6 760 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
Vart är möglet? Luktar väldigt mycket men syns inte.
Ja ventilation är dålig, bara självdrag, så satt in öppningsbara fönster det första vi gjorde.klaskarlsson skrev:
Om du har fuktporblem så skall du absolut kika på dränering, men kör du oorganiska material i källaren, och särskilt om du använder det som källare och inte boyta så kan nog dräneringen vänta ett tag (förr byggde man källare som just källare, inte som "rum")
Ventilation i huset är också viktigt att titta på för er egen hälsa.
Nya fönster: Är det akut ?
Om de gamla inte är helt ruttna så borde dom hålla lite till.
Om det iallafall är tvåglas så kan du minska draget med nya lister och låta dom sitta ett tag till. Såklart det kan förbättra isoelringen i huset att byta fönster, men det finns mycket annat som kan göras dessförinnan (och isolering på vinden ger ännu bättre resultat än nya fönster). Dessutom går det, om fönstren är bra men gamla, attt sätta in en innerruta (tex Grundels gör detta) så får man bättre isolering till ett lägre pris och mycket mindre ingrepp än nya fönster
Vi ska använda källaren som boyta. Sovrum och gillestuga kommer användas dagligen.
Vi slet ut allt material och det såg torrt och fint ut. Allt förutom spånplattorna som låg direkt mot betongplattan. De hade pallat upp bjälkarna med detta. Luktar mycket bättre nu. Kört avfuktare men inte en droppe i den efter ett dygn igång i vart rum. Kan tyda på bra dränering?
Klinker blir jäkligt kallt det vet jag då vi har det i resten av källaren. Hade föredragit det då det skulle bli enklare, jag är bra på att lägga detta men framförallt inget som suger åt sig fukt från marken.K Kardan79 skrev:Tänk på att klinker direkt på plattan (lär varken vara isolerad eller uppvärmd) blir svinkallt. Är kanske en självklarhet, men då du/ni verkar förlita er till vad andra säger och sen skyller på dem om allt inte blir som ni tänkt er är det lika bra att vara övertydlig.
Jag vet inte varför det är akut att byta fönster, hur beroende ni är av källaren eller i vilken utsträckning "doften" sprider sig i huset. Jag hade dock valt att vidta åtgärder för att bli av med påtaglig mögellukt inomhus och skjutit lite på fönsterbyte, om inte bytet av någon anledning är akut.
Om pengarna inte räcker till (eller man inte vågar lita på hantverkare) kan man behöva lära nytt och kavla upp.
Fönstren bytte vi direkt då vi vill kunna öppna när vi eldar o att kunna vädra ordentligt i tonårspojkens rum. Annars hade ett ventilationshål räckt.
Doften av mögel försvann när vi rev ut golvet. Låg spånplattor direkt på betongplattan för att palla upp reglarna så va dessa som luktade.
Nu är bara frågan om vilket golv vi lägger?
Är det bra dränerat så brukar man lägga
platonmatta - cellplast (XPS, den är formstabil) för isolering (om det behövs) - fuktspärr (om man inte får platon tät vilket man inte alltid får) - spånskiva - golv.
Så gjorde jag själv i halva vår suterrängvåning efter en vattenskada förra året (ingen byggfirma hade tid att göra det direkt). Så har jag beställt av en byggfirma att göra i resten av våningen nu till våren (jag har inte tid).
platonmatta - cellplast (XPS, den är formstabil) för isolering (om det behövs) - fuktspärr (om man inte får platon tät vilket man inte alltid får) - spånskiva - golv.
Så gjorde jag själv i halva vår suterrängvåning efter en vattenskada förra året (ingen byggfirma hade tid att göra det direkt). Så har jag beställt av en byggfirma att göra i resten av våningen nu till våren (jag har inte tid).
Ja helt galet att bygga upp golvet kanon men sedan använda små spånplattor längst ner.T Totte56 skrev:
Vi körde avfuktare minst 1 dygn i varje rum men inte en droppe, fast kanske snarare beror på torr årstid än att dränering är bra?
Kollat på Japegolv men betongplattan är otroligt ojämn så då behöver vi först flytspackla så då är nog nivell det bästa?
Hade firma här igår o de lägger nivell eller eps(?) med betong över tyckte jag de sa. Kommer en till byggfirma idag. Känns lyxigt att kunna ha trägolv och skönt att få ut dålig luft, fukt osv under golven men är det värt det?
Själv har jag i källaren lagt golvvärme .
Allra först en platon matta
Sedan 50 mm spårad frigolit, värmeplåtar och sedan vatten buren golvvärme.
Sedan 7,5/mm trägolv……ej Pergo.
Luftad golv sockel
Nu har jag pannrummet på andra sidan väggen , så det var ganska lätt att dra ut slingorna genom aktuell vägg.
Blir ju lite pyssel mot angränsande rum , med att såga av dörrar och höja trösklar.ev.
Luftad golv sockel
Nu har jag pannrummet på andra sidan väggen , så det var ganska lätt att dra ut slingorna genom aktuell vägg.
Blir ju lite pyssel mot angränsande rum , med att såga av dörrar och höja trösklar.ev.
Ja de firmor som vi ska få kostnadsförslag av nu kan inte fören efter semester så hade velat fixa själv.pacman42 skrev:
Är det bra dränerat så brukar man lägga
Inte en droppe i avfuktaren men kanske beror på årstiden? Är inte dränera sedan -76.
Stor skillnad i pris mot mekaniskt ventilerat golv att göra som du?
Inte eps-betong då (frigolitkulor i betong)?Back83 skrev:
Ja helt galet att bygga upp golvet kanon men sedan använda små spånplattor längst ner.
Vi körde avfuktare minst 1 dygn i varje rum men inte en droppe, fast kanske snarare beror på torr årstid än att dränering är bra?
Kollat på Japegolv men betongplattan är otroligt ojämn så då behöver vi först flytspackla så då är nog nivell det bästa?
Hade firma här igår o de lägger nivell eller eps(?) med betong över tyckte jag de sa. Kommer en till byggfirma idag. Känns lyxigt att kunna ha trägolv och skönt att få ut dålig luft, fukt osv under golven men är det värt det?
Mitt golv kostade i princip ingenting egentligen. Parketten vi la ovanpå var det dyraste. Platon från Biltema. XPS från Hornbach. Fuktspärr och spånskiva från Byggmax. Och sedan parkettgolv på det. Kolla priserna själv då tjocklekar mm varierar, även priserna.Back83 skrev:
Ventilation i golvlisterna och du har ett torrt golv så länge dräneringen är OK.
Edit: Jag gjorde två rum själv på två dagar (nästan, svågern hjälpte mig en stund, men jag hade blivit klar på två dagar ändå). Behövde inte ens ta ledigt från jobbet...
Är 15cm upp från betongplattan så hade nog varit gott om plats men känns onödigt med golvvärme i dessa rummen. Har förvisso bergvärme så kanske varit värt det. Pannrummet ligger vägg-i-vägg med gillestugan oxå 🤔T Totte56 skrev:Själv har jag i källaren lagt golvvärme .
Luftad golv sockel
Hade verkligen velat ha det i tvättstugan där duschen står o vi har helkaklat. Inte trevligt att sätta fötterna utan matta. Men får bli framtida projekt.
Men dra in golvvärme i detta rummet då, du lägger den ovanpå XPS:en men under golvspånet.Back83 skrev:
Är 15cm upp från betongplattan så hade nog varit gott om plats men känns onödigt med golvvärme i dessa rummen. Har förvisso bergvärme så kanske varit värt det. Pannrummet ligger vägg-i-vägg med gillestugan oxå 🤔
Hade verkligen velat ha det i tvättstugan där duschen står o vi har helkaklat. Inte trevligt att sätta fötterna utan matta. Men får bli framtida projekt.
Citat:K Kardan79 skrev:Tänk på att klinker direkt på plattan (lär varken vara isolerad eller uppvärmd) blir svinkallt. Är kanske en självklarhet, men då du/ni verkar förlita er till vad andra säger och sen skyller på dem om allt inte blir som ni tänkt er är det lika bra att vara övertydlig.
Jag vet inte varför det är akut att byta fönster, hur beroende ni är av källaren eller i vilken utsträckning "doften" sprider sig i huset. Jag hade dock valt att vidta åtgärder för att bli av med påtaglig mögellukt inomhus och skjutit lite på fönsterbyte, om inte bytet av någon anledning är akut.
Om pengarna inte räcker till (eller man inte vågar lita på hantverkare) kan man behöva lära nytt och kavla upp ärmarna.
"men då du/ni verkar förlita er till vad andra säger och sen skyller på dem om allt inte blir som ni tänkt er är det lika bra att vara övertydlig."
Varför skriver du sådant? Vill du starta bråk eller vadå?
Behöver det inte va rätt slätt innan man lägger platon? Är väldigt ojämt så 5 cm minst att jämna upp golvet innan.pacman42 skrev:
Mitt golv kostade i princip ingenting egentligen. Parketten vi la ovanpå var det dyraste. Platon från Biltema. XPS från Hornbach. Fuktspärr och spånskiva från Byggmax. Och sedan parkettgolv på det. Kolla priserna själv då tjocklekar mm varierar, även priserna.
Ventilation i golvlisterna och du har ett torrt golv så länge dräneringen är OK.
Edit: Jag gjorde två rum själv på två dagar (nästan, svågern hjälpte mig en stund, men jag hade blivit klar på två dagar ändå). Behövde inte ens ta ledigt från jobbet...