97 928 läst ·
87 svar
98k läst
87 svar
Vart skaffar man larmdekaler?
1. De tar bort dekalerna efter tjänsten sagts upp.T-34 skrev:Jag håller naturligtvis med om att polisen med sina knappa resurser inte kommer bry sig men det är väl principerna vi diskuterar.
Hur som helst så finns det flera lagliga sätt att skaffa sig en dekal. Jag kan få den som gåva av någon på det aktuella företaget (eller kund till företaget), eller jag kanske fick den i och med en tidigare larminstallation som numera är uppsagd. Regleras det verkligen i larmavtalet att dekaler måste tas bort efter tjänstens uppsägande?
Ett tredje sätt är att jag kopierar eller låter tillverka egna dekaler för privat bruk, vilket jag tror man får göra (jämför kopiering av skivor eller annat upphovsrättsskyddat material för privat bruk).
Det fjärde sättet, som du också nämner, är att jag snott den. Men det är väl i så fall upp till företaget att bevisa att den kommit dit på olaglig väg. Omvänd bevisföring torde inte gälla i detta fall.
Av inlägget att döma får jag intrycket att de tar ner dekaler utan att undersöka de faktiska förhållandena varför den sitter där. Man skulle också kunna misstänka att de tar ner konkurrenters dekaler.
Edit: Dubbel negation.
2. Kopiering av företagslogotyper går under varumärkesintrång. ( Har ej min lagbok på kontoret men om du önskar så kan jag hänvisa till lämpligt lagrum )
3. Du får inte en dekal eller ett klistermärke av någon på företaget eller en kund då dessa sätts upp av installatören. Varje företag vårdar sitt varumärke därför är detta ett rätt osannolikt scenario.
4. Om du stulit dekalen tas den ned av Securitas personal efter verifiering om du innehar eller inte innehar tjänsten.
Att processa mot ett företag som ÄGER rätten till dekalen/logotypen för att de plockar ned den och åberopa egenmäktigt förfarande är tämligen lönlöst.
Huruvida larmföretagen tar ned varandras dekaler vet jag ej med det känns rätt osannolikt då dåligt publicitet är det sista de vill ha.
Skulle detta vara osannolikt?? Det finns betydligt känsligare material som brukar läcka ut från företag än klistermärken, typ nya filmer odyl. Det finns ju massor med klistermärken och dekaler tryckta och det finns många människor som har tillgång till dessa. Det sägs upp abbonemang, människor flyttar etc. Jag vill påstå att det är högst sannolikt att någon kan ha dekaler utan abbonemang som INTE är stulna.
Som sagt det kan inte Securitas veta.
Nädu, juridiskt är det inte ok för securitas att hemma hos någon plocka ner dekaler med enda anledning att det inte finns abbonemang. Man får nog allt först uppmana husägaren etc etc
/J
Rent praktiskt är en annan sak...
EDIT: Jag tror dock att företaget har juridisk möjlighet att anmoda någon att ta ner dekalerna om det inte finns abbonemang. Men även här föreligger en del praktiska problem som gör det svårt för företaget om husägaren verkligen inte vill ta ner dessa.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Nu känns det som om denna tråd håller på att spåra ur.
Att ett företag äger sin logotyp är det ingen som argumenterar mot (tror jag). Men att ett företag skulle se det som en nackdel att den syns tror jag inte. Självklart skall den synas i rätt sammanhang men å andra sidan så kan jag ta ett exempel.
Företaget X delar ut reklam t-shirts till kunder, prospekt och andra. Inte har företaget rätt att komma och riva av tröjan senare bara för att man har haft den på sig när man gått till företaget Y eller man har gått i vissa delar av staden.
Om det är som det står här ovan skulle securitas inte dela ut reklampennor med sin logo på, vilket de gör.
Att logon syns på ställen där man inte har kunder är både naturligt och normalt. Jag skulle inte tveka att rekommendera att fixa småskyltar eller klistermärken. Så länge du inte hävdar att "Securitas skyddar denna fastighet" så har du inte använt deras logo på FEL sätt!
Nu tar det väl hus i h-vete men det kan vara kul att se reaktionerna!
Att ett företag äger sin logotyp är det ingen som argumenterar mot (tror jag). Men att ett företag skulle se det som en nackdel att den syns tror jag inte. Självklart skall den synas i rätt sammanhang men å andra sidan så kan jag ta ett exempel.
Företaget X delar ut reklam t-shirts till kunder, prospekt och andra. Inte har företaget rätt att komma och riva av tröjan senare bara för att man har haft den på sig när man gått till företaget Y eller man har gått i vissa delar av staden.
Om det är som det står här ovan skulle securitas inte dela ut reklampennor med sin logo på, vilket de gör.
Att logon syns på ställen där man inte har kunder är både naturligt och normalt. Jag skulle inte tveka att rekommendera att fixa småskyltar eller klistermärken. Så länge du inte hävdar att "Securitas skyddar denna fastighet" så har du inte använt deras logo på FEL sätt!
Nu tar det väl hus i h-vete men det kan vara kul att se reaktionerna!
Magnus, du behöver inte vara orolig för att bli stämd för varumäkesintrång eller dylikt.
Varumärkeslagen gäller bara näringsidkare och inte i den situation du beskriver (dvs. du skapar dem själv för privat bruk). Det är alltså inte möjligt för Securitas att varken stämma dig eller för den delen ta loss olika saker så som dekaler från ditt hus.
Man skulle kunna tänka sig att använda upphovsrättslagen för att uppnå skydd. Men det torde inte vara lätt av flera skäl som jag inte går in på om ingen önskar.
Varumärkeslagen gäller bara näringsidkare och inte i den situation du beskriver (dvs. du skapar dem själv för privat bruk). Det är alltså inte möjligt för Securitas att varken stämma dig eller för den delen ta loss olika saker så som dekaler från ditt hus.
Man skulle kunna tänka sig att använda upphovsrättslagen för att uppnå skydd. Men det torde inte vara lätt av flera skäl som jag inte går in på om ingen önskar.
Vi hade i vårt förra hus larm från en av de större företagen kopplat till deras larmcentral. Säljaren var nyanställd och när vi tecknat kontrakt fick vi en hel bunt både stora och små dekaler i handen att sätta upp själva.
Har fortfarande kvar ett antal dekaler. Eftersom de verkar vara så eftertraktade kanske man borde sälja dessa för en god slant. 8)
Har fortfarande kvar ett antal dekaler. Eftersom de verkar vara så eftertraktade kanske man borde sälja dessa för en god slant. 8)
Som jag förstått det, ägs dekalerna av Securitas. Sen hur fallet blir om dekalerna piratkopierats, vet jag ej.
...men iaf...
Jag har inte sett ett enda hus där de lyckats falskskylta utan jag listat ut det. De skyltar som sitter på villor, dvs Securitas Direct och Aroundio har jag inte sett piratkopierade.
De som är så dumma att de sätter upp Securitas Larm/Bevakning skyltar...ja de får ju allt skylla sig själva att tjuven lockas av att hälsa på.
Mvh
Andreas
...men iaf...
Jag har inte sett ett enda hus där de lyckats falskskylta utan jag listat ut det. De skyltar som sitter på villor, dvs Securitas Direct och Aroundio har jag inte sett piratkopierade.
De som är så dumma att de sätter upp Securitas Larm/Bevakning skyltar...ja de får ju allt skylla sig själva att tjuven lockas av att hälsa på.
Mvh
Andreas
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Så de dekaler som man får av Securitas att klistra på fönster och dörrar de ägs av Securitas? Kommer de och hämtar dem när man inte har avtal längre eller ska man skicka in dem? Jag förstår inte riktigt resonemanget, men det kan ju iofs bara vara jag.....melle skrev:
Greenman: Vad jag försökte säga var att det är lätt att se om ett hus är falskskyltat. 1) De har t.ex. bara en eller få dekalar uppklistrade, 2) De har fel dekaler, 3) Felplacerade
Robert_Maria: Ja Securitas kommer och plockar ner skyltarna om ett avtal avslutas. Punkt slut.
Robert_Maria: Ja Securitas kommer och plockar ner skyltarna om ett avtal avslutas. Punkt slut.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Melle: Skrapar de av dekaler också?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag har svårt att tänka mig att det finns laglit utrymme för bevakningsfirmor att komma och plocka ner skyltar och skrapa klistermärken på annans egendom. De kan anmoda att man ska plocka ner men inget mer än så!
Men att sätta upp Securitas dekaler om man inte har sånt larm, eller inget alls kan ju knappast vara nån fara.
V E M skulle ens kontrollera saken? Varför skulle en väktare plötsligt dyka upp och kontrollera.
Skulle tjuven i besvikelse ringa och ange en för att man inte står för vad man säger med skylten....
V E M skulle ens kontrollera saken? Varför skulle en väktare plötsligt dyka upp och kontrollera.
Skulle tjuven i besvikelse ringa och ange en för att man inte står för vad man säger med skylten....
1) Vare sig Securitas Direct eller Aroundio skyltar/dekaler går inte att få tag på utanför securitas. Isf får du tillverka dem själv (ngt företag lär troligtvis inte gör det, då de riskerar storböter om de blir påkomna). Det har funnits Securitas Larm skyltar. Dock är man rätt pantad om man sätter upp några sådana då det endast är företag som de ska sitta på.
2) Aroundio konceptet bygger på att säljare är ute i villakvarter och besöker hemmen. Ser vi falskskyltningar plockar vi ner dem, efter samtal med husägaren.
2) Aroundio konceptet bygger på att säljare är ute i villakvarter och besöker hemmen. Ser vi falskskyltningar plockar vi ner dem, efter samtal med husägaren.