G g.kraft skrev:
Just nu är ju den torraste perioden så att det är torrt och fint nu är kanske ingen överraskning. Kan mycket väl vara problem med fukt och mögelpåväxt som sker under sensommar/höst som fortfarande doftar.

Har det väl satt sig i skivorna tror jag inte man vädrar ur det inom ett par decenier när det ligger mot betongen
Tog över huset okt sen rätt regnat rätt bra. Vi tänkte riva ut golvet I slutet av månaden. Blev bara så förbluffad när det såg så torrt, fint o mögelfritt ut

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
GregerRil GregerRil skrev:
Det går säkert att täta och fixa, men till slut kommer materialet ge med sig eller lukt komma upp i alla fall.

Jag hade iaf påbörjat en planera en renovering, jämföra olika lösningar. Det är en riskkonstruktion, besiktningsprotokollet från när ni köpte borde ha tydligt visat det.

Enklaste är att sätta in ventilerat golv, typ Nivell eller annat. Bästa, speciellt om man har lågt till tak osv som ofta är fallet i källare, är att bila upp och gjuta ny platta med korrekt isolering och kapilärbrytande lager under. Men betydligt större och stökigare jobb.
Ja besiktningen visade på fukt men känner fler med detta problem utan att det luktar mögel. De kör på med avfuktare bara. Luktade inte vid köp men va sommar o väl vädrat.

Vi tänkte riva i slutet av januari. Så man kan inte bara riva ut allt o lägga klinker direkt på plattan?
Pappa la frigolit typ, sen betong o klinker på det i huset vi bodde i när jag va tonåring. Han bilade inte om jag fattat rätt. Han va dessutom betongarbetare. Förvisso dränerande Han runt huset med i den vevan har jag för mig.

Tänkte bara riva bort allt o lägga klinker direkt på betongplattan men lär väl behövas nån isolering o skydd mot fukt antar jag?

Funderade mest på om man kan återanvända parkettgolvet på ovanvåningen efter det fått lufta sig? Eller då luktar det även där?

Back83 Back83 skrev:
Luktar mögel från källargolvet som sprider sig i hela huset. Tog foto i hålet för att se hur illa det är men ser inget. Möjligen högst upp till höger på 1a fotot, mellan balk o yttervägg? Spånplattorna ligger direkt på betongplattan o ser fuktiga ut. Kan det vara det?
Hade väntat mig enorma mängder mögel. [bild][bild][bild][bild]
Kan tala om att det behövs inte mycket för att doftmässigt förpesta ett helt hus!

Vårt första hus hade källare med "luktproblem" (dvs mögel).. vi dränerade om och så skulle vi ju försöka lokalisera möglet på insidan.. det var träreglar på väggar och golv (blandade ytskikt.. men golvet framförallt trägolv samt våtrumsmatta).

Alla rum luktade inte likadant och man kunde så småningom identifiera i vilka rum det faktiskt fanns mögel.

Det komiska var att vi rev två rum (två förråd typ) och öppnade upp väggar och golv.. och det visade sig vara HELA 10 CM mögel/rutten golvbjälke längs med ena ytterväggen.. resten var kanonfint.. inte en "prick" nånstans!

Kändes både tragiskt o komiskt att så lite skada orsakade så mycket doft och problem..

MEN man ska ha i åtanke att skadan hade ju varit ett tag.. fukten hade funnits.. och allt material runt om (som isolering osv) hade ju sugit åt sig av doften.. även liksom betongplattan.

Vi sålde dock huset innan vi hann renovera/kontrollera alla rum.. men de nya ägarna fick blåsa ut allt innan tillträde så det kunde stå och lufta ett par månader.. Då passade vi på o kika lite när vi var där.. (innan de skulle få officiellt tillträde) och det var inte mycket dåligt alltså! (det vi nu kunde se)

Så lärdomen är.. att det är inte alltid något stort man letar efter och det gör det väldigt svårt att "bara riva lite" för det är ju väldigt svårt att hitta var den där lilla skadan är...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Back83 Back83 skrev:
Ja besiktningen visade på fukt men känner fler med detta problem utan att det luktar mögel. De kör på med avfuktare bara. Luktade inte vid köp men va sommar o väl vädrat.

Vi tänkte riva i slutet av januari. Så man kan inte bara riva ut allt o lägga klinker direkt på plattan?
Pappa la frigolit typ, sen betong o klinker på det i huset vi bodde i när jag va tonåring. Han bilade inte om jag fattat rätt. Han va dessutom betongarbetare. Förvisso dränerande Han runt huset med i den vevan har jag för mig.

Tänkte bara riva bort allt o lägga klinker direkt på betongplattan men lär väl behövas nån isolering o skydd mot fukt antar jag?

Funderade mest på om man kan återanvända parkettgolvet på ovanvåningen efter det fått lufta sig? Eller då luktar det även där?
Om parketten inte är angripet kan det säkert återanvändas, det lär du se när du tar upp det - men det kanske behöver luftas/ozonas.

Klinker direkt på plattan är ok i sig, klinkers och fogar är ju fuktgenomslöäppliga så det fångar inte ngn fukt, och det är oorganisk så ingen tillväxt bör kunna ske. Det ger ju ett rätt kallt golv dock troligen

Back83 Back83 skrev:

Återanvänd inget trä som legat i "doften" i källaren i huset igen.. skulle inte riskera det någonstans med tanke på hur dofterna fäster sig och mögelsporer lever..

Klinker direkt på plattan är det bästa.. det luftar sig själv i fogarna och låter således golvet "andas".. du ska inte ha nått fuktskydd .. du vill att fukten ska "vandra" och inte fastna under MEN.. alternativ två (vilket kan rekommenderas ibland om man har stora doftproblem) är att man bygger upp hela golvet.. och har mekanisk ventilation på det/golvet (dvs ventilerar plattan och tar ut fukt o doft )..

Oavsett måste du se över det ursprungliga problemet.. dvs varför det blivit mögel och var! För det är inte lönt att göra något invändigt.. innan man åtgärdat ev utomhusproblem relaterat till problemet (klassiska problem är stuprören.. dvs hörnen på huset typ.. ytterväggar om fallet på marken utanför är lite fel.. brist på hängrännor osv osv - sen såklart dräneringen i sig.. )

En källare kommer alltid vara lite fuktig och den kommer alltid lukta källare.. men det är stor skillnad på den fräna "mögeldoften" vs lite smått fuktig jordkällare ..

Det viktiga är att få igång en ventilation som fungerar.. och sätta igång värmen (om man nu har en inredd källare).. ventilation är a och o.

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Kan tala om att det behövs inte mycket för att doftmässigt förpesta ett helt hus!

Vårt första hus hade källare med "luktproblem" (dvs mögel).. vi dränerade om och så skulle vi ju försöka lokalisera möglet på insidan.. det var träreglar på väggar och golv (blandade ytskikt.. men golvet framförallt trägolv samt våtrumsmatta).

Alla rum luktade inte likadant och man kunde så småningom identifiera i vilka rum det faktiskt fanns mögel.

Det komiska var att vi rev två rum (två förråd typ) och öppnade upp väggar och golv.. och det visade sig vara HELA 10 CM mögel/rutten golvbjälke längs med ena ytterväggen.. resten var kanonfint.. inte en "prick" nånstans!

Kändes både tragiskt o komiskt att så lite skada orsakade så mycket doft och problem..

MEN man ska ha i åtanke att skadan hade ju varit ett tag.. fukten hade funnits.. och allt material runt om (som isolering osv) hade ju sugit åt sig av doften.. även liksom betongplattan.

Vi sålde dock huset innan vi hann renovera/kontrollera alla rum.. men de nya ägarna fick blåsa ut allt innan tillträde så det kunde stå och lufta ett par månader.. Då passade vi på o kika lite när vi var där.. (innan de skulle få officiellt tillträde) och det var inte mycket dåligt alltså! (det vi nu kunde se)

Så lärdomen är.. att det är inte alltid något stort man letar efter och det gör det väldigt svårt att "bara riva lite" för det är ju väldigt svårt att hitta var den där lilla skadan är...
Kan tänka mig att det inte behövs mycket. Vet ju hur soppåsen kan lukta efter nån timme om man slängt nåt mögligt där.

Så även själva plattan kan lukta? 😭 då förstår jag varför man behöver bila upp. Usch vilket arbete! Hade hoppats på riva ut allt, torka o bara lägga klinkers direkt på plattan.

Tänkte börja riva i ett rum där vi kan stänga dörren o hiva ut genom fönstret. Då kan man se hur allt ser ut under utan att behöva sprida runt skiten i resten av huset. Resterande golv ligger öppet mot resten av huset

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om parketten inte är angripet kan det säkert återanvändas, det lär du se när du tar upp det - men det kanske behöver luftas/ozonas.

Klinker direkt på plattan är ok i sig, klinkers och fogar är ju fuktgenomslöäppliga så det fångar inte ngn fukt, och det är oorganisk så ingen tillväxt bör kunna ske. Det ger ju ett rätt kallt golv dock troligen
Ja vi tänkte köra ozon-rengöring med. Dock är mesta öppen planlösning så då får man bo nån annanstans just då.

1/4 av källaren är klinkers o kallt så in i. Pannrummet är rätt ok o där är bara betong o färg. Kanske man bara ska slipa o måla? Blir inte så snyggt dock. Får köra mattor på klinker annars

• Gilla
bollen
  • Laddar…
Back83 Back83 skrev:
Kan tänka mig att det inte behövs mycket. Vet ju hur soppåsen kan lukta efter nån timme om man slängt nåt mögligt där.

Så även själva plattan kan lukta? 😭 då förstår jag varför man behöver bila upp. Usch vilket arbete! Hade hoppats på riva ut allt, torka o bara lägga klinkers direkt på plattan.

Tänkte börja riva i ett rum där vi kan stänga dörren o hiva ut genom fönstret. Då kan man se hur allt ser ut under utan att behöva sprida runt skiten i resten av huset. Resterande golv ligger öppet mot resten av huset
Man får ta det lite steg för steg..
Först riva ut allt dåligt.. och sedan städa / torka av plattan.. och låta det lufta (inte bara en dag..). Under tiden får man vara lite uppmärksam.. och se om lukten blir bättre eller inte (kan ju vara ett problem om man har mögel någon annanstans också.. svårt att avgöra vad som luktar var liksom)

I de allra flesta fall så brukar det inte ha hunnit sätta sig i plattan (speciellt inte om det är små skador) och då går det utmärkt att göra som du själv föreslagit (klinker direkt på).

För om du nu gör om och gör rätt.. dvs åtgärdar problemets kärna (skälet till varför möglet uppkom från början) och ser till att du har fungerande ventilation.. så kommer luften bytas ut i rimlig takt och ev instängda dofter försvinner liksom av sig självt :)

Perfekt att kunna stänga till rummet och börja i ett rum..!
Kom ihåg att ta av/byta kläderna innan du springer runt till resten av huset hehe (iaf i början. när man ska kasta ut allt "skit" )

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Återanvänd inget trä som legat i "doften" i källaren i huset igen.. skulle inte riskera det någonstans med tanke på hur dofterna fäster sig och mögelsporer lever..

Klinker direkt på plattan är det bästa.. det luftar sig själv i fogarna och låter således golvet "andas".. du ska inte ha nått fuktskydd .. du vill att fukten ska "vandra" och inte fastna under MEN.. alternativ två (vilket kan rekommenderas ibland om man har stora doftproblem) är att man bygger upp hela golvet.. och har mekanisk ventilation på det/golvet (dvs ventilerar plattan och tar ut fukt o doft )..

Oavsett måste du se över det ursprungliga problemet.. dvs varför det blivit mögel och var! För det är inte lönt att göra något invändigt.. innan man åtgärdat ev utomhusproblem relaterat till problemet (klassiska problem är stuprören.. dvs hörnen på huset typ.. ytterväggar om fallet på marken utanför är lite fel.. brist på hängrännor osv osv - sen såklart dräneringen i sig.. )

En källare kommer alltid vara lite fuktig och den kommer alltid lukta källare.. men det är stor skillnad på den fräna "mögeldoften" vs lite smått fuktig jordkällare ..

Det viktiga är att få igång en ventilation som fungerar.. och sätta igång värmen (om man nu har en inredd källare).. ventilation är a och o.
Bra förklarat, tack!

Inget trä eller levande material i väggar på källarplan, byggt i betong, utan bör vara det som ligger PÅ betongplattan som orsakar lukten.
Fortfarande ingen mening att fixa golvet innan dränering ute runt huset? Om vi väljer klinker då vill säga.

Dålig ventilation I huset. Bara självdrag o fanns inga öppningsbara fönster eller ens ventilationshål i den halva av källaren som luktar. Ingen eldat på minst 10 år i kasetten o så bytt till bergvärmepump 2013. Så kass ventilation det går med andra ord. Inte konstigt det luktar.
Tänkte sätta mekanisk ventilation på vinden men dålig ekonomi o lukten av mögel gör att vi måste välja riva golvet o nya fönster framför.
Stort hus så allt kostar extra. Över 50kvm golv som ska rivas så klinker direkt på golv känns rimligare än bygga upp ventilerat golv.

Vi har aldrig haft hus innan så vi lyssnade mest på vänner o så föll vi för detta huset men förstod inte omfattning av renoveringsbehovet då allt såg otroligt välskött ut

Back83 Back83 skrev:
Ja vi tänkte köra ozon-rengöring med. Dock är mesta öppen planlösning så då får man bo nån annanstans just då.

1/4 av källaren är klinkers o kallt så in i. Pannrummet är rätt ok o där är bara betong o färg. Kanske man bara ska slipa o måla? Blir inte så snyggt dock. Får köra mattor på klinker annars
Ja mögellukt kan ju tyvärr sätta sig otroligt i olika material. Vi har en kontinentalsäng (resårmadrass + kallskumsmadrass) som först förvarats ett par år i en fuktskadad källare hos en gammal släkting (men inga fuktskador på själva sängen alltså), och därefter ett par år inne i en fräsch och välventilerad lägenhet. Efter detta flyttade den in i vårt hus, och jag (men inte min sambo) besvärades då direkt av mögellukt som jag verkligen inte stod ut med. Lösningen blev just ozonrening - tejpade igen sovrummet och hyrde ett aggregat som fick gå därinne några dagar. Luktade inte mumma i resten av huset den tiden heller, och det tog ytterligare ett par veckor innan ozondoften i sovrummet var utvädrad ordentligt - men det löste problemet!
(bäddmadrassen i latexgummi fick vi dock slänga - den tog skada av ozonet och började lukta kraftigt av "gammalt gummi" efteråt)
Så en vända med ozon i källaren efter att ha röjt ut allt skadat material låter som en utmärkt idé!

Själv hade jag en mindre vatten samling i ett WC i källaren, som kom av ett mindre rörbrott.
Torkade upp allt blev ett halvt spann.
Hel kaklat wc, men lite vatten letade sig ned vid dörren, senare reflektion.
Mögel Lukten kom efter ca 2 veckor.
Började leta och lukta, men det var väldigt svårt att hitta källan.
Tog bort tröskeln efter ett tag , tröskeln stod på 12 mm spånskiva 45 mm bred, som sedan låg på, en 45x70 regel.
Den var helt intakt o torr.
Men när jag tog bort den , var det mögel fläckar mot den sidan som vänd ned mot regel 45x75.
Det hade väl kommit ned lite vatten i ena änden vid tröskeln.
Det var inte många mögel prickar ( kanske som 20 tal flug skitar ) men det luktade bra….

Back83 Back83 skrev:
Ja vi tänkte riva bort det i slutet av januari. Får stå o torka nån månad sen klinkers o dränera om runt huset till sommaren.
Varför bila upp? Räcker det inte riva bort allt material uppe på betongplattan o lägga klinkers?
Jo absolut det är en lösning! Blir kallt på golvet då, tänkte ni ville ha parkett om det ska vara sovrum eller liknande.

Bra att riva ut först, sedan dränera om, därefter bestämma hur ni ska göra. Ett lyxalternativ är att bila upp golvet, isolera ordentligt och sedan lägga golvvärme när man gjuter igen.

K
Back83 Back83 skrev:
Bra förklarat, tack!

Inget trä eller levande material i väggar på källarplan, byggt i betong, utan bör vara det som ligger PÅ betongplattan som orsakar lukten.
Fortfarande ingen mening att fixa golvet innan dränering ute runt huset? Om vi väljer klinker då vill säga.

Dålig ventilation I huset. Bara självdrag o fanns inga öppningsbara fönster eller ens ventilationshål i den halva av källaren som luktar. Ingen eldat på minst 10 år i kasetten o så bytt till bergvärmepump 2013. Så kass ventilation det går med andra ord. Inte konstigt det luktar.
Tänkte sätta mekanisk ventilation på vinden men dålig ekonomi o lukten av mögel gör att vi måste välja riva golvet o nya fönster framför.
Stort hus så allt kostar extra. Över 50kvm golv som ska rivas så klinker direkt på golv känns rimligare än bygga upp ventilerat golv.

Vi har aldrig haft hus innan så vi lyssnade mest på vänner o så föll vi för detta huset men förstod inte omfattning av renoveringsbehovet då allt såg otroligt välskött ut
Tänk på att klinker direkt på plattan (lär varken vara isolerad eller uppvärmd) blir svinkallt. Är kanske en självklarhet, men då du/ni verkar förlita er till vad andra säger och sen skyller på dem om allt inte blir som ni tänkt er är det lika bra att vara övertydlig.

Jag vet inte varför det är akut att byta fönster, hur beroende ni är av källaren eller i vilken utsträckning "doften" sprider sig i huset. Jag hade dock valt att vidta åtgärder för att bli av med påtaglig mögellukt inomhus och skjutit lite på fönsterbyte, om inte bytet av någon anledning är akut.

Om pengarna inte räcker till (eller man inte vågar lita på hantverkare) kan man behöva lära nytt och kavla upp ärmarna.

Back83 Back83 skrev:
Bra förklarat, tack!

Om du har fuktporblem så skall du absolut kika på dränering, men kör du oorganiska material i källaren, och särskilt om du använder det som källare och inte boyta så kan nog dräneringen vänta ett tag (förr byggde man källare som just källare, inte som "rum")

Ventilation i huset är också viktigt att titta på för er egen hälsa.
Nya fönster: Är det akut ?
Om de gamla inte är helt ruttna så borde dom hålla lite till.
Om det iallafall är tvåglas så kan du minska draget med nya lister och låta dom sitta ett tag till. Såklart det kan förbättra isoelringen i huset att byta fönster, men det finns mycket annat som kan göras dessförinnan (och isolering på vinden ger ännu bättre resultat än nya fönster). Dessutom går det, om fönstren är bra men gamla, attt sätta in en innerruta (tex Grundels gör detta) så får man bättre isolering till ett lägre pris och mycket mindre ingrepp än nya fönster

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.