uppbruten för några veckor sedan. Tror inte buset bryr sig om dekaler nämnvärt just eftersom de känner till att folk falskskyltar. Och det kostar ju inte så mycket att prova - bara en språngmarsch - bryter man upp en dörr så hinner man lägga benen på ryggen om det eventuellt tjuter, annars går man in.

Satsa på ett riktigt larm, det kostar några tusenlappar. Ett fullbordat inbrott kostar betydligt mer, inte bara i pengar utan också i förlorad trygghet.

Björkens förslag, prydligt värre :) :

30311691_inbrott.jpg

Läste på expressen.se om en advokat med en Hells Angels dekal på ytterdörren. Effektivare en Securitas påstod han...

Åtminstone den sista dekalen går att köpa på nätet. Det krävdes inte allt förmycket fantasi för att hitta adressen till en webbutik (med anknytning till HA) som har liknande saker som kanske skrämmer ovälkomna besökare.

Eller så blir det tvärsom?  :-/

Bäst att ställa fram ett paket Gevalia om det kommer oväntat besök  :)

Eller så kan man göra som farfar gjorde: hänga ett hundhalsband modell större på trappräcket. Det går ju i samtliga fall (falskskyltar, dekaler eller halsband) ut på att skrämmas.

Det är lite att invagga sig i falsk trygghet med att sätta upp dekaler. Men faktum kvarstår att det känns som att om en bov skulle få för sig att göra inbrott i ett hem så kan väl inte dekalerna skada. Jag menar om de sitter där och boven hajar till och tänker: Näe, tar nästa hus. Då har det ju fungerat! Om denne person nu beslutar sig för att göra inbrott ändå, ja då hade ju dekalerna inte spelat någon roll.
MEN om du har ett installerat larm så går personen förhoppningsvis inte in alls alt. vänder väldigt snart när den får x antal dB i örat och du slipper komma hem till ett hus där alla byrålådor är utslitna allt ligger på golvet, det är blodspår inne för att pundaren som gick in genom fönstret skar sig och blodar ner överallt han/hon går etc...
Det viktigaste är ju som sagt att du har ordentliga lås dörrar, fönster och gör det så svårt som möjligt för en ev. tjuv. Att ta sig in lär den göra (tämligen enkelt) men att behöva ta samma väg ut genom ett klirrat fönster uppskattas inte om man har en massa prylar att släpa på. Att huset ser bebott ut även när man är bort hjälper även det till med att avskräcka de flesta från inbrott.
Mycket sitter nog i dekalerna, men att investera i ett larm är inte så farligt dyrt idag och den kostnaden är JAG villig att ta då det ger mig en trygghet. Jag satsade mina pengar på ett larm som skickar SMS/ringer upp mig (+ett antal andra, beroende på händelse) och inte ett vaktbolag. Detta dels för att jag känner att kostnaden/månad är väl tilltagen då jag har släkt och vänner väldigt nära som alla får sitt samtal då larmet går och om det varit inbrott kan de hjälpa mig med det en ev. väktare skulle ha gjort.
Att man samtidigt får larm om brand gör inte saken sämre (där skulle en väktare vara bra kanske om de nu är supersnabba fram).

Summa sumarum: Skaffa dig ett larm!

/Nuno

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.