55 198 läst ·
243 svar
55k läst
243 svar
Värt att installera FTX
Ja alltså på den nya installationen? Men det verkar lite högt då jag betalade 150' för 330Kvm hus med två våningar.Mitt installerades av Polygon. Fast nere i Skåne.A Ace83 skrev:
PAX-fläktar på toa/bad är bara ett komplement för att evakuera en begränsat utrymme. Deras påverkan på övriga utrymme lär vara begränsad. En variant är att du kopplar in en kanalfläkt på frånluftsventilationen. Den har då större effekt en pax-grejorna och kommer att suga ut och därmed dra in mer uteluft. Dock utan värmeväxlarfunktionen som finns i ett FTX-system.
Sagt med min lekamannakunskap.
Sagt med min lekamannakunskap.
Installerade FTX 140m2, normalplan + källare hösten 2019. Swegon Casa R5-H placering vind, utsug/intag genom tak, så de fick bygga en skorsten och ta dit en plåtis för att klä in den. Full kondensisolering på inkommande rör för Frikyla.
Typ 105tusen efter rot, sedan tillkom lite extra kostnader för kylbatteri till frikylan etc.
Gjordes av hemkomfort i Stockholm, riktigt nöjd.
Vilken skillnad de blev på inomhusklimatet!
Typ 105tusen efter rot, sedan tillkom lite extra kostnader för kylbatteri till frikylan etc.
Gjordes av hemkomfort i Stockholm, riktigt nöjd.
Vilken skillnad de blev på inomhusklimatet!
Jag vet inte vad du baserar dina påståenden på, men det blir inte per automatik "problem" på vintern utan eftervärme, inte heller en merkostnad då det inte är 100 % verkningsgrad. Verkningsgrad i självfrag är 0%, eftervärme är bara dyrt om den går på direktel och effektivare uppvärmningslälla finns.
E etompau skrev:Det ska vara standard. Annars blir det problem på vintern och vid minusgrader. Dock vill man i det längsta undvika att använda denna tillsatsvärme, detta pga elförbrukningen.
En reflektion, hus från 70-talet är inte kända för att vara de mest energieffektiva och varma husen. Byggstandarden och principen utgick från billig elvärme som kunde brassas på när det blev kallt. 20 öre/kWh all inclusive, gav denna möjlighet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visserligen 10 år sedan, och priserna har ökat, med då kostade vårtA Ace83 skrev:
FTX-aggregat 17.369 kr hos Alig Ventilation
Ventilationsrör inkl takhuv mm: 10.390 kr hos Soliduct
Montering tillkommer naturligtvis, och är inte separat specat hos vår byggare.
Ja, tiderna och priserna förändras
FTX är fantastiskt bra för inomhusluften. Jag kan inte mäta mig till om jag sparat några kronor men luften blir kanon, ev något torr. Ca 20%RH vintertid.
Se till att rören isoleras ordentligt om de läggs på kallvind för att minimera kallras från ventilationen. Om det går, lägg rören direkt på glespanelen för innertaket / under befintlig isolering. Det går åt hysteriskt mycket isolering om rören läggs ovanför befintlig isolering om du vill minimera kallras och förluster. Lägg på minst 15cm formstabil rörisolering alt. 25cm vanlig isolering.
Ca 50tkr kostade installationen mig varav ovk kostade 5tkr och anmälan 3tkr.
Skulle jag göra om det idag skulle jag ej anmäla till kommunen och hyra utrustning för att ställa in systemet själv.
Jag skulle även köpt in ett större aggregat för att få ned fläktvarvtalet.
Heru 100S är för litet för 95+95kvm men uppfyller Östbergs krav om max 75% fläktvarvtal kontinuerligt.
Se till att rören isoleras ordentligt om de läggs på kallvind för att minimera kallras från ventilationen. Om det går, lägg rören direkt på glespanelen för innertaket / under befintlig isolering. Det går åt hysteriskt mycket isolering om rören läggs ovanför befintlig isolering om du vill minimera kallras och förluster. Lägg på minst 15cm formstabil rörisolering alt. 25cm vanlig isolering.
Ca 50tkr kostade installationen mig varav ovk kostade 5tkr och anmälan 3tkr.
Skulle jag göra om det idag skulle jag ej anmäla till kommunen och hyra utrustning för att ställa in systemet själv.
Jag skulle även köpt in ett större aggregat för att få ned fläktvarvtalet.
Heru 100S är för litet för 95+95kvm men uppfyller Östbergs krav om max 75% fläktvarvtal kontinuerligt.
Redigerat:
Jag installerade ftx på egen hand i vårt förra hus från 1937. Det blev en kanonbra investering med tanke på återvunnen värme etc den enda nackdelen som blev var att det blev väldigt torr luft så växter är bra att ha i huset som balanserar. Kostnaden för hela systemet för landade på 55 000kr. Aggregat Installerat på vinden och sedan drog rör ner till bottenvåning, övervåning och ända ner till källaren. Det som vi uppskattade mest var att ha både inluft och utluft i det stora badrummet.
Jag är på gång att installera FTX i mitt hus som är 169 m² i 1½ plan. Huset har frånluftsvärmepump idag så stora delar av frånluftssystemet finns redan klart, men jag har tänkt göra om delar av frånluftsystemet ändå för att minska tryckfall och bullerrisk. Dessutom kommer jag att installera kyla, så alla tilluftkanaler kommer att behöva isoleras.
Har gjort en materialspec som är på knappt 60 000 kr. Då ingår ett Heru 160 S EC (som någon skrev är 130-modellen utgående och inget man bör satsa på enligt mig) och ett kylbatteri. Saknas gör byggmaterial för golvläggning på vinden, inklädning av nya schakt, hyra av skylift mm. Min lösning är inte den billigaste, men detta projekt är mer kul än lönsamt.
Har tänkt att göra i princip allt arbete själv. Är inte överdrivet händig, men det är kul att lära sig. Tid finns det gott om när man inte får träffa andra eller resa.
Mitt svar på trådstartarens fråga:
Ja, det kommer att bli stor skillnad på luftkvaliteten. Värmefördelningen blir nog bättre, men ingen stor skillnad mot tidigare.
Har gjort en materialspec som är på knappt 60 000 kr. Då ingår ett Heru 160 S EC (som någon skrev är 130-modellen utgående och inget man bör satsa på enligt mig) och ett kylbatteri. Saknas gör byggmaterial för golvläggning på vinden, inklädning av nya schakt, hyra av skylift mm. Min lösning är inte den billigaste, men detta projekt är mer kul än lönsamt.
Har tänkt att göra i princip allt arbete själv. Är inte överdrivet händig, men det är kul att lära sig. Tid finns det gott om när man inte får träffa andra eller resa.
Ja, det kommer att bli stor skillnad på luftkvaliteten. Värmefördelningen blir nog bättre, men ingen stor skillnad mot tidigare.
Jo det går nog att lösa, jag har en stor tvättstuga, men man kommer inte åt på vinden att dra rör, eller det skulle väl iofs vara om firman har en anställd liten asiat ... man skulle behöva riva upp hela taket för att komma åt tror jag, det går väl iofs att kombinera med takbyte (som ska göras inom 5-10 år ändå)KnockOnWood skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Vad byter du till för värmesystem?P Per L skrev:Jag är på gång att installera FTX i mitt hus som är 169 m² i 1½ plan. Huset har frånluftsvärmepump idag så stora delar av frånluftssystemet finns redan klart, men jag har tänkt göra om delar av frånluftsystemet ändå för att minska tryckfall och bullerrisk. Dessutom kommer jag att installera kyla, så alla tilluftkanaler kommer att behöva isoleras.