Hej,
Vi har ett päronträd som inte är världens vackraste. Tror ni man kan beskära det på något sätt för att det så småningom kanske se lite bättre ut eller är det kört?
Förra året kom det skapligt med päron.
Tacksam för råd var, hur och när jag ska beskära för bästa resultat.
Vi har ett päronträd som inte är världens vackraste. Tror ni man kan beskära det på något sätt för att det så småningom kanske se lite bättre ut eller är det kört?
Förra året kom det skapligt med päron.
Tacksam för råd var, hur och när jag ska beskära för bästa resultat.
Tack för svar!yonna skrev:
Jo ett nytt träd är nog inget val.
Vi provar helst beskära det ganska kraftigt och hoppas det tar sig, om inte så blir det nog att ta ner.
Päronträd växer så där. Kraftig beskärning är inte så bra för päron. De svarar mycket sämre på det än äpple. Men om du inte vill ha trädet så där kan du ju vidta lite åtgärder och även lite mer kraftfulla. Om alternativet är att ta ner det kan man vara lite mer vågad.
Men jag tycker att det du bör börja med är att tunna ut och släppa in mer ljus. Satsa på att behålla grenar med fruktsporrar
Någon har varit lite våldsam ser jag och kapat tjocka grenar där det sedan kommit väldigt mycket skott. Gallra lite bland skotten.
Sedan kan man kanske tänka niwaki när det gäller att forma trädet. Alltså mer på mellanrum och karaktär om det nu har fin blomning och goda päron.
Men jag tycker att det du bör börja med är att tunna ut och släppa in mer ljus. Satsa på att behålla grenar med fruktsporrar
Någon har varit lite våldsam ser jag och kapat tjocka grenar där det sedan kommit väldigt mycket skott. Gallra lite bland skotten.
Sedan kan man kanske tänka niwaki när det gäller att forma trädet. Alltså mer på mellanrum och karaktär om det nu har fin blomning och goda päron.
Tack för bra och utförligt svar.Jiji skrev:
Päronträd växer så där. Kraftig beskärning är inte så bra för päron. De svarar mycket sämre på det än äpple. Men om du inte vill ha trädet så där kan du ju vidta lite åtgärder och även lite mer kraftfulla. Om alternativet är att ta ner det kan man vara lite mer vågad.
Men jag tycker att det du bör börja med är att tunna ut och släppa in mer ljus. Satsa på att behålla grenar med fruktsporrar
Någon har varit lite våldsam ser jag och kapat tjocka grenar där det sedan kommit väldigt mycket skott. Gallra lite bland skotten.
Sedan kan man kanske tänka niwaki när det gäller att forma trädet. Alltså mer på mellanrum och karaktär om det nu har fin blomning och goda päron.
Då lutar det nog åt att vi provar att glesa ur lite. Och som du säger, det kanske ger det mer karaktär.
Ni kan gallra lite nu men det kommer att trigga igång mer skott så ta bara några små bitar här och där. Sedan kan ni ta lite till i augusti - september, under förutsättning att det går utan att skada frukten och igen under jan - feb nästa år osv.
Det bästa är att ta lite i taget. Knipsa bort, ta några steg tillbaka och begrunda resultat. Funderar ut hur trädet skulle kunna formas. Det går bra att binda ner grenar eller hänga tyngder i dem också om ni vill framhäva en linje lite mer. Efter några år stabiliseras en sådan gren och håller formen.
Det bästa är att ta lite i taget. Knipsa bort, ta några steg tillbaka och begrunda resultat. Funderar ut hur trädet skulle kunna formas. Det går bra att binda ner grenar eller hänga tyngder i dem också om ni vill framhäva en linje lite mer. Efter några år stabiliseras en sådan gren och håller formen.
Klicka här för att svara

