C Cider skrev:
Visste inte att det fanns. Jag ska nog tipsa en vän.
Är det något i den här stilen?
[bild]
Ja precis så! Kalluften värms upp på vägen förbi elementet.

R rufsig skrev:
Ok kanske dum fråga men man kopplar på kallvattnet... Vart tar vattnet vägen sen? Hur blir det ett slutet system liksom.....

Men kan också använda vätskan från kollektorslangen i berg/jordvärmesystem?
Det är vatten från värmepumpens krets. Antingen aktivt kylt från en Luft-Vatten värmepump eller bergvärmens kollektorkrets, så kallad frikyla.
Det är vanligt att koppla med en ventil så man kan köra värme eller kyla men då när man kör kyla inte köra kyla ner i t.ex. golvvärmekretsen

Man kopplar det alltså inte på dricksvattnet om det var det du tänkte?

• Gilla
rufsig
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är vatten från värmepumpens krets. Antingen aktivt kylt från en Luft-Vatten värmepump eller bergvärmens kollektorkrets, så kallad frikyla.
Det är vanligt att koppla med en ventil så man kan köra värme eller kyla men då när man kör kyla inte köra kyla ner i t.ex. golvvärmekretsen

Man kopplar det alltså inte på dricksvattnet om det var det du tänkte?
Ja det var det jag inte fick ihop. Tack då förstår jag. Kan man använda vattnet i det vattenburna radiatorsystemet på övervåningen? Sen kan man ju bara lägga en kondensslang ut till hängrännan genom väggen tänker jag.

R rufsig skrev:
Ja det var det jag inte fick ihop. Tack då förstår jag. Kan man använda vattnet i det vattenburna radiatorsystemet på övervåningen? Sen kan man ju bara lägga en kondensslang ut till hängrännan genom väggen tänker jag.
Du kan inte använda rad-kretsen till kyla då du får kondens/vattenskador i fastigheten. Rör med diffusionstät isolering bör det vara, när varm luft möter kall yta får du fuktutfällning/kondens därför skall det vara isolerat. Man har ju samma problem med kall luft i vent system men där tillkommer problem med mer rör, större rör och mer komplicerad anläggning.

• Gilla
rufsig
  • Laddar…
Fått en till offert nu, den första vi fick var på 118 000:- efter rot

Offert nr 2:
Till- & frånluftsventilation med värmeåtervinning
Ventilationsaggregat Flexit Nordic CL3(lågenergifläktar) placeras på vinden.
Ventilationsaggregatet monteras med vibrationsdämpning anpassad för
placering.Tilluftsventilation dras till sovrum, vardagsrum och vistelserum. Frånluftsventilation
dras från kök, WC, badrum, tvättstuga och biutrymmen. Ventilationskanaler på vind och
kallutrymmen isoleras med 100 mm isolering. Ljuddämpare monteras på aggregat för minskad
ljudnivå samt för att förhindra stomljud. Ljuddämpare monteras även vid till- och frånluftsdon
för minskad överhörning mellan rum. Elinstallation av behöring elektriker samt håltagning
ingår vid behov. Luftflöden injusteras.
Originalfilter måste användas samt bytas regelbundet (1-2 ggr per år) under garantitiden. För
att beställa filter till ditt ventilationsaggregat vänligen besök www.hemkomfort.se alt. kontakta
oss. Det är även möjligt att teckna ett filterabonnemang.
Om övriga tilläggsarbeten önskas utöver ovanstående debiteras detta med 650 kr/tim inkl.
moms(minus 30% vid ROT-arbeten) samt material.
Se fördelarna med ett FTX system.
http://www.svenskventilation.se/publikation/bra-inomhusluft-dygnet-runt/
Pris: 92 000 kr (inkl moms) Varav arbete: 41 400 kr. Material: 50 600 kr.
Med beviljat ROT-avdrag:
Pris: 79 580 kr (inkl moms) Varav arbete efter ROT avdrag: 28 980 kr. Material: 50 600 kr.
Garanti
Tre års garanti lämnas på installation samt på material.
Fem års garanti lämnas på Flexit ventilationsaggregat*.
*Flexit originalfilter måste köpas av Hemkomfort AB samt bytas regelbundet (1-2 ggr per år)
under garantitiden. För att beställa filter till ditt ventilationsaggregat vänligen besök
www.hemkomfort.se alt. kontakta oss. Det är även möjligt att teckna ett filterabonneman

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A Ace83 skrev:

Offert nr 2:
placering.Tilluftsventilation dras till sovrum, vardagsrum och vistelserum. Frånluftsventilation
dras från kök, WC, badrum, tvättstuga och biutrymmen. Ventilationskanaler på vind och
kallutrymmen isoleras med 100 mm isolering. Ljuddämpare monteras på aggregat för minskad
ljudnivå samt för att förhindra stomljud. Ljuddämpare monteras även vid till- och frånluftsdon
för minskad överhörning mellan rum. Elinstallation av behöring elektriker samt håltagning
Originalfilter måste användas samt bytas regelbundet (1-2 ggr per år) under garantitiden. För
att beställa filter till ditt ventilationsaggregat vänligen besök www.hemkomfort.se alt. kontakta
Om övriga tilläggsarbeten önskas utöver ovanstående debiteras detta med 650 kr/tim inkl.
[länk]
Med beviljat ROT-avdrag:
Pris: 79 580 kr (inkl moms) Varav arbete efter ROT avdrag: 28 980 kr. Material: 50 600 kr.
Garanti
*Flexit originalfilter måste köpas av Hemkomfort AB samt bytas regelbundet (1-2 ggr per år)
under garantitiden. För att beställa filter till ditt ventilationsaggregat vänligen besök
www.hemkomfort.se alt. kontakta oss. Det är även möjligt att teckna ett filterabonneman
Ser rimligt ut, utan att veta exakt. Bra att de visar material- och arbetskostnad separat. Då kan man se själv vad saker kostar och bedöma rimligheten i offerten

P
Vad för isolering är det? Gissar på 100mm strumpa och inte lammellmatta. Och som jag frågat i annan tråd tidigare utan att få svar, är 100mm strumpa fullvärdig ventilationsisolering på kallvind?

P
Och överväg ljuddämpare på uteluft och avluft också, samt även kondensisolering på dessa kanaler.

Försök få till flexstos eller slang mellan aggregat och ljuddämparna mot tilluft och frånluft då det minskar risken att stomljud förs vidare till kanalrören.

A Ace83 skrev:

Offert nr 2:
[länk]
Med beviljat ROT-avdrag:
Garanti
Hur stort hus har du? Aggregatet skall max i kanske 155-160kvm (lite beroende på kanaltryckfall) , många gånger väljs lite små aggregat och kanaler för att hamna rätt i pris.

Å Åbyfor skrev:
Hur stort hus har du? Aggregatet skall max i kanske 155-160kvm (lite beroende på kanaltryckfall) , många gånger väljs lite små aggregat och kanaler för att hamna rätt i pris.
136m2

• Gilla
Åbyfor
  • Laddar…
Idag blev ftx systemet installerat, man märkte ganska omgående att luften känns "fräschare".

Nu är det första natten med ftx, och vi är vana att det är helt knäpptyst i sovrummen. Det som man hör nu är ett svagt luftbrus från tilluftsventilen i taket. Kan man på nått sätt få bort detta på nått enkelt sätt?

Sänka hastigheten på fläkten något under natten?
Sätta in innospjäll? Bara att sätta in dem utan att det påverkar luftflödet mm?
FTX systemets delar med runda tilluftsventiler och spjäll, tänkta för ventilationssystem i hemmet.

Först behöver du kolla om det är ventilen eller fläkten som låter. Jag är uppvuxen i ett hus med 160mm ventiler och har 100mm i mitt hus. Dom mindre donen får högre lufthastighet och skapar mer brus. Sen finns det olika tysta don. Sitter tallriken lite snett kan det påverka ljudet så jag skulle ta en stol och pilla lite på ventilen för att se om ljudet förändras

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
I mitt hus är tilluftsdonen av tallrikstyp och har en 2 mm spalt till öppning. Vid normalflöde väser det genom spalten, men blir betydligt mindre om jag drar ner fläkthastigheten. Notera att norm-värden för luftomsättning (som din anläggning troligen är inställd på) är rätt stort, speciellt om man är få i hushållet. Husets arkitektur (öppen/sluten planlösning m.m.) påverkar också behovet av luftomsättning. Tips: Skruva ut eller ta bort tilluftsdonet i ditt sovrum. Om det blir tystare, så är det tilluftsdonet som väser. Om det fortfarande är ljud av lägre frekvens gäller det att spåra var i systemet det uppstår. Den ljuddämpare du har, bromsar luften lite, beroende hur många segment du tar bort. Jag har satt dem på olika ställen i mitt system, bl.a. vid t-kopplingar och någon 90° böj. Då har jag tagit bort hälften och satt 2 i rad, där hålen hamnat förskjutna med ca 200 mm emellan.
Återkom när du har kollat vidare!

Idag är det väldigt varmt ute, och uppe på vinden där ftxn står är det vääldigt varmt. Jag tycker att man hör dovt ljud i vardagsrummet typ brummande. Är detta pga det är så varmt uppe på vinden? Typ den måste jobba hårdare? Inställt att den ska skjuta in 17gradig luft

Ftxn står ovanför i slutet av vardagsrummet

Nej, FTX aggregatet brukar inte ha någon värmepump inbyggd utan det är bara fläktarna som går som vanligt. Är FTX aggregatet du har kopplat på aktiv kyla eller frikyla?

Aggregatet brummar lite typ som ett torkskåp om det är ovanför ett rum kan det höras genom lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.