Hej,

Vi har ett päronträd som inte är världens vackraste. Tror ni man kan beskära det på något sätt för att det så småningom kanske se lite bättre ut eller är det kört?
Förra året kom det skapligt med päron.
Tacksam för råd var, hur och när jag ska beskära för bästa resultat.
 
  • Päronträd i en trädgård med kala grenar och kringliggande grön gräsmatta. Bakgrund med hus och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett päronträd med kala grenar i en trädgård, omgiven av gräsmatta och några buskar, under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skullr väl inte vara fel att i detta fall anlita ett proffs då det tydligen ger bra skörd. Det ser lite ledset ut. Ett nytt träd innebär ju också ett visst antal års väntan.
 
yonna yonna skrev:
Det skullr väl inte vara fel att i detta fall anlita ett proffs då det tydligen ger bra skörd. Det ser lite ledset ut. Ett nytt träd innebär ju också ett visst antal års väntan.
Tack för svar!
Jo ett nytt träd är nog inget val.
Vi provar helst beskära det ganska kraftigt och hoppas det tar sig, om inte så blir det nog att ta ner.
 
Päronträd växer så där. Kraftig beskärning är inte så bra för päron. De svarar mycket sämre på det än äpple. Men om du inte vill ha trädet så där kan du ju vidta lite åtgärder och även lite mer kraftfulla. Om alternativet är att ta ner det kan man vara lite mer vågad.
Men jag tycker att det du bör börja med är att tunna ut och släppa in mer ljus. Satsa på att behålla grenar med fruktsporrar

Någon har varit lite våldsam ser jag och kapat tjocka grenar där det sedan kommit väldigt mycket skott. Gallra lite bland skotten.

Sedan kan man kanske tänka niwaki när det gäller att forma trädet. Alltså mer på mellanrum och karaktär om det nu har fin blomning och goda päron.
 
Jiji Jiji skrev:
Päronträd växer så där. Kraftig beskärning är inte så bra för päron. De svarar mycket sämre på det än äpple. Men om du inte vill ha trädet så där kan du ju vidta lite åtgärder och även lite mer kraftfulla. Om alternativet är att ta ner det kan man vara lite mer vågad.
Men jag tycker att det du bör börja med är att tunna ut och släppa in mer ljus. Satsa på att behålla grenar med fruktsporrar

Någon har varit lite våldsam ser jag och kapat tjocka grenar där det sedan kommit väldigt mycket skott. Gallra lite bland skotten.

Sedan kan man kanske tänka niwaki när det gäller att forma trädet. Alltså mer på mellanrum och karaktär om det nu har fin blomning och goda päron.
Tack för bra och utförligt svar.
Då lutar det nog åt att vi provar att glesa ur lite. Och som du säger, det kanske ger det mer karaktär.
 
Ni kan gallra lite nu men det kommer att trigga igång mer skott så ta bara några små bitar här och där. Sedan kan ni ta lite till i augusti - september, under förutsättning att det går utan att skada frukten och igen under jan - feb nästa år osv.

Det bästa är att ta lite i taget. Knipsa bort, ta några steg tillbaka och begrunda resultat. Funderar ut hur trädet skulle kunna formas. Det går bra att binda ner grenar eller hänga tyngder i dem också om ni vill framhäva en linje lite mer. Efter några år stabiliseras en sådan gren och håller formen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.