Hejsan,

Nu har kylan börjat komma och dags att börja elda! köpte detta huset i Maj, och har eldat ett par gånger. Har aldrig eldat i sån här kamin förut så lite av en inlärningskurva. Jag fattade först aldrig vad den inringade delen i bild 1 gjorde, för i kaminen ser det ut som bild 2, allt jag kunde se var att den snurrade på den inringade stången. Frågade sotare när han var här och han sa att spjället saknades och jag borde fixa de, kan vara anledningen till att jag aldrig får upp värmen, men han kunde inte säga vart jag kan hitta en ny.

Kaminen värmer upp det vattenburna systemet, enligt gamla ägarna var en temperatur på 80-90 bra att sikta på, men jag kommer inte över 70, och det känns som det saknade spjället kan vara anledningen, hur hårt jag än eldar känns de som de åker ut ur skorstenen och jag eldar för kråkorna. Har jag inte koll på elden varje 30 minuter också så är elden helt död och jag måste starta upp den igen. Känns inte helt hållbart.

Sen när jag googlat lite dock så har jag också hittat att det är förbjudet med spjäl i skorstenen pga risken för kolmonoxidförgiftning. Så kan det vara så att spjället tagits bort med flit? Sotaren nämnde ju inget om det dock. Undrar också om spjället ska stå 100% öppet ändå under eldning, då gör det ju ingen skillnad ändå. Vad kan annars vara jag missar som gör att jag inte får upp temperaturen?

Så ja, ska jag ha ett spjäll, och hur ska de sen vara ställt när jag eldar för att få upp värmen/hålla elden vid liv längre? Vad ska jag leta efter då, hur ser de ut och vart kan jag leta?

• Gammal vedspis med termometer på rör. En del av vedspisen är inringad. Hängare med grytlapp syns bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en kamin med en inringad del som saknar spjäll och snurrbar stång.
    Skapa konto
Well ska jag ta och frysa ihjäl då istället? :p Hela den tråden känns bara som ragebait :P

Redigerat:
Typiskt fall av en vedeldad kökspanna av fabrikat Parca. Det fanns en sån, fast den äldre som hette Norrahammar, i mitt första hus.
Spjället på bilden är ett rökgasspjäll. Dess främsta fuktion var att gubbarna förr gick och drog igen spjället så mycket de vågade, samtidigt som de skruvade till dragluckan, för att kunna pyrelda hela natten. Ingen höjdare. Såna spjäll är inte förbjudna, det är nog någon AI som hittat på, däremot är det ingen större panik att det inte fungerar just nu.

Det brukar inte vara svårt att få upp en sån panna, eller rättare sagt det vattenburna värmesystemet den är kopplad till, i temperatur. Gör du ordentliga ilägg varje gång? Om det bara brinner en halvtimme är det nog inte så mycket ved. Lägg i så mycket ved du får plats med!
Draget, alltså syretillförseln till förbränningen, justerar du genom att skruva på reglaget till luckan längst ner, dragluckan. Jag hade börjat med att testa att skruva upp dragluckan för att få bättre fart på elden. Då borde det bli varmare också.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Typiskt fall av en vedeldad kökspanna av fabrikat Parca. Det fanns en sån, fast den äldre som hette Norrahammar, i mitt första hus.
Spjället på bilden är ett rökgasspjäll. Dess främsta fuktion var att gubbarna förr gick och drog igen spjället så mycket de vågade, samtidigt som de skruvade till dragluckan, för att kunna pyrelda hela natten. Ingen höjdare. Såna spjäll är inte förbjudna, det är nog någon AI som hittat på, däremot är det ingen större panik att det inte fungerar just nu.

Det brukar inte vara svårt att få upp en sån panna, eller rättare sagt det vattenburna värmesystemet den är kopplad till, i temperatur. Gör du ordentliga ilägg varje gång? Om det bara brinner en halvtimme är det nog inte så mycket ved. Lägg i så mycket ved du får plats med!
Draget, alltså syretillförseln till förbränningen, justerar du genom att skruva på reglaget till luckan längst ner, dragluckan. Jag hade börjat med att testa att skruva upp dragluckan för att få bättre fart på elden. Då borde det bli varmare också.
Jag har testat att ha fullt pådrag så man verkligen hör elden tillochmed på ovanvåningen, så mycke ved jag bara kan få in utan att kväva och matat på under hela kvällen, känns ändå som majoriteten av värmen bara flyger ut genom skorstenen. (och även om jag stryper dragluckan så har full vedlast snart försvunnit)

Har du någon bild på hur de spjället ska se ut så jag kan se vad det är jag letar efter? :)

G Gesseman skrev:
Sen när jag googlat lite dock så har jag också hittat att det är förbjudet med spjäl i skorstenen pga risken för kolmonoxidförgiftning.
Nej, det SKA vara ett spjäll, men det ska inte vara tät slutande.
Man bruka säga 10-15% "glapp" när spjället är stängt.

Du kan höra med CTC de var väl de som sålde de där senast.
När du eldar så ska du strypa spjället så att den tändstickslåga sugs in vid den övre runda luckan, men inte slocknar.

Sikta på en rökgastemp vid nysotad panna på ~250C.

Jag hade en sån panna till för ~5 år sedan, de funkar jättebra.

p.s har du kollat så att inte spjället bara lossnat & ligger i rökgaskanalen?
Öppna nedre eldstadsluckan & kika in längs in, där ska det sitta en sotlucka. Ta bort den & lys in med en ficklampa.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det kan vara så att det saknas en baffelplåt i pannan, eftersom du upplever att du eldar för kråkorna. En baffelplåt sitter längst bak i eldstaden och ska bromsa rökgaserna så de får ta en extra kringelikrok innan de går ut i genom det för närvarande frånvarande rökgasspjället och ut i skorstenen. Jag bor inte kvar i det huset, så jag kan tyvärr inte ta några bilder. Men sök på "baffelplåt" så får du se!

Om du eldar fullt, blir det alltså inte varmare än 70 grader i systemet? Kan det vara ett system med stor vattenvolym, som tar tid att värma? Det är ju inte någon hundraprocentig verkningsgrad på en gammal kökspanna. Finns en varmvattenberedare inkopplad i systemet, eller går din vvb på el? Finns en ackumulatortank? Jag vet att vissa satte in en liten ackumulatortank ihop med sin kökspanna.

L lat skrev:
Nej, det SKA vara ett spjäll, men det ska inte vara tät slutande.
Man bruka säga 10-15% "glapp" när spjället är stängt.

Du kan höra med CTC de var väl de som sålde de där senast.
När du eldar så ska du strypa spjället så att den tändstickslåga sugs in vid den övre runda luckan, men inte slocknar.

Sikta på en rökgastemp vid nysotad panna på ~250C.

Jag hade en sån panna till för ~5 år sedan, de funkar jättebra.

p.s har du kollat så att inte spjället bara lossnat & ligger i rökgaskanalen?
Öppna nedre eldstadsluckan & kika in längs in, där ska det sitta en sotlucka. Ta bort den & lys in med en ficklampa.
Öppnade nedersta luckan, tog ut lådan där askan samlas och de ser ut såhär som bild 1 (kanske svårt att se så nära bild men ingen lucka iallafall i bak?)

Andra bilden i mitt första inlägg är från översta luckan. Tog bort gallret där och dubbelkollade så spjället inte låg gömt där under aska eller nått, men de fanns inget där. Kollar man på stången så är det två fästen varav en av fästena har kvar en metalbit av nånting som ser ut att rosta av. Så någon måste ju lyft ut gallret och tagit bort spjälet en gång i tiden antar jag.

• Insidan av en asklåda med aska och sot, visar inga spår av en lucka eller spjäll.
    Skapa konto
  • bild4.jpg
    Skapa konto
Det kan vara så att det saknas en baffelplåt i pannan, eftersom du upplever att du eldar för kråkorna. En baffelplåt sitter längst bak i eldstaden och ska bromsa rökgaserna så de får ta en extra kringelikrok innan de går ut i genom det för närvarande frånvarande rökgasspjället och ut i skorstenen. Jag bor inte kvar i det huset, så jag kan tyvärr inte ta några bilder. Men sök på "baffelplåt" så får du se!

Om du eldar fullt, blir det alltså inte varmare än 70 grader i systemet? Kan det vara ett system med stor vattenvolym, som tar tid att värma? Det är ju inte någon hundraprocentig verkningsgrad på en gammal kökspanna. Finns en varmvattenberedare inkopplad i systemet, eller går din vvb på el? Finns en ackumulatortank? Jag vet att vissa satte in en liten ackumulatortank ihop med sin kökspanna.
mjaa dedär med baffelplåt vet jag inte var de skulle sitta isåfall. Känns mer som i den översta luckan, som är i andra bilden i mitt första inlägg, är det bara hål rakt ut i skorstenen. Är om något finns liksom "bakom kröken" isåfall men antar inte de.

Stor vattenvolym tror jag absolut inte, det är ett fristående system som den värmer upp, bara för elementen i ett hus på 98m2. VVB går på el, ackumulatortank finns ingen.

Nu har jag precis eldat och inte haft koll på elden medans jag skrivit dehär inlägget så elden har hunnit dö och värmen är nere igen :P men det är denna jag kollar värmen på och den kommer inte över 70.

• Termometer på rör visar strax under 70 grader Celsius.
    Skapa konto
G Gesseman skrev:
Andra bilden i mitt första inlägg är från översta luckan. Tog bort gallret där och dubbelkollade så spjället inte låg gömt där under aska eller nått, men de fanns inget där. Kollar man på stången så är det två fästen varav en av fästena har kvar en metalbit av nånting som ser ut att rosta av. Så någon måste ju lyft ut gallret och tagit bort spjälet en gång i tiden antar jag.
Jag har inget minne av att det ens gick att se varken gallret eller rökgasspjället i min panna, så där måste ha suttit en baffelplåt.
Vad som hänt med spjället är svårt att säga, men innanmätet till en vedpanna är en tuff miljö, även för metaller. Kanske struntade någon tidigare husägare i att ersätta det trasiga spjället? Inte för att det hade varit så besvärligt, det är ju bara en måttanpassad metallplatta som sitter på en stång.

G Gesseman skrev:
Öppnade nedersta luckan, tog ut lådan där askan samlas och de ser ut såhär som bild 1 (kanske svårt att se så nära bild men ingen lucka iallafall i bak?)

Här skulle du ha sett en lucka sitta där det är "tandat"
På stången som sticker ned ska spjället sitta.

Som det är nu så går rökgaserna rakt ut utan att göra nån nytta.

Se också till att få till en rökgastermometer!
Även om det blir bökigt där.

Rätt eldat så kommer den vedförbrukning minska med 3/4 delar.

Jag har inget minne av att det ens gick att se varken gallret eller rökgasspjället i min panna, så där måste ha suttit en baffelplåt.
Vad som hänt med spjället är svårt att säga, men innanmätet till en vedpanna är en tuff miljö, även för metaller. Kanske struntade någon tidigare husägare i att ersätta det trasiga spjället? Inte för att det hade varit så besvärligt, det är ju bara en måttanpassad metallplatta som sitter på en stång.
hmm så med andra ord fattas både baffelplåt OCH spjälet? Kanske kan man maila CTC (eller nått annat företag/firma?) så de kan säga exakt hur de faktiskt ska se ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.