4 124 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Vart ska jag montera alla anslutningarna i tanken?
så nu har jag ritat upp som jag tror att de ska bli bra. får man välja själv vart slingorna/slingan går ur tanken? alltså om den ska gå ut genom toppen eller sidan?
hur ser de ut tycker ni? Matss har du nå att invända?
hur ser de ut tycker ni? Matss har du nå att invända?
Det du kallar ångrör är bara en avluftning av tanken och kan gå i princip horisontellt och vara 12 el. 15.
Röret mellan panna o exp räcker med 28
Välj en shunt med 22 klämring och kör 22-rör om du inte har en herrgård eller liknande.
Slingorna går vanligtvis ut på sidan.
Om du ska vrida tanken borde du väl sätta anslutningarna på sidan som vetter mot tanken?
Välj en shunt med 22 klämring och kör 22-rör om du inte har en herrgård eller liknande.
Om du ska vrida tanken borde du väl sätta anslutningarna på sidan som vetter mot tanken?
vad är ett sk ångrör då? tror jag har 22 rör nu från shunten, så de får ca så då. som vetter mot pannan antar jag att du menar. kopplingarna på kortsidan kommer stå mot en vägg ca 90 cm ifrån med andra gaveln dikt mot väggen + isolering såklart så de blir en 90 grader vinkel in mot tankenMatss skrev:Det du kallar ångrör är bara en avluftning av tanken och kan gå i princip horisontellt och vara 12 el. 15.
Jag satte dit fyra hål för termometrar och det ångrar jag inte, hellre fler. Alternativt kan man ju tejpa eller klistra givare på tanken.
Dykrör känns ju dock stabilare och ger bättre mätvärden.
Särskilt med en så stor tank så är det ju bra att veta när det börjar bli dags att elda.
Dykrör känns ju dock stabilare och ger bättre mätvärden.
Särskilt med en så stor tank så är det ju bra att veta när det börjar bli dags att elda.
absolut. 4 hål för termometrar får de bli. skulle vilja ha dykrör som kanske är 30cm om inte längre. känns som de som finns är runt 10 cm finns de nån som säljer dykrör som är längre ?GordonE skrev:
Din lösning kommer att fungera perfekt, hur högt sitter exp-kärlet?obba skrev:
Ett tips är att rita upp en bra ritning hemma på ett papper, speciellt för Kall/Varmvatten dragningen som kan bli ganska rörig. Att ha två blandningsventiler är för att kunna få ännu bättre skiktning, men den extra kostnaden för mera rör och en till blandningsventil är inte värt det, och funderar du på det så tycker jag att du ska köra med en TVA om du inte nöjer dig med en blandningsventil..
Men i det stora hela verkar du ha fått till det bra, och somsagt så räcker 22mm till shunten.
Ja det kostar en blandningsventil extra men den lilla rördragningen som tillkommer tycker jag är försumbar. Men visst blir det billigare och mindre underhåll med bara en blandningsventil. Men då har jag kanonbra skiktning i tanken ocksåobba skrev:
Tänk på att sätta blandningsventilerna i en böj neråt så de slipper utsättas för skållhett vatten i onödan. Då håller de längre.
Se ritningsförslag längst ner med dubbla blandningsventiler.
http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV ESBE_LK.pdf
Som nämnts tidigare tycker jag du kan tänka på en TVA istället för de inbyggda slingorna, det är ett bra alternativ att överväga. Jag skulle även lägga till två muffar R32 i princip parallellt med de du tänkt dig, laddning via två och förbrukare i de andra. Även om du inte använder dem nu kan det vara bra att ha via två proppade ventiler för framtida bruk.
Anslutningar för termometrar är ju bra att passa på nu när det bara är att beställa som man vill. Som Mats skriver blir toppanslutningen bara en avluftning och kräver bara en klen dimension på röret.
Anslutningar för termometrar är ju bra att passa på nu när det bara är att beställa som man vill. Som Mats skriver blir toppanslutningen bara en avluftning och kräver bara en klen dimension på röret.
Dubbla blandningsventiler fungerar så länge man orkar sköta om dom, jag har sett att det är känsligt. Efter ett tag så kärvar det och funktionen är borta.
Jämfört med TVA blir inte dubbla slingor med dubbla blandningsventiler och alla kopplingar mycket billigare, däremot fås bättre utnyttjande av tanken med TVA.
Muffar för TVA är också en bra ide så slipper man att shunten står och justerar när det tappas VV
Jämfört med TVA blir inte dubbla slingor med dubbla blandningsventiler och alla kopplingar mycket billigare, däremot fås bättre utnyttjande av tanken med TVA.
Muffar för TVA är också en bra ide så slipper man att shunten står och justerar när det tappas VV