A Ace83 skrev:
Idag är det väldigt varmt ute, och uppe på vinden där ftxn står är det vääldigt varmt. Jag tycker att man hör dovt ljud i vardagsrummet typ brummande. Är detta pga det är så varmt uppe på vinden? Typ den måste jobba hårdare? Inställt att den ska skjuta in 17gradig luft

Ftxn står ovanför i slutet av vardagsrummet
Är aggregatet isolerad från stommen? Om det ligger på golvet, att det är ngn form av ljudisolering under, eller om den hänger i takstolar att det är mjuk upphängning.

Ligger på golvet, anledning till att jag frågar om det kan bero på att det är varmt på vinden är att jag inte noterade ljudet igår när det inte var lika varmt ute

• Ventilationsenhet på vinden med isolerade rör och elektriska kablar på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat på vindsgolv med isolerade rör och elledningar i en mörk vindenmiljö.
    Skapa konto
  • Närbild på en apparatfot på ett trägolv som kan förknippas med värmerelaterade ljudfrågor.
    Skapa konto
Redigerat:
Det har inte med värmen i sig att göra om inte aggregatet kör i forcerat läge. Troligtvis finns det en del att hämta om man avvibrerar aggregatet fråg golvet. Lägga det på en markisoleringsskiva är vanligt

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det har inte med värmen i sig att göra om inte aggregatet kör i forcerat läge. Troligtvis finns det en del att hämta om man avvibrerar aggregatet fråg golvet. Lägga det på en markisoleringsskiva är vanligt
Det här är direkt fel! Man kan inte ha hårda gummikutsar avsedda för betonggolv. Du överför stomljudet i stort sett odämpat till golvet: Du kan prova att vika ett liggunderlag på mitten och lägga under hela aggregatet. Funkar det, hör av dig igen, så ska jag leta upp en lämplig gummimatta i något skumgummi som kommer att funka. Isolerskiva skräpar ner med fibrer som lossnar efter hand.F.ö. är det rätt att ha mjuka ljuddämpare till rören som du har. Det dämpar ljudet från fläktarna.

banjoragge banjoragge skrev:
Det här är direkt fel! Man kan inte ha hårda gummikutsar avsedda för betonggolv. Du överför stomljudet i stort sett odämpat till golvet: Du kan prova att vika ett liggunderlag på mitten och lägga under hela aggregatet. Funkar det, hör av dig igen, så ska jag leta upp en lämplig gummimatta i något skumgummi som kommer att funka. Isolerskiva skräpar ner med fibrer som lossnar efter hand.F.ö. är det rätt att ha mjuka ljuddämpare till rören som du har. Det dämpar ljudet från fläktarna.
banjoragge banjoragge skrev:
Vad ska det vara för gummikutsar?

Nu såhär på kvällen när det är tyst låter det verkligen som att en tvättmaskin står på vinden. Typ som ett dunkande resonansljud, jättestörande.

Kan det ha med saken att göra att ni har en vägghängd modell om är monterad liggande?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lossa aggregatet och lägg under något mjukt som du har till hands för test. Liggunderlag, madrass kuddar etc så kan du se om det är källan vilket det låter som

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det ha med saken att göra att ni har en vägghängd modell om är monterad liggande?
Är en flexit nordic cl3, ska ju även kunnas monteras liggande

"Aggregatet har låg bygghöjd och passar för takmontering och den kompakta designen gör aggregatet lättplacerat samt att CL3 även kan placeras i kallt utrymme. Flexit CL3 kan placeras under innertaket, på vinden, på väggen eller liggande på rygg

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Lossa aggregatet och lägg under något mjukt som du har till hands för test. Liggunderlag, madrass kuddar etc så kan du se om det är källan vilket det låter som
Ska se vad ventfirman säger först, detta känns inte ok iaf. Det hörs ganska tydligt genom taket där den står på vinden.

Redigerat:
En annan fråga

I huset är det nu ca 27grader
17 grader utomhus

Systemet är inställt på att tilluften är 17 grader

Borde inte då huset hållas svalare då den ska pumpa in 17 graders luft?

Står att man kan aktivera fri /nattkyla i deras app, hur fungerar detta? Den tar in kall ute luft och kyler ner huset?
Flexit GO finns också möjlighet att aktivera funktionen fri-/nattkyla.

Redigerat:
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
En annan fråga

17 grader utomhus

Står att man kan aktivera fri /nattkyla i deras app, hur fungerar detta? Den tar in kall ute luft och kyler ner huset?
A Ace83 skrev:
En annan fråga

17 grader utomhus

Ställ in det! Kolla i broschyren hur det funkar.
”Nattetid, när inomhusluften är varmare än uteluften, kyler den kallare uteluften bostaden - dvs sommarnattkyla.
Denna funktion aktiveras i appen Flexit GO vid behov”

A Ace83 skrev:
En annan fråga

17 grader utomhus

Efter sommaren 2018, då mitt välisolerade hus (Ytongblock i ytter- och innerväggar och Ekofibrer i tak) blev uppvärmt efter hand, och nätterna inte räckte till för att kyla ner huset så installerade jag en luft-luftvärmepump på 2:a våningen. FTX-en kan både återvinna värme och kyla. På vintern: kallare ute än inne =>värmeåtervinning- På sommaren: varmare ute än inne (med AC på)=>kalluftåtervinning. Jag blev förvånad hur effektivt det blev. Låg driftskostnad och jämn temperatur i hela huset. Om du vill göra detta, kontakta Flexit för info om inställningar. Du är också välkommen att höra av dig direkt till mig.

Nu var ventfirman här och satte dit bitar av isoleringskiva under fötterna. Får se ikväll när det är lite tystare i huset om det hjälper.

Isoleringskiva placerad under apparat för ljudisolering på trägolv.
Skapa konto
Ventilationsenhet monterad på isoleringskiva för vibrationsdämpning på vindsbjälklag.
Skapa konto

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
P
Tips, lägg en tunn skiva av någonting direkt under fötterna för att fördela fötternas vikt över större yta. Annars finns risk att fötterna med tiden vibrerar ner i isoleringen. Är ju iofs inte värre än att aggregatet ligger direkt mot isoleringen vilket också funkar.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.