L lostinsweden skrev:
Läst nys om de här system till äldre hus men vet inte om de är bra:
[länk]
Jämför vilka aggregat som ger mest bang-for-the-buck
L lostinsweden skrev:
Läst nys om de här system till äldre hus men vet inte om de är bra:
[länk]
Läge att kolla lite tester, t.ex. här http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/ftx-aggregat/ftx-aggregat-hus-med-130-m-boyta/ sedan en gammal tråd här https://www.byggahus.se/varme/pris-ftx-ventilation Aggregaten och materialet är inte så dyrt, sä kan du fixa grovgörat själv, dvs ta upp hål och förbereda för fläkinstallatören, så sparar du. Det finns hela kit att köpa för GDS.folk. Jag köpte alla delar löst efter egna ritningar, men t.ex. dessa har byggsatser https://soliduct.se/ventilationsbyg...02zKEXzAh-umjYZMNgMSUKY7_tJUfX1UaAqoWEALw_wcB

A Ace83 skrev:
Exakt, vill inte ha något system som brummar och låter
ja sätt ljuddämpare vid varje don, det är det värt!

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Har FTX i huset. Det är en HERU 100S. Jag är lite besviken på att drivremmen kan gå sönder efter bara några år. Det är annars bra med en roterande värmeväxlare, som återvinner när det behövs och låter bli när det inte behövs, t.ex. när det är högsommar och jättevarmt i huset, medan uteluften svalnar. Det finns också en funktion som ska blåsa in lite extra nattluft under varma nätter, men den räcker inte riktigt till: då skulle det behövas något mer som kyler.

Frisk luft är den stora vinsten. FTX:en ger mig mycket mer energi och välbefinnande, om jag jämför med luften i hus med dålig ventilation.

En annan fördel är att FTX torkar tvätten. Vi är 2 personer på dryga 100 m² och har en liten tvättmaskin som tar 5 kg. Idag (1 maj) regnar det och jag har hängt upp 2 maskiners tvätt inomhus, främst i rummen med frånluft. Då brukar luftfuktigheten öka till lite över 60% under några timmar och går sedan ner igen. Det fungerar perfekt. (En familj med barn skulle kanske komplettera med en tumlare ändå, men det är alltid bra att ha flera möjligheter att välja på.)

Värt att veta är att det kan låta. Har man otur så kan resonans uppstå. Jag hade lite otur med detta genom att ljudet fortplantade sig via kattvinden/golvbjälklag ned i hallen där det blev för mycket oljud. Men jag löste detta genom att jag helt sonika hängde upp aggregatet i takbjälkarna medelst stålband ca 1 cm ovanför golvet. Ljudet försvann när jag väl fick aggregatet att "sväva". Man kan jobba med olika varianter av ljudabsorbenter också om man får problemet.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi har tätat till ett självdragshus från -63 med moderna fönster. Därför byggde vi in mekanisk frånluft till kök och badrum. Friskluftsintag i sovrum. Genom att dessa går i ett tunt metallbläck bakom elementen så får vi faktiskt inget märkbart kallras. Inte ens på vintern. Så hittills har vi inte behövt ftx kvalitetsmässigt och besparingsmässigt går det som sagt inte att räkna hem.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi installera FTX ett heru 130ec2. för lufte miljön var ganska kass i huset, själv drag med en fläkt på toan.

de enda jag kan säga är att de är värt pengarna varje dag!! Slipp du att all kall luft kommer på golvet, kall luft sjunker och varm luft stiger.
kom bara ihåg att isolera allt mycket så du inte tappar värme på vintern och ljuddämpare vid varje rum plus några stora ljuddämpare även vid aggregatet så hörs de inte nånting. Vi har knäpp tyst, dock hör man våran nya samsung kyl och frys:(

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Installerade FTX 140m2, normalplan + källare hösten 2019. Swegon Casa R5-H placering vind, utsug/intag genom tak, så de fick bygga en skorsten och ta dit en plåtis för att klä in den. Full kondensisolering på inkommande rör för Frikyla.
Typ 105tusen efter rot, sedan tillkom lite extra kostnader för kylbatteri till frikylan etc.
Gjordes av hemkomfort i Stockholm, riktigt nöjd.
Vilken skillnad de blev på inomhusklimatet!
Kondensisolerade tilluftskanaler? Min byggare frågade mig inte om det så jag har oisolerade kanaler. Och då kan jag tydligen inte installera kylbatteri :(

Kör du inte kallare än ca16 grader brukar det inte behövas. Men en fläktkonvektor är alltid bättre

elpaco elpaco skrev:
Vi har tätat till ett självdragshus från -63 med moderna fönster. Därför byggde vi in mekanisk frånluft till kök och badrum. Friskluftsintag i sovrum. Genom att dessa går i ett tunt metallbläck bakom elementen så får vi faktiskt inget märkbart kallras. Inte ens på vintern. Så hittills har vi inte behövt ftx kvalitetsmässigt och besparingsmässigt går det som sagt inte att räkna hem.
Det är också en bra lösning. Ungefär vad vi skulle ha valt om det inte redan funnits FTX när vi köpte huset.
Exakt hur ser det ut med friskluften och metallblecket?

C Cider skrev:
Det är också en bra lösning. Ungefär vad vi skulle ha valt om det inte redan funnits FTX när vi köpte huset.
Exakt hur ser det ut med friskluften och metallblecket?
Hur menar du? Det är en grund men bred kasett som ryms bakom elementet. Den leder luften från precis nedom fönsterblecket till under elementet.

R rufsig skrev:
Kondensisolerade tilluftskanaler? Min byggare frågade mig inte om det så jag har oisolerade kanaler. Och då kan jag tydligen inte installera kylbatteri :(
Jag satte en luft-luft på vån 2 så kalluften rinner ner på 1:a vån. Satte ner FTX så den värmeväxlar (rotor snurrar) när inneluften är kallare än uteluften. Då kyls inkommande luft. Efter ngn dag är hela huset jämt nedkylt.

P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kör du inte kallare än ca16 grader brukar det inte behövas. Men en fläktkonvektor är alltid bättre
Har för mig att det finns inbyggd övervakning på Heru-aggregaten så de inte kan blåsa in kallare än 15 grader.
Och konvektor är förstås bäst för ändamålet.

elpaco elpaco skrev:
Hur menar du? Det är en grund men bred kasett som ryms bakom elementet. Den leder luften från precis nedom fönsterblecket till under elementet.
Visste inte att det fanns. Jag ska nog tipsa en vän.
Är det något i den här stilen?
Schematisk illustration av ventilationssystem med kalluftsintag och varm luftutsläpp.

P pemu skrev:
Har för mig att det finns inbyggd övervakning på Heru-aggregaten så de inte kan blåsa in kallare än 15 grader.
Och konvektor är förstås bäst för ändamålet.
De flesta FTX har en elslinga eller inbyggd vattenradiator som tillval. Jag valde elslinga (1kW) för de dagar det är minusgrader ute.Man ställer då min inkommade temperatur och slingan kopplar in vid behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.