5 128 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Värt att ta vara på 3-fas dieselgenerator?
Det är inte dyrt att renovera om man måste. Men har man kört nödströmstesterna som man skall så är det inga problem med den. 3-fas generatorer är eftertraktade för svetsning med kraftigare svetsar. Man kan bygga in den i en gammal släpvagn eller dyl.
Har handlat en del med begagnade elverk. Gissar på storlek runt 30-35kVA. Värde runt 20.000kr om den kan provkörass vid försäljning. Om den inte kan provköras så är det bara skrotvärde på elverk.
Ett nytt stationärt diesel 3-fas 55kVA går på 100.000kr då med iveko industrimotor.
Ett mobilt går på 25.000 extra.
Ett nytt stationärt diesel 3-fas 55kVA går på 100.000kr då med iveko industrimotor.
Ett mobilt går på 25.000 extra.
En sån där skulle man ha...... då skulle man kunna skaffa en 5 eller 6 kutters listhyvel utan att behöva ha en vansinningt dyr och stor elanslutning som klarar att driva listhyveln de få timmarna man kör den.
Jag hade fungerat på en flatremsdriven listhyvel med kungsaxel driven av kraftuttaget på traktorn....... men en sån där apparat skulle göra det möjligt att ha en nyare och mer avancerad listhyvel.
Jag hade fungerat på en flatremsdriven listhyvel med kungsaxel driven av kraftuttaget på traktorn....... men en sån där apparat skulle göra det möjligt att ha en nyare och mer avancerad listhyvel.
Hahah! jag förstår helt hur det låter! det är så att jag jobbar på flera större entreprenader & på ett utav våra byggen så hjälper vi till att riva ur en större kommersiell byggnad för total ombyggnad & renovering.H Husqvarna220Ac skrev:
ALLT här rivs, det är så löjligt sjukt så det är skrattretande, hade man först tagit hit folk som är intresserade av allt från inredning, byggnadsmaterial, elektronik, ja allt så hade du säkert fått in 1 miljon innan rivningen en påbörjats, jag är helt allvarlig! jag har lyckats rädda en hel del värdefullt ur käftarna på demoleringsmaskinerna men det finns ju en gräns för hur mycket jag kan lagra, har vart tvungen att hyra ett separat förråd för att lagra de saker som jag har tyckt vart mest galet att det ska totaldemoleras.
Från första början när jag såg generatorn så fans det inget tvivel i världen för mig att denna skall sparas och såklart fortsätta användas i byggnaden, när jag fick veta att så var ej fallet så började jag planera för att rädda denna.
Ja, det var jäkligt smart! det var ingen dum idé alls! men vad kostar en 5 eller 6 Kutters listhyvel?H heimlaga skrev:En sån där skulle man ha...... då skulle man kunna skaffa en 5 eller 6 kutters listhyvel utan att behöva ha en vansinningt dyr och stor elanslutning som klarar att driva listhyveln de få timmarna man kör den.
hade man haft dessa 2 ihop så hade man i princip haft en verksamhet!
Renoveringsobjekt brukar dyka upp regelbundet för omkring 20000 kronor. Den billigaste jag har träffat på som ändå var renoverbar var en sexkutterhyvel för 1000 euro jämt. Det blir väl 9000 kronor.Q Q-fot skrev:
En femkutter- eller sexkutterhyvel i gott skick kostar en hel förmögenhet men många industrier bryr sig inte om att reparera dem då de går sönder och därför kan man göra fynd om man kan reparera.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Med dagens växelkurs blir det 10280 devalverade enkronorH heimlaga skrev:Renoveringsobjekt brukar dyka upp regelbundet för omkring 20000 kronor. Den billigaste jag har träffat på som ändå var renoverbar var en sexkutterhyvel för 1000 euro jämt. Det blir väl 9000 kronor.
En femkutter- eller sexkutterhyvel i gott skick kostar en hel förmögenhet men många industrier bryr sig inte om att reparera dem då de går sönder och därför kan man göra fynd om man kan reparera.
Klicka här för att svara