Luktar mögel från källargolvet som sprider sig i hela huset. Tog foto i hålet för att se hur illa det är men ser inget. Möjligen högst upp till höger på 1a fotot, mellan balk o yttervägg? Spånplattorna ligger direkt på betongplattan o ser fuktiga ut. Kan det vara det?
Hade väntat mig enorma mängder mögel. Närbild av källargolv med spånplattor och träbalk. Isolering syns under trä, omgiven av betongdamm. Inga synliga tecken på mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktig isolering i källarutrymme med spånplattor mot betong, potentiell mögelrisk synlig högst upp till höger.
Skapa konto
Närbild av ett hål i ett källargolv, visar trä, sand och isolering; små droppar synliga på träytan, möjligt tecken på fukt.
Skapa konto
Källarutrymme med isolering och möjliga fuktspår mellan bjälke och yttervägg.
Skapa konto

Back83 Back83 skrev:
Luktar mögel från källargolvet som sprider sig i hela huset. Tog foto i hålet för att se hur illa det är men ser inget. Möjligen högst upp till höger på 1a fotot, mellan balk o yttervägg? Spånplattorna ligger direkt på betongplattan o ser fuktiga ut. Kan det vara det?
Hade väntat mig enorma mängder mögel. [bild][bild][bild][bild]
Det där tycker jag ser relativt torrt och fint ut.

Spånplattor som är fuktiga kan absolut mögla och lukta rejält och är definitivt inte lä,pliga som mellanlägg direkt mot betong på det sättet. Men det räcker ju med att det är på ett ställe så kan det uppkomma en rätt stor lukt så tyvärr måste man nog riva ut för att se omfattningen.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Stick in en arm med en tång och nyp av en bit som ligger an mot betongen, stoppa den i en plastpåse. Gå utomhus en kvart och lukta sedan i påsen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Har du kollat om det är i näsan? :)

Skämt åsido, ibland kan lukten komma utifrån. Vi kan få sådan lukt när det regnat och vinden ligger på från ett håll. Inte mögel i huset, bara jorddoft utifrån.
I InsidersUnited skrev:
Stick in en arm med en tång och nyp av en bit som ligger an mot betongen, stoppa den i en plastpåse. Gå utomhus en kvart och lukta sedan i påsen.
Ett tips jag fick från en besiktningsman var att fukta provet en aning, och sedan köra i mikron ett typ 10 sekunder, och sedan lukta.

• Gilla
Kijen123 och 3 till
  • Laddar…
Har ett 60-talshus där jag var orolig för mögelproblem. Var en stark lukt som lätt satte sig i kläderna. När jag bytte alla ytskikt visade det sig att pappskivorna i taget sugit åt sig rök från öppna spisen i 60 år. Nytt innertak och all lukt var borta. Min poäng är att det behöver inte alltid vara mögel.

• Gilla
Kijen123 och 4 till
  • Laddar…
Spånskivorna..

Hade ett par kvar i garaget (torrt) som tidigare var hyllor i ett fuktigt förråd.
Dom stinker verkligen flera år senare. Ser helt oskadade ut men lukten är kvar.
Så räcker att dom har varit fuktpåverkade, även efter dom torkar upp luktar det länge.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Spånskivor direkt mot betonggolv är gissningsvis boven i dramat. Uppreglat golv direkt på betongplatta är en riskkonstruktion, tidsfråga innan det blir dåligt. Riv upp och gör rätt, ventilerat golv eller bila upp skiten.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Just nu är ju den torraste perioden så att det är torrt och fint nu är kanske ingen överraskning. Kan mycket väl vara problem med fukt och mögelpåväxt som sker under sensommar/höst som fortfarande doftar.

Har det väl satt sig i skivorna tror jag inte man vädrar ur det inom ett par decenier när det ligger mot betongen

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där tycker jag ser relativt torrt och fint ut.

Spånplattor som är fuktiga kan absolut mögla och lukta rejält och är definitivt inte lä,pliga som mellanlägg direkt mot betong på det sättet. Men det räcker ju med att det är på ett ställe så kan det uppkomma en rätt stor lukt så tyvärr måste man nog riva ut för att se omfattningen.
Tror du man behöver riva alla golv, gäller 3 rum på ca 50kvm som är uppreglade på detta sätt? Ligger svindyr parkett på 27kvm men lär inte gå att återanvända i andra rum efter legat så i 50år?

• Gilla
larsalbin
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Smart! Ska be min man för vågar nog inte själv 😅

• Gilla
JudgeDredd
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Har du kollat om det är i näsan? :)

Skämt åsido, ibland kan lukten komma utifrån. Vi kan få sådan lukt när det regnat och vinden ligger på från ett håll. Inte mögel i huset, bara jorddoft utifrån.

Ett tips jag fick från en besiktningsman var att fukta provet en aning, och sedan köra i mikron ett typ 10 sekunder, och sedan lukta.
Luktar väldigt mycket från hålet i golvet o när vi tejpade igen alla springor runt om så blev det bättre. Såg min man missat att det va ventilerade lister så tejpade igen dessa med när jag ändå fotade o blivit lite bättre lukt nu 👍

S Shylst skrev:
Har ett 60-talshus där jag var orolig för mögelproblem. Var en stark lukt som lätt satte sig i kläderna. När jag bytte alla ytskikt visade det sig att pappskivorna i taget sugit åt sig rök från öppna spisen i 60 år. Nytt innertak och all lukt var borta. Min poäng är att det behöver inte alltid vara mögel.
Ajdå, skönt du fick bukt på det.
Lukten är väldigt karaktäristisk för mögel. Träffade en som bytte fönster i huset för många år sedan som sa att det luktade mögel redan då. Dessutom luktar det just från golvet o springor där

Back83 Back83 skrev:
Tror du man behöver riva alla golv, gäller 3 rum på ca 50kvm som är uppreglade på detta sätt? Ligger svindyr parkett på 27kvm men lär inte gå att återanvända i andra rum efter legat så i 50år?
Det går säkert att täta och fixa, men till slut kommer materialet ge med sig eller lukt komma upp i alla fall.

Jag hade iaf påbörjat en planera en renovering, jämföra olika lösningar. Det är en riskkonstruktion, besiktningsprotokollet från när ni köpte borde ha tydligt visat det.

Enklaste är att sätta in ventilerat golv, typ Nivell eller annat. Bästa, speciellt om man har lågt till tak osv som ofta är fallet i källare, är att bila upp och gjuta ny platta med korrekt isolering och kapilärbrytande lager under. Men betydligt större och stökigare jobb.

• Gilla
Sigfrid och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Spånskivorna..

Hade ett par kvar i garaget (torrt) som tidigare var hyllor i ett fuktigt förråd.
Dom stinker verkligen flera år senare. Ser helt oskadade ut men lukten är kvar.
Så räcker att dom har varit fuktpåverkade, även efter dom torkar upp luktar det länge.
Luktar dessa mögel då? Kan väl iof mögla inne i dessa kanske med tanke på att det är spån o inte massivt trä. Kände ingen lukt när vi tittade på huset i somras utan det kom när vi tog över det i okt. Talade med en som bytt fönster i huset för typ 15 år sedan o han kände mögellukt redan då. Ingen dränering gjord sedan huset byggdes 1976 så lär hunnit suga upp fukt o torkat många gånger.

GregerRil GregerRil skrev:
Spånskivor direkt mot betonggolv är gissningsvis boven i dramat. Uppreglat golv direkt på betongplatta är en riskkonstruktion, tidsfråga innan det blir dåligt. Riv upp och gör rätt, ventilerat golv eller bila upp skiten.
Ja vi tänkte riva bort det i slutet av januari. Får stå o torka nån månad sen klinkers o dränera om runt huset till sommaren.
Varför bila upp? Räcker det inte riva bort allt material uppe på betongplattan o lägga klinkers?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.