A Ace83 skrev:
Nu var ventfirman här och satte dit bitar av isoleringskiva under fötterna. Får se ikväll när det är lite tystare i huset om det hjälper.

[bild] [bild]
Kommer att funka, men det kommer att lossna fibrer från skivan. Kanske inte gör något.
 
Om det nu inte är vibrationerna som skapar brummandet. Utan att det är själva ljudet från aggregatet man hör från vinden.

Hur löser man detta isf? Ljudisolera taket?

På bilden ser ni var aggregatet sitter, bäst skulle ju vara om den satt ovanför tvättstugan. Men där sitter vindsluckan. Grönmarkerat är tillbygnad och garage med platt garagetak.

Ventilationsaggregat placerat på ett vindsbjälklag med synliga isolerade rör och en öppen vindslucka i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över ett hus med markeringar; aggregatets placering visas vid vardagsrummet, tillbyggnad och garage grönt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kolla ett par nätter innan du börjar med nästa åtgärd. Har du provat att sänka fläkthastigheten under natten? Jag gjorde så innan jag byggde om mitt och satte in fler ljuddämpare i systemet.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Kolla ett par nätter innan du börjar med nästa åtgärd. Har du provat att sänka fläkthastigheten under natten? Jag gjorde så innan jag byggde om mitt och satte in fler ljuddämpare i systemet.
Nej jag har inte testat sänka hastigheten än, får se först om denna åtgärd hjälper något.

De som installerade sa att man inte ska ändra hastighet för ofta, det sliter på kullagrena enligt dem.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Nej jag har inte testat sänka hastigheten än, får se först om denna åtgärd hjälper något.

De som installerade sa att man inte ska ändra hastighet för ofta, det sliter på kullagrena enligt dem.
På vilket sätt då? Under de ca 50 år jag varit konstruktör och felanalytiker, har jag aldrig sett något sådant. Fråga dem vad som händer
 
Är det mkt jobb att flytta ett sånt här aggregat typ 2-3 m?
 
A Ace83 skrev:
Är det mkt jobb att flytta ett sånt här aggregat typ 2-3 m?
Beror på hur van du är. Kolla hur det ser ut med rör och ljuddämpare så kan du nogbilda did en uppfattning. Kolla så du inte sabbar ev. garati på jobbet eller aggregatet.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Beror på hur van du är. Kolla hur det ser ut med rör och ljuddämpare så kan du nogbilda did en uppfattning. Kolla så du inte sabbar ev. garati på jobbet eller aggregatet.
Jag tänkte inte ge mig på att göra det själv, tänkte om ventfirman skulle göra det. Vet inte hur de ställer sig till att eventuellt flytta aggregatet utan ytterligare kostnad. Därför jag undrar om det krävs mkt jobb. De installerade allt för ca 2 dagar sen
 
A Ace83 skrev:
Jag tänkte inte ge mig på att göra det själv, tänkte om ventfirman skulle göra det. Vet inte hur de ställer sig till att eventuellt flytta aggregatet utan ytterligare kostnad. Därför jag undrar om det krävs mkt jobb. De installerade allt för ca 2 dagar sen
Skulle tro att de behöver 1dag.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Skulle tro att de behöver 1dag.
De installerade allt på 2 dagar, borde väl inte ta en dag för att "bara" flytta aggregatet?
 
A Ace83 skrev:
De installerade allt på 2 dagar, borde väl inte ta en dag för att "bara" flytta aggregatet?
De ska plocka ner en del och göra om. De kanske behöver ändra/lägga nya rör en bit. Plus resor till dig och kanske köpa delar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Märker nu att det låter i princip lika mycket som förut i vardagsrummet. Tycker även att man hör "brumljudet" i ett av sovrummen men mindre än i vardagsrummet.
 
Kan du se nån % eller varvtal på fläktarna? Tänker om det är ett för "litet" aggregat som får jobba lite hårt?
 
R Runnis skrev:
Kan du se nån % eller varvtal på fläktarna? Tänker om det är ett för "litet" aggregat som får jobba lite hårt?
Just nu kör jag på frikyla eftersom det varit så varmt ute, så ville få ner tempen i sovrummen. Då går systemet in i " high" läge.

Skärmklipp från driftinformationsapp som visar temperaturer och fläktvarvtal i ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ventilationsapp som visar fläktinställningar med 'High' läge satt till 100%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng av det läget och kör normalt så ska det bli tystare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.