59 385 läst ·
88 svar
59k läst
88 svar
Värt att byta lager på tvättmaskin?
Nu har jag öppnat den.
På baksidan kunde man se att det runnit lite rostfärgad vatten (även sprutat lite på den stora täckskivan baktill).
Packboxen har gett upp och sen har vattnet gett sig på det stora lagret.
Det var inte svårt men jädrigt omständligt. Stalltipset är att man måste vara två för att få loss skruven som håller den stora remskivan.
På baksidan kunde man se att det runnit lite rostfärgad vatten (även sprutat lite på den stora täckskivan baktill).
Packboxen har gett upp och sen har vattnet gett sig på det stora lagret.
Det var inte svårt men jädrigt omständligt. Stalltipset är att man måste vara två för att få loss skruven som håller den stora remskivan.
Bytte lager på min Husqvarna-tvättmaskin för 3 år sedan. Går fortfarande som en klocka, betalade runt 300:- för två lager, visst det var en del meck med att dela trumman men absolut värt besväret.
Så mitt tips är att försöka men samtidigt titta ut en ny/begagnad maskin som backup.
Så mitt tips är att försöka men samtidigt titta ut en ny/begagnad maskin som backup.
Var det också en limmad plasttrumma?M MoggeS skrev:
Jag har fortfarande min gamla limmade plasttrumma liggande, hade planer på att öppna den och kolla vad för slags skitpackning som sitter därinneM MoggeS skrev:
Ja dela den går alltidK Kennethihbg skrev:
Jag har en LG WD-16330 tvättmaskin där pumpen gick sönder för en tid sedan. Jag beställde en ny och monterade. Allting gick tillsynes utan problem. Kort därefter har den dock börjat låta som fan vid centrifugering. Det borde ju vara ett kullager som lagt av men jag känner inget glapp i trumman. Jag var inte på och pillade på trumman när jag bytte pumpen. Men kan jag ändå ha kommit åt något som skulle kunna få den att låta som att man hade en tegelsten i den vid centrifugering, utan att det är lagret som skurit?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Är lagren dåliga så hörs det ju tydligt om du bara spinner trumman för hand. Då "brummar" det ofta ganska så ljudligt.
Det är det som är lite skumt, den känns inte som uppenbart kaputt när jag spinner för hand. Det är mer som att något slår. Kanske får öppna och se om en stötdämpare eller upphängning släppt. Fast då kanske den hade avbrutit programmet själva pga obalans?S Stefan1972 skrev:
Nej!S S_B_O skrev:Jag har en LG WD-16330 tvättmaskin där pumpen gick sönder för en tid sedan. Jag beställde en ny och monterade. Allting gick tillsynes utan problem. Kort därefter har den dock börjat låta som fan vid centrifugering. Det borde ju vara ett kullager som lagt av men jag känner inget glapp i trumman. Jag var inte på och pillade på trumman när jag bytte pumpen. Men kan jag ändå ha kommit åt något som skulle kunna få den att låta som att man hade en tegelsten i den vid centrifugering, utan att det är lagret som skurit?