H Husqvarna220Ac skrev:
Lagren är vanliga standardlager, som finns att köpa på ”stan”, knacka ut dem och ta med dem, alt se om det går att läsa på dem.

Kolla baksidan på trumman, så den inte spruckit som för mig..
Tack, ska prova att knacka hårdare ....

Visserligen har jag kvar min maskin, lagren kändes kanonbra, men ändå 7år gammal maskin, googla, finns säkert nåt på tuben..

Nyfniken Nyfniken skrev:
Och ja, såhär i backspegeln så hade det varit lättare att byta maskin redan från början, men nu är helvetet i smådelar så nu står hedern på spel. :p
Hedern har jag kvar. Såhär ett halvår senare tuffar maskinen på som om ingenting hade hänt. (y)

Fick hem en sådan här på posten idag. Ska bli spännande om jag lyckas med bytet.
Det sitter visst ett nytt värmeelement monterat i och så kom det med 3 skruvar och en slangklämma :)
Ny värmepump till torktumlare med skruvar och slangklämma på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny värmeelement monterad på en apparat, med tre skruvar och en slangklämma på bordet.
Skapa konto

Ganska jobbigt var det allt men gick rätt bra ändå.
Nu går den fint igen :)

Öppen tvättmaskin visar interna komponenter och mekanik efter reparation.
Skapa konto

Reparation av tvättmaskin med öppet chassi och synlig trumma och komponenter på betonggolv.
Skapa konto

Öppen tvättmaskin liggandes på golvet, framvisar inre komponenter efter reparation.
Skapa konto

Tvättmaskin i funktion med digital display som visar inställningar och tid.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 7 till
  • Laddar…
Jag har precis gjort detta och det var bland det jävligaste servicen jag har gjort. Också en Boschmaskin.

I mitt fall delade jag på trumman, pressade ut gamla lager och pressade in nya plus tätning (OEM SKF lager). Bytte dämpare och gummitätning i samma veva.

Med facit i hand skulle jag köpt en ny trumma eller ny maskin 😁 Jag började 10 och var klar vid midnatt.

Logixx 8. 15 år har lämnat en hel del avlagringar. Jag fick spola länge med högtryckstvätt. Jag tror att orsaken till att lagret gick sönder är att packboxen började läcka och vatten kom in i lagret.

Kollade på en Youtubevideo och de rekommenderade att man även använder packningssilikon på O-ringen till trumman så jag gjorde det. Jag använde gamla lager för att knacka in de nya.

Nästa gång något går sönder slänger jag den. 😁

• Två delar av en tvättmaskintrumma på golvet, en inre och en yttre del, avsedda för rengöring och underhåll.
    Skapa konto
  • Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Ska man meka tvättmaskin vill man nog helst ha en lyft där man kan lyfta upp den i vettig arbetshöjd och kanske dessutom rotera den.

Z Zakalwe skrev:
Logixx 8. 15 år har lämnat en hel del avlagringar. Jag fick spola länge med högtryckstvätt. Jag tror att orsaken till att lagret gick sönder är att packboxen började läcka och vatten kom in i lagret.

Kollade på en Youtubevideo och de rekommenderade att man även använder packningssilikon på O-ringen till trumman så jag gjorde det. Jag använde gamla lager för att knacka in de nya.

Nästa gång något går sönder slänger jag den. 😁
packningssilikon är direkt olämpligt

Jag hade O-ringen kvar. Än så länge läcker den inte. Men jag gör det aldrig igen.

Z Zakalwe skrev:
Jag hade O-ringen kvar. Än så länge läcker den inte. Men jag gör det aldrig igen.
packningssilikon är till för ersättning av plana packningar och fasta ytor

du har en cirkulär roterande yta och då blir det ovänt dvs packboxen tätar inte ocg lagret rasar

returen returen skrev:
packningssilikon är till för ersättning av plana packningar och fasta ytor

du har en cirkulär roterande yta och då blir det ovänt dvs packboxen tätar inte ocg lagret rasar
det är inte packboxen jag tätade med flytande packning utan gummiringen som tätar trumhalvorna (som är gjorda i plast)

Z Zakalwe skrev:
det är inte packboxen jag tätade med flytande packning utan gummiringen som tätar trumhalvorna (som är gjorda i plast)
då tappar du helt gummiringens funktion och med silikon får du inte den elasticitet som önskas

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
returen returen skrev:
då tappar du helt gummiringens funktion och med silikon får du inte den elasticitet som önskas
Nu har jag tvättat ca 10 tvättar. Inte en droppe har läckt (öppnade och kollade).

Jag följde denna video (slå på översättningen):

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.